česky  english  magyarul 

rozšířené vyhledávání
na_celou_sirku
Foto: GTKB
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo X logo Facebook logo LinkedIn logo

Elektrický midibus GANZ_SOR EBN 8 jako budoucnost udržitelné dopravy v Maďarsku

Nový maďarsko-český elektrický midibus je krokem k modernější, ekologičtější a efektivnější dopravě.

Nový osmimetrový nízkopodlažní elektrický midibus vznikl v maďarsko-české koprodukci, přičemž za vývoj elektrického pohonu vozidla a vývoj softwaru byla zodpovědná společnost GANZ Transelektro Közlekedési Berendezéseket Gyártó Kft. (GTKB) z maďarského města Baja, zatímco design a karoserii navrhla česká společnost SOR Libchavy spol. s r.o.

Prototyp byl představen odborné veřejnosti v létě 2024.  V listopadu 2024 bylo modelu GANZ-SOR EBN8 po dlouhém a důkladném schvalovacím procesu v rámci regulačních a technických předpisů uděleno potřebné typové schválení, které umožňuje zahájit výrobu až 250 ks nového autobusu ročně, a zelená registrační značka.

Nové vozidlo má pohodlnou kapacitu 35 míst, šestnáct sedadel a dojezd až 300 kilometrů na jedno nabytí. Kromě midibusu vyvinula společnost GANZ také nabíjecí zařízení, pantografovou rychlonabíječku typu OppCharge a dvouhlavou nabíječku o výkonu 120 kW s kabelovým připojením. Díky svému bateriovému systému je možné ukládat nebo recyklovat energii a plnit tak kromě přepravy cestujících i energetické funkce.

Finance na vývoj získala společnost GKTB Kft. v rámci dotačního programu GINOP_PLUSZ, jenž je spolufinancovaný Evropskou unií. Smluvní výše dotace činila cca 272 mil. HUF, z toho cca 239 mil. HUF z příspěvku EU.

Jednatel společnosti GTKB Rudolf Pencz doplňuje: „Česká společnost SOR a maďarská společnost GTKB, dvě společnosti s historickými jmény a dlouhou tradicí, se spojily, aby do karoserie autobusu SOR o délce 8 m vyvinuly a instalovaly nejmodernější systém elektrického pohonu firmy Ganz a aby tento nový typ autobusu uvedly poprvé na maďarský trh. Společnost Ganz se tak bude moci znovu etablovat jako výrobce vozidel druhé úrovně a pro společnost SOR by tato spolupráce mohla otevřít nový segment maďarského trhu.  Tato přeshraniční spolupráce je příkladem toho, jak mohou země Visegrádu spojit své nejlepší schopnosti. Model spolupráce vyzkoušený na projektu prototypu autobusu - který se ukázal jako bezproblémový a flexibilní – může položit základ pro ještě širší spolupráci obou společností v budoucnu.“

Společnost SOR Libchavy působí na maďarském trhu delší dobu. V průběhu roku 2024 např. dodala do maďarského města Szeged čtyři trolejbusy, které již vozí své spokojené cestující.

Velvyslanectví ČR v Budapešti přeje společnému česko-maďarskému projektu mnoho úspěchů!

Galerie


GTKB