Slovensko vyvíjí unikátní vodíkové letadlo budoucnosti s kolmým startem a přistáním
10.09.2025 / 15:34 | Aktualizováno: 10.09.2025 / 15:54
Slovensko se může stát centrem evropské letecké revoluce. V Prešově vyvíjí Slovenská společnost TOMARK PROTON prototyp jednoho z prvních vodíkových letadel s vertikálním vzletem a přistáním (VTOL). Jeho vývoj podporuje rovněž EU jako jeden z nejinovativnějších projektů v rámci budoucnosti zelené mobility. Toto unikátní vodíkové letadlo by mohlo přinést revoluci v městské dopravě i záchranných službách. Jeho výhodou je také to, že má nulovou uhlíkovou stopu. Projekt H2 VTOL byl EK zařazen mezi 10 nejinovativnějších projektů v oblasti vodíkové mobility. Projekt je plánován na 6 let s celkovým rozpočtem 65 mil. EUR.
Slovenské vodíkové letadlo H2 VTOL
Projekt zahrnuje vývoj letadla na vodíkový pohon s možností vertikálního startu a přistání, jakož i vývoj a certifikaci odlehčených recyklovatelných vodíkových nádrží a ventilů na stlačený vodík pro letectví a jiné formy dopravy. Zároveň vznikne pilotní ekosystém vodíkové mobility - od zelené výroby a skladování vodíku přes tankování až po vodíkové letadlo s postupným přesahem do autonomních dronů.
Technologická novinka ze Slovenska už stihla vzbudit vlnu zájmu po celé Evropě i na Blízkém východě. Společnost Tomark Proton začala s vývojem v loňském roce, přičemž H2 VTOL má potenciál nejen ekologicky nahradit vrtulníky, ale také předefinovat dopravu ve městech či logistice, což vzbudilo pozornost více investorů. Zmíněná společnost již dnes spolupracuje s technologickými lídry jako BMW, Neuman & Esser, HDF Energy, EVO nebo Skeleton Technologies. Jedná se o významný technologický krok a podle společnosti Tomark Proton bude znamenat revoluci ve světě vodíkového letectví. Tento krok jasně kopíruje světový trend ubírat se cestou nových nízkoemisních mobilních technologií.
Výše uvedený projekt má kromě technologických inovací rovněž výrazný společenský dopad. Vytvoří přibližně 16 nových výzkumných pozic a téměř 5000 nepřímých pracovních míst. Zapojí se do něj celkem 9 univerzit, počítá se se vznikem 20 patentů, posílí se energetická bezpečnost a sníží uhlíková stopa v rámci Slovenska. Projekt H2 VTOL je notifikovaný EK jako jeden z TOP 10 inovačních projektů v oblasti vodíkové mobility, bude trvat 6 let,
s celkovými způsobilými náklady ve výši 65 mil. eur. Přechod na sériovou výrobu je naplánován na rok 2031.
Společnost TOMARK PROTON je novou divizí firmy TOMARK založené v roce 1995 v Prešově, která patří mezi největší výrobce podvozků pro přívěsy v EU a má dlouholeté zkušenosti i ve vývoji a výrobě lehkých letadel.
Doprava budoucnosti, bez hluku a emisí
Slovenský projekt vodíkového letadla ukazuje, jak může vypadat udržitelná doprava budoucnosti. Takový letoun využívá chemickou reakci vodíku s kyslíkem na výrobu elektřiny a jako odpad produkuje pouze vodu. Cílem je postavit vodíkové letadlo typu VTOL, to znamená, že umožňuje vertikální vzlet a přistání. To je neuvěřitelně praktické, neboť najednou je možné přistát na malé ploše, např. na střeše nebo v lokalitě, kde je nutné provést nějaký záchranný manévr. Právě tento vertikální vzlet a přistání z něj činí světový unikát.
Ačkoliv se na prototypu stále ještě pracuje, zájem o slovenské vodíkové letadlo v Evropě roste. Pokud uspěje, Prešov se může dostat na mapu nejvyspělejších leteckých center budoucnosti. Vodíkové vektory mohou být nasazeny v oblasti přepravy osob, např. ve městech, ale daly by se použít pro přepravu nákladu, dokonce lze později pokračovat v autonomním nebo-li bezpilotním létání. Tato letadla bude možné vidět relativně brzy, v rozmezí již několika let, avšak ještě nebudou certifikovány a bude se jednat o létající prototypy.
Spolupráce se světovými technologickými lídry
Zmíněná společnost již dnes spolupracuje s více světovými technologickými lídry. Prešovská firma se výrobou lehkých sportovních letadel zabývá bezmála 20 let. Její letadla lze nalézt po celém světě, např. ve Spojených státech, v Austrálii, v Jižní Koreji nebo v Africe. Firma, jejíž značka obletěla svět, se pyšní vlastním vývojem od designu přes výrobu až po samotný prodej a servis. Jejich letadla jsou oblíbená mezi piloty a leteckými školami právě pro jejich letecké vlastnosti. Jsou velmi pohodlné na pilotáž. Jsou to letadla, která používají individuální klienti, mohou se používat v aeroklubech na vyhlídkové lety a podobně.
Vzhledem k dlouhé a bohaté tradici leteckého průmyslu v České republice je vývoj vodíkového letadla s kolmý startem a přistáním na Slovensku vhodnou příležitostí pro české technické univerzity, firmy z tohoto oboru a rovněž potenciální investory. Dosavadní spolupráce mezi oběma zeměmi v oblasti leteckého průmyslu se zaměřuje především na ochranu vzdušného prostoru a společnou výrobu letecké techniky. Společné projekty ve výrobě letadel podporují letecký průmysl v obou zemích a vytvářejí pracovní příležitosti. Kooperace při vývoji a následné výrobě nadčasového vodíkového letadla by mohla být vhodnou nadstavbou této spolupráce.
Autor: Petr Darmovzal, ekonomický diplomat, Velvyslanectví ČR v Bratislavě