![na_celou_sirku](/public/d0/0/d2/4248102_2596402_ecommerce_2140603_1920.jpg)
Nastává nutnost upravit strategii exportu z kamenných obchodů na e-commerce
22.03.2021 / 10:25 | Aktualizováno: 29.03.2021 / 10:20
Pandemie svět e-commerce neuvěřitelně zrychlila. Na trhu Spojených arabských emirátů vzniklo během loňského roku početné zastoupení online supermarketů. Pokud se tedy v dnešní době potravinářská firma snaží rozšířit do nových lokalit, analýza online prostředí může být ta správná cesta.
Pro nás zákazníky to není nic nového. Přestup z klasického nakupování v obchodech na občasné online objednávky až po čisté nakupování online byl především v Praze pozvolný. Určitě je pravdou, že online prodeje u nás doma ještě musí kus cesty ujít. Podobný případ byly i státy GCC, které ještě před pár lety spíše testovaly možnosti online rozvozů potravin. Pandemie ale vše neuvěřitelně zrychlila a na trhu Spojených arabských emirátů vzniklo početné zastoupení online supermarketů.
Emiráty jsou známé tím, že ačkoliv je 80% potravin dovážených, nabídka je opravdu pestrá a silně konkurenční. Dostat se tedy nejen do klasického obchodu, ale především se dobře zalistovat a umístit na dobrém místě, je v dnešní době opravdu náročné jak na produkt, tak na propagační sílu firmy nebo distributora. To samé začíná být cítit také v online prostředí.
V začátcích e-commerce bylo samozřejmě v Emirátech mnohem jednodušší se dostat na online portály i s novou značkou a získat zajímavou pozici. Se současným růstem nejen množstvím zboží v těchto obchodech, ale také silnou vzrůstající konkurencí, začíná být boj i o spolupráci s online prodejci. S tímto nárůstem stoupá i cena za online propagaci každého produktu. Podle Sandeep Ganediwalla, regionálního manažera konzultační firmy RedSeer, investují FMCG firmy při spolupráci s online prodejci až 30% prodejní ceny do marketingových aktivit. Je to především tím, že takové marketingové investice mají mnohem lepší návratnost než ty klasické mimo internetový obchod.
Dle dat stejné konzultační firmy, dosahují velcí retailoví hráči ve Spojených arabských emirátech 10-15% obratu z online objednávek. To bylo před rokem 2020 nepředstavitelné. Z online prostředí se tedy stává nové bojiště pro potravinářské firmy. Stejný způsob, kterým bojují o prostor a umístění v kamenných supermarketech, pomalu vzniká i v prostředí e-commerce. Jak bylo ale zmíněno výše, návratnost investic do správného online kanálu má díky přesnějšímu zacílení lepší návratnost a do budoucna určitě i vyšší potenciál.
Pokud se tedy v dnešní době firma snaží rozšířit na nové území, analýza online prostředí může být ta správná cesta. Například v Emirátech je několik online obchodů, které si zároveň samy produkty importují a obcházejí tím potřebu dalšího místního distributora. Takové firmy projeví zájem o zajímavý a kvalitní produkt pravděpodobněji než klasické obchodní řetězce. Firmám, které by tuto cestu chtěly zkusit, velmi rád pomohu ve vytipování zajímavých online prodejců a rád je s nimi zkusím propojit. Úspěšně se propojit s takovými obchody a sejít se s nimi osobně po koronavirové odmlce, je jeden z mých cílů pro tento rok.
Zpracoval: L. Zamrzla, zemědělský diplomat velvyslanectví ČR v Abú Dhabí