
Čínský herní průmysl i přes restrikce nabízí příležitosti
16.12.2024 / 04:35 | Aktualizováno: 16.12.2024 / 04:46
Čínský herní průmysl je v mnoha ohledech největším na světě. Podle zprávy o čínském herním průmyslu pro rok 2023 je v zemi přibližně 668 milionů hráčů videoher, sektor se zároveň může pochlubit výrazným růstem příjmů z mobilních her a rozšiřující se mezinárodní přítomností. Zahraniční prodeje her vyvinutých v Číně dosáhly v loňském roce výše 24,1 miliardy USD.
Dlouhodobým problémem tohoto sektor jsou vládní restrikce. Mezi lety 2000 až 2013 platil pro domácnosti zákaz nákupu herních konzolí. Po žhářském útoku v internetové kavárně v roce 2002, začala media lynčovat videohry jako další „opium“ Číny. V roce 2021 čínská vláda úplně zastavila na 8 měsíců vydávání videoherních licencí a omezila množství času, které dospívající do 18 let mohou strávit hraním her na 3 hodiny týdně. V současnosti je stále těžké pro vydavatele získat licenci potřebnou pro prodej hry na domácím trhu. Ti největší z nich se tak čím dál tím více zaměřují na zahraniční trhy. Samotní herní vývojáři se také musí potýkat se silnou cenzurou. Problematické oblasti zahrnují historii, politiku, náboženství i nadpřirozené prvky jako jsou duchové nebo kostlivci.
Navzdory regulačním výzvám sektor vykazuje (s výjimkou roku 2022) pravidelný růst, přičemž velké zaměření je na hry na mobilu, e-sport scénu a integraci VR. V současnosti se videohrám aktivně věnuje 46 procent čínské populace, přičemž přibližně 300 milionů z nich tvoří ženy. Průměrný věk hráčů v Číně je 35 let, přičemž průměrný příjem na uživatele činí 64 USD.
Jedním z hitů letošního roku byla hra čínského studia Game Science s názvem Black Myth: Wukong. Ta je inspirovaná klasickým čínským románem Opičí král z 16. století, což je nepochybně velká část jejího úspěchu. Protože se věnuje čínské historii a obsahuje nadpřirozené prvky z čínské mytologie, nalezla zalíbení jak u mezinárodního publika, tak u státních cenzorů. Hra je technicky velmi pokročilá, což demonstruje schopnost čínských vývojářů vytvářet vysoce kvalitní AAA tituly, které mohou konkurovat na globálním trhu.
Vývoj AAA titulu je specifický vysokými náklady a výnosy až po vydání, přičemž délka vývoje obvykle trvá cca 2-5 roky. Délka a náklady v kombinaci s nejistotou, zda dostanou licenci na prodej hry, je hlavně pro malá studia vysoce riskantní, a proto se spíše kloní k jednodušším mobilním hrám s mikrotransakcemi, jejichž popularita je v Číně enormní, prodeje v této zemi se na těch celosvětových podílí z jedné třetiny. Na domácím trhu si segment mobilních her udržuje svou pevnou pozici a v roce 2023 se podílel na celkových prodejích v herním sektoru ze 75 %.
Na konci roku 2023 bylo zveřejněno nařízení omezující nadměrného utrácení a regulaci herních odměn vyvolaly obavy investorů, což vedlo k volatilitě trhu a obavám z dalších regulačních zásahů. Zatímco tato opatření mají primárně za cíl zajistit zdravé herní prostředí, přinášejí také nejistotu pro zúčastněné strany v oboru. Regulační orgány se mezi těmito dvěma aspekty snaží „kormidlovat“ a v minulém roce udělila 1075 nových herních licencí, dvojnásobek počtu z roku 2022.
I přes zmíněné restrikce nabízí čínský trh díky své masivní hráčské základně řadu příležitostí i pro české společnosti. Plánem velvyslanectví ČR v Pekingu a generálního konzulátu v Šanghaji je posílení propagace silného českého herního průmyslu v Číně, včetně účasti na veletrhu ChinaJoy, který proběhne od 1. do 4. srpna 2025 v Šanghaji. Česká účast zde bude zajištěna generálním konzulátem ČR zde. V případě dotazů týkajících se čínského herního průmyslu, případně možné propagace toho českého v Číně se neváhejte obrátit na politicko-ekonomický úsek velvyslanectví ČR v Pekingu pod e-mailovou adresou Beijing.commerce@mzv.gov.cz
Vypracovali: Adam Kupka, ekonomický diplomat ZÚ Peking, a Filip Kožíšek, stážista tamtéž