
Rostoucí exportní potenciál alkoholických nápojů ve Spojených arabských emirátech
03.06.2024 / 10:09 | Aktualizováno: 03.06.2024 / 10:31
V posledních letech přišlo do SAE mnoho změn od daňového zvýhodnění po zavedení prvních licencí na výrobu alkoholu. Na Spojené arabské emiráty se musí nahlížet jako na federaci sedmi jednotlivých státu. To jsou totiž jednotlivé emiráty, které společně ovládá prezidentská rodina vládce z Abú Dhabí. A i když si to člověk většinou neuvědomí, většina emirátů má svá pravidla a zákony, které mohou být odlišné od ostatních. Příležitosti k exportu rostou v celém regionu. Hlavní výhodou Spojených arabských emirátů je určitá seniorita a zkušenost v tomto průmyslu. Dá se tedy očekávat, že sousední země budou velmi často importovat alkoholické nápoje přes Emiráty, jakožto nejbližší zemi, která již má vytvořenou obchodní síť a re-exportní zázemí. Export do této země tak může v případě úspěchu znamenat vstup i na okolní trhy.
V posledních letech přišlo do SAE mnoho změn od daňového zvýhodnění po zavedení prvních licencí na výrobu alkoholu. Spojené arabské emiráty ale nejsou jediné, kde obliba alkoholických nápojů stoupá. Překvapením může být jeho prodej v Bahrajnu, ještě větší údiv může vyvolat prodej v Kataru a nakonec velmi čerstvé změny související s lihovinami zavedené v sousední Saúdské Arábii. Hlavní důvod této strategie je samozřejmě zvýšení atraktivity země pro turisty a zahraniční pracovníky žijící v těchto zemích.
Na Spojené arabské emiráty se musí nahlížet jako na federaci sedmi jednotlivých státu. To jsou totiž jednotlivé emiráty, které společně ovládá prezidentská rodina vládce z Abú Dhabí. A i když si to člověk většinou neuvědomí, většina emirátů má svá pravidla a zákony, které mohou být odlišné od ostatních. V zemi tak nalezneme například emirát Šardža, který přímo sousedí s Dubají, ale je úplně „suchý“ bez možnosti nalézt jediný bar s alkoholem. Oproti tomu pravidla v ostatních šesti Emirátech se v posledních letech každým dnem zmírňují. Dříve měly licenci na podávání alkoholu pouze hotely a restaurace nebo bary, které byly součástí těchto hotelů. Proto nalezneme velkou většinu dubajských barů právě uvnitř hotelů. To se ale mění a stále častěji se udělují speciální licence, které umožňují výjimky.
Ještě nedávno bylo v Dubaji potřeba pro nákup alkoholu ve specializovaných obchodech vlastnit licenci. Podobně, jako tomu je v Ománu a Kataru. I to se ale v roce 2023 zrušilo a rezidenti i turisté mohou bez větších problému dorazit do prodejen alkoholu a bez omezení si koupit, co chtějí. Import alkoholických nápojů do SAE podléhá 50% spotřební dani a až do roku 2023 dále podléhal 30% dani z prodeje. V minulém roce ale došlo k velkým změnám ve federativních emirátských zákonech. Jednou z nich bylo úplné zrušení zmíněné 30% prodejní daně.. Hlavním důvodem je údajně nutnost oživit turismus po úpadku během uplynulých let zaviněném pandemií a zvýšit útraty v restauračních zařízeních.
Další zásadní změnu v SAE jsme mohli pozorovat především koncem loňského roku. Jde o udělení první licence na fermentování a vaření piva v zemích Perském zálivu, která kdy byla udělena. V prostorách hotelu Rosewood Abu Dhabí ohlásila první licenci na minipivovar firma Craft, která je pobočkou amerického pivovaru Side Hustle, zásobující Emiráty svým pivem. I díky prvenství zahájil minipivovar Craft své první měsíce velmi úspěšně. A nám je velkou ctí, že ZÚ Abú Dhabí napomáhá, aby zde nabízený ležák byl z ryze českých surovin.
V současné době existuje ve Spojených arabských emirátech ještě jedna, tedy v pořadí druhá licence na pivovar. Ta je ve zmíněném emirátu Ras al Khaimah a nejspíše byla dle posledních informací zakoupena indickým podnikatelem během psaní tohoto článku. Hlavním problémem byla její cena a zaměření na velký exportní projekt. Jednalo se o 1 000 000 amerických dolarů za licenci plus dalších několik za pozemek. Výhodou ale je, že má jít o jedinou licenci s možností svou produkci rozvážet mezi ostatní emiráty a exportovat.
Poměrně malý trh ve Spojených arabských emirátech je velmi silně ovládán dvěma firmami z Dubaje. Pouze ty mohou distribuovat alkohol v tomto emirátu a pokrývají i z velké většiny ostatní emiráty v zemi. Pokud firma nemá velký marketingový rozpočet a zavedené jméno, je velmi těžké se k nim dostat. Dobrou cestou tak může být oslovení menších distributorů z okolních emirátů, které mají do budoucna potenciál růst, případně pokrývají dostatečně alespoň jeden z emirátů, ve kterém působí.
Největší odbyt alkoholu samozřejmě díky turismu spadá na Dubaj, ale díky lepším cenám se stává populární nakupovat alkohol v Abú Dhabí. A zatímco jsou v Dubaji pouze dvě spřátelené firmy, v ostatních emirátech jako je například Abú Dhabí funguje trh výrazně lépe. Otevřený trh v Abú Dhabí tak díky zdravějšímu boji mezi konkurencí nabízí často mnohem zajímavější značky a typy alkoholu, než je tomu v silně komerčních dubajských obchodech.
Poslední oficiální statistika ke konzumaci alkoholu v arabských zemí pochází z roku 2018 a nese název Global status report on alkohol and health. Zjištěné preference určitě platí do dnes. Nejzajímavější informací a zároveň tou nejsdílenější místními médii bylo zjištění, že při vytvoření analýzy zaměřené pouze na zahraniční obyvatele Spojených arabských emirátů, dosáhli nechtěného prvenství žebříčku WHO. V tomto případě šlo o roční spotřebu alkoholu na osobu, která hodnotou 32.8 litrů v Emirátech téměř dvakrát překonala globální průměr 17 litrů. Emiráty tak v žebříčku překonaly rekordmany z Anglie, Irska i USA. Aby to někoho nevystrašilo, jde pouze o zahraniční pracovníky nad 21 let. V případě všech obyvatel nad 15 let měly Spojené arabské emiráty „pouhé“ 4.3 litry alkoholu na osobu.
Další zajímavostí z dat WHO je oblíbenost jednotlivých typů alkoholu, která je v regionu Blízkého východu velmi odlišná od té české. Zatím co v České republice vede žebříček pivo s 53.3% a tvrdý alkohol upřednostňuje pouze 25.4% konzumentů, na Blízkém východě vede naopak tvrdý alkohol. Nejvyšší příčku obsadily opět Spojené arabské emiráty, kde tvrdý alkohol upřednostňuje 81.9% oproti 10.1% pivařů. Třetí příčku obsadilo víno se 7.7%. To se ale v posledních letech mění a víno s pivem dostává v regálech místních obchodů mnohem větší prostor. Dle statistik konzultační firmy MarkNTel dosáhl v roce 2023 trh s alkoholickými nápoji v zemích Perského zálivu objemu přes 300 milionů litrů. Díky rostoucí populaci zahraničních pracovníků a rozvinutějšímu turizmu dále předpovídá roční narůst spotřeby alkoholu o 7,5 %.
Příležitosti k exportu tak stále rostou v celém regionu. Hlavní výhodou Spojených arabských emirátů je určitá seniorita a zkušenost v tomto průmyslu. Dá se tedy očekávat, že sousední země budou velmi často importovat alkoholické nápoje přes Emiráty, jakožto nejbližší zemi, která již má vytvořenou obchodní síť a re-exportní zázemí. Export do této země tak může v případě úspěchu znamenat vstup i na okolní trhy.
Z důvodů které jsou uvedeny výše, se obchodní úsek ZÚ Abú Dhabí v roce 2022 na export alkoholických nápojů do SAE zaměřil. A už teď můžeme potvrdit, že je to cesta složitá, trnitá, ale ne nemožná. Polovičním úspěchem bylo úspěšné proběhnutí incomingové mise do ČR zaměřené na víno v roce 2023. Po návratu z incomingu se začalo řešit, jaké jsou možnosti české víno dovézt. Pouhé tři měsíce po akci jsme se tak chytli novinky v Emirátech - účasti na festivalu jídla v Abú Dhabí. Další projekt tak pomohl dostat česká vína na místní festival a s obrovským úspěchem je představit odborníkům i veřejnosti. V současné době se dokončuje již potvrzená první objednávka vín a piv, která budou co nevidět v regálech místních obchodů.
Export alkoholických nápojů do tohoto regionu má určitě potenciál a ZÚ Abú Dhabí se daří českou stopu v Emirátech postupně prohlubovat.
Zpracoval: L. Zamrzla, zemědělský diplomat velvyslanectví ČR v Abú Dhabí