česky  english 

rozšířené vyhledávání
na_celou_sirku
Foto: Istock
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo X logo Facebook logo

Automobilový průmysl má v Egyptě opět šanci

Po letech útlumu způsobených koronavirovou pandemií i restriktivními obchodními opatřeními se v Egyptě opět daří prodeji nových automobilů. Jde o dobrou zprávu nejen pro domácí spotřebitele, ale i pro zahraniční výrobce vozů a na ně navázaná odvětví, z čehož mohou těžit i Češi. Nadále také trvá úsilí vlády o co největší lokalizaci automobilového průmyslu přímo do Egypta.

Prodej automobilů v Egyptě vzrostl za prvních sedm měsíců roku 2025 o 83 % ve srovnání se stejným obdobím roku předchozího, v absolutních číslech se jednalo o 90 100 prodaných vozů. Přestože zde stále existuje prostor pro zlepšení, krize, kterou provázela pandemie koronaviru, ale také politika omezování dovozů a nedostatek tvrdé měny, je prozatím minulostí. Za pozitivním trendem stojí také stabilizace měny i silnější domácí produkce, které vedly i ke snížení cen nových vozů o 10 – 20 %, což je pro domácí spotřebitele činí výrazně dostupnějšími. Na podporu výroby automobilů přímo v Egyptě cílí vláda dlouhodobě, během tří let chce zvýšit kapacitu z 95 na 260 tisíc vyrobených vozů.

Lokalizace a šance pro Česko

Dlouhodobým tématem je v Egyptě přenos výroby. Lokalizace se přitom nezaměřuje pouze na kompletní vozy, ale také na komponenty i další související odvětví. Vzhledem k celkové strategii vlády mají investiční projekty z pohledu Egypta většinou konkurenční výhodu oproti prostým dodávkám, což se přirozeně dotýká i českých firem. Při obchodování s Egyptem (a zvláště to platí pro státní projekty) je proto pro zahraniční společnosti čím dál důležitější egyptské partnery ujistit o tom, že vedle dovezených výrobků mají zájem na přenosu výroby, byť by se jednalo jen o její část a zpravidla o méně komplexní produkty. Alternativou potom nemusí být výroba samotná, ale také sdílení jejího technologického řešení, případně poskytnutí výrobní linky a důkladné proškolení místního personálu v jejím užívání. V automobilovém průmyslu je tento trend ještě výraznější než u jiných sektorů.

Z aktuální renesance přitom může profitovat i Česko, kde je automobilový průmysl tradičně silný a české vozy navíc v Egyptě dobře znají, proto lze po obtížnějším období opět očekávat vyšší poptávku i odbyt. Egypt také specificky vyjádřil zájem o spolupráci s českými firmami specializujícími se na oblast vestavěných bezpečnostních systémů v automobilech i baterií do elektromobilů. Jakkoli je totiž infrastruktura pro elektrické vozy teprve v počátcích, rozvoj elektromobility Egypt samozřejmě vnímá a jeho ambice jsou v tomto ohledu nemalé.

Ondřej Cuchý, ekonomický diplomat, Zastupitelský úřad v Káhiře