česky  english 

rozšířené vyhledávání
na_celou_sirku
Foto: ZÚ
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo LinkedIn logo

Nejnavštěvovanější potravinářský veletrh světa Gulfood Dubai (19.2. – 23.2.2024) : informace před zahájením

Nejnavštěvovanější potravinářský veletrh světa Gulfood Dubai je zpět. A dle pořadatelů dokonce ještě větší než kdy před tím. Rok se opět s rokem sešel a internetové portály, média i televize v celém regionu Blízkého východu zahlcují reklamy na letošní ročník veletrhu Gulfood 2024. Necelé dva týdny nás dělí od dosud největšího potravinářského veletrhu, který poprvé v letošním roce nabízí zásadní změny.

Nejnavštěvovanější potravinářský veletrh světa Gulfood Dubai je zpět. A dle pořadatelů dokonce ještě větší než kdy před tím. Rok se opět s rokem sešel a internetové portály, média i televize v celém regionu Blízkého východu zahlcují reklamy na letošní ročník veletrhu Gulfood 2024. Necelé dva týdny nás dělí od dosud největšího potravinářského veletrhu, který poprvé v letošním roce nabízí zásadní změny. Tou nejdůležitější bylo vyřazení klasických sladkostí a přesunutí této kategorie na podzimní veletrhu ISM. Zaplnit uvolněnou plochu samozřejmě nebyl problém. Na veletrh Gulfood každoročně zapisují přes 4000 firem na čekací listinu, až se pro ně místo uvolní. Firmy tak dobře vědí, že pokud jeden rok místo vynechají, pravděpodobně se na veletrh už nedostanou.

Jednou z mála příležitostí, jak se na veletrh dostat, je tak zvolit účast v prostorách národního stánku. Jelikož jde opravdu v mnoha případech o jedinou možnost, jak se veletrhu účastnit, svádějí obrovský boj i všechny státy a stání organizace o získání lepšího nebo většího místa k prezentaci na další rok. V současné době tak největší plocha a prezentace ukazuje také vzájemné vztahy mezi zeměmi, s veletržní správou a v přínosu pro samotný veletrh a jeho rozmanitost. V případu Gulfoodu tak opravdu nejde o to, kdo se přihlásí, ale kdo bude veletržní správou vybrán a jaké místo mu na příští rok nabídnou. My můžeme být naštěstí náležitě hrdí, že národní stánek České republiky díky Ministerstvu zemědělství ČR zabírá celou jednu řadu v nejprestižnější výstavní hale. Národní stánek naleznete v Shk Saeed Hall S3, B44. A do Dubaje na Gulfood přijede dvacet českých vystavovatelů podpořit ministr zemědělství ČR Marek Výborný.

A proč je zrovna Gulfood tak důležitý? Jeho význam rostl v posledních letech doslova mílovými kroky. V současné době se dá říct, že má konkurenta pouze v několika málo evropských veletrzích, i když jeho zaměření a přínos pro firmy je úplně jiný. Je to především díky tomu, že Gulfood není emirátský veletrh, ani veletrh Blízkého východu, ale globální obchodní událost. Letecké spojení ze všech koutů světa, speciální proclení téměř jakýchkoliv vzorků na veletrhy a také jednomu z nejsnazších vstupů do země co se týká vízových povinností, dělá Gulfood extrémně přitažlivý pro celou Afriku, Blízký východ a Asii. Především kvůli problematice s vízy do EU ze třetích zemí a naopak dlouhé cestě z EU do Asie se tak z Dubaje stalo mezinárodní obchodní centrum.

Je tedy velmi pravděpodobné, že vystavující firmy si odvezou obchodní kontakty z celého světa. Není ani výjimkou, že česká firma uzavře první kontrakt díky Gulfoodu i s některou ze členských zemí EU. Pro mezinárodní obchodní prostředí ze světa potravin tak začíná být účast na veletrhu součástí prezentace jejich síly a stability. Některé firmy dokonce říkají, že účast na veletrhu je z pohledu jejich distributorů v regionu brána jako automatická a povinná. Zároveň je pro firmu jednoduché potkat své obchodní partnery napříč světem v Dubaji, než za nimi létat jednotlivě. Na Gulfoodu je opravdu téměř každý. To dokazují také čísla. Letošní Gulfood 2024 představí více jak 5500 vystavovatelů včetně 127 národních pavilonů. Díky změně zaměření a odsunu sladkostí i letos veletrh představí 49% nových vystavovatelů a produktů, které jsme dosud v Dubaji neviděli. Celková plocha přesahuje již 300 000 metrů čtverečních (1mil čtverečních stop zní přeci jen lépe) a zabírá 24 hal Světového obchodního centra WTC v Dubaji. Není nutné dodávat, že veletrh doprovází další show jako soutěže mladých kuchařů, workshopy michelinských celebrit, různé konference atd.

Pro firmu není nutné hned vystavovat, je možné veletrh i jen navštívit. A když vezmete s sebou i svůj obchodní tým a batoh vizitek, případně si do kufru zabalíte pár katalogů nebo vzorků, nikdo vám nic neřekne. Naopak si prohlédnete, jak jeden z nejlépe organizovaných veletrhu světa vypadá a ještě najdete nové obchodí kontakty. 

Zpracoval: L. Zamrzla, zemědělský diplomat velvyslanectví ČR v Abú Dhabí