na_celou_sirku
Foto: Zuzana Benešová

České potraviny si razí cestu na jordánský trh

České potravinářské firmy pomalu, ale jistě objevují jordánský trh a Jordánští spotřebitelé zase české produkty. Za poslední dva roky do Jordánska prorazily Budějovický Budvar, Marlenka a nejnověji i Bohemia Sekt. Díky Projektu na podporu ekonomické diplomacie (PROPED) s podporou Ministerstva zemědělství ČR se kromě již přítomných firem potenciálním jordánským partnerům nově představily i společnosti Semix Pluso a Simandl.

V průběhu druhého květnového týdne v jordánském hlavním městě Ammánu proběhla společná degustační akce, workshop v Jordan Europe Business Association a řada separátních B2B mítinků, přičemž početná a reprezentativní účast  a především aktivní zájem zástupců místního byznysu potvrdil, že dveře pro české potravinářské a zemědělské firmy v Jordánsku jsou otevřené. 

Jordánským podnikatelům, jak z řad majitelů významných supermarketů, tak i dodavatelů obchodních řetězců, a to i v dalších zemích regionu, se poprvé představily mezinárodně úspěšné výrobky tradičních českých potravinářských firem Semix Pluso a Simandl,  s tím, že se jejich zástupci  v rámci degustační akce,  dále na workshopu v podnikatelské asociaci  Jordan Europe Business Associtaion a také v rámci separátních B2B jednání v Ammánu setkali s několika vážnými zájemci o možnou obchodní spolupráci. K úspěchu obou firem v Jordánsku by mohla napomoci zvyšující se místní povědomí o zdravém životním stylu a popularita výrobků s ním korespondujících.

Cílem akce bylo ale také upevnit pozici a rozšířit možnosti uplatnění českých firem, které již na jordánském trhu působí a vhodného partnera zde dokázali najít. Určitou raritou je, že první byl v místním převážně muslimském prostředí  Budějovický Budvar, který v těchto dnech slaví dva roky na jordánském trhu, kde soustavně roste obliba a s tím i spotřeba piva obecně. Také pro Budějovický Budvar bylo klíčovým momentem nalezení spolehlivého exkluzivního partnera.  Na degustační akci se pak Budějovický Budvar představil  i novým potenciálním obchodním partnerům z řad provozovatelů nejdůležitějších jordánských hotelů, restauračních sítí a také majitelů specializovaných prodejen. 

V průběhu loňského roku jordánský trh přivítal poctivé dobroty od Marlenky, kterým se již podařilo získat i místo v široké síti obchodů. Symbolicky v čase oslav příchodu Nového roku do Jordánska dorazily produkty Bohemia Sekt, společnost dováží do Jordánska kromě svých legendárních "bublinek" také své dvě značky tichých vín (Chateau Bzenec a Motýl). Tato vína se zatím se prodávají jen prostřednictvím specializovaných obchodů s alkoholem. Účast na degustační akci a další jednání připravená Zastupitelským úřadem ČR v Ammáně by měla Bohemce pomoci dostat se i do prestižních restaurací a hotelů. Pro Bohemia Sekt se jedná o první zkušenost s pronikáním na arabský trh, která by mohla přinést i efekt regionálního přesahu. 

Desetimiliónové Jordánsko s nadále prudce přibývající populací je z více než 90 % závislé na dovozu potravin, 97 % potravinářských položek pouze dováží. Jordánsko, zejména po šoku z přerušení dodavatelských řetězců, na státní i soukromé úrovni nyní aktivně hledá, jak diverzifikovat svoje potravinové zdroje i mimo tradiční dodavatelská teritoria, kterými jsou především státy Zálivu a USA. Dopady války na Ukrajině tuto tendenci ještě posílily. Obecně je přitom zájem především o výrobky s delší dobou trvanlivosti, mražené nebo sušené.

Česká zemědělská a potravinářská produkce si v Jordánsku teprve začala budovat svoje renomé, možnosti jsou ale rozhodně otevřené a situace pro vstup na trh je více než příznivá.  První oficiální prezentace ČR  jako zajímavého obchodního partnera v tomto sektoru mimo jiné jasně ukázala, že jordánský trh na české výrobky rozhodně slyší a nabízí dokonce pro někoho i možná nečekané příležitosti v oblasti alkoholických nápojů.

 

Zuzana Benešová

ekonomická diplomatka Zastupitelského úřadu v Ammánu