česky  english  polski 

rozšířené vyhledávání
na_celou_sirku
Foto: https://inwestycje.katowice-airport.com/
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo X logo Facebook logo LinkedIn logo

Modernizace polských regionálních letišť a výstavba centrálního uzlového letiště u Varšavy

V Polsku dochází  k dynamickému rozvoji regionálních letišť a počty cestujících lámou rekordy. V příštích letech se plánují velké investice do modernizace letišť. Polská vláda chce, aby cestující přijíždějící do země měli co nejpohodlnější podmínky na všech regionálních letištích i na současném centrálním letišti ve Varšavě. V roce 2032 má být uvedeno v Polsku do provozu nové centrální uzlové letiště CPK v blízkosti Varšavy. Modernizace regionálních letišť a výstavba nového centrálního uzlového letiště nabízejí obchodní příležitosti pro české firmy.

Regionální letiště v Polsku odbaví v současné době 63 % všech leteckých cestujících. Při vstupu Polska do Evropské unie před 20 lety to bylo pouze 31 % cestujících. To ilustruje rostoucí roli regionálních letišť ve vnitrostátní a mezinárodní letecké dopravě. Od roku 2004 se počet leteckých cestujících obsloužených v Polsku zvýšil sedminásobně, a to z 8,8 milionu na více než 57 milionů předpokládaných na konci letošního roku. V roce 2023 počet cestujících obsloužených na polských letištích poprvé v historii přesáhl hranici 50 milionů. Vstupem do EU se letecká doprava stala levnější, pohodlnější a cestující jsou chráněni společnými právy. V roce 2024 Polsko slaví 95. výročí založení letecké společnosti LOT a 90. výročí varšavského letiště Frédérica Chopina.

Dynamický rozvoj regionálních letišť má klíčový význam pro vytvoření dostatečně velké letecké osobní dopravy, která je nezbytná v souvislosti s výstavbou nového centrálního uzlového letiště CPK mezi Varšavou a Lodží. Podle analýz Mezinárodní asociace leteckých dopravců (IATA) plní uzly a regionální letiště odlišné, ale vzájemně se doplňující funkce. Proto po výstavbě CPK letiště budou regionální letiště i nadále hrát důležitou roli v ekonomickém a komunikačním systému Polska.

Největším letištěm v Polsku a zároveň jedním z nejvýznamnějších ve střední Evropě je letiště Frédérica Chopina ve Varšavě. V roce 2023 odbavilo rekordních 18,5 milionů cestujících. V letošním roce se předpokládá odbavení přibližně 20,5 milionů cestujících. Letiště Krakov je v současné době největším regionálním letištěm v Polsku. Letos již odbavilo více než 10 milionů cestujících. Podle prognóz odbaví do konce roku 2024 více než 11 milionů cestujících. Rekordní počet odbavených cestujících vykazují letos také letiště ve Vratislavi a Řešově.

Ministerstvo infrastruktury chce v příštích letech modernizovat centrální letiště ve Varšavě i regionální letiště (Krakov, Gdaňsk, Katovice, Vratislav, Poznaň, Řešov, Lodž, Varšava - Modlin, Bydhošť, Štětín, Lublin, Zelená Hora, Radom). Rozvoj letišť bude zahrnovat investice do technické infrastruktury i do zázemí přímo sloužícího k odbavení osobní dopravy.

Investiční plány na letišti Krakov zahrnují rozšíření rozlohy terminálu pro cestující ze současných 55 tisíc m2 na 80 tisíc m2, aby mohl odbavit až 16 milionů cestujících ročně. Postaven by měl být do šesti let. Rozšíří se počet parkovacích ploch pro letadla ze současných 22 na 35 a rozšíří se skladovací prostory nákladního terminálu přibližně o 50 %. Klíčovou součástí další modernizace letiště je výstavba nové vzletové a přistávací dráhy, která zůstává klíčovým prvkem infrastruktury letiště. Modernizace letiště Krakov v příštích 20 letech přijde na 3 mld. PLN.

Letiště Katovice plánuje do roku 2028 rozšíření všech zón letiště. Největším a nejnákladnějším projektem je výstavba hlavního terminálu pro cestující o rozloze 49 tisíc m2. Investice dále zahrnuje například nový silniční systém před hlavním terminálem, rozšíření terénních parkovišť, výstavbu vícepodlažního parkoviště, čtvrtý hangár pro údržbu letadel či druhý nákladní terminál. Celkové odhadované náklady na investiční program letiště Katovice činí 1,5 mld. PLN.

Letiště Varšava - Modlin slouží jako doplňkové letiště k Chopinovu letišti ve Varšavě a je klíčové pro nízkonákladové dopravce. Nachází se 37 km severozápadně od centra Varšavy. Mezi plánované investice do letecké infrastruktury patří výstavba nové vzletové a přistávací dráhy. Stávající dráha bude sloužit jako pojezdová dráha. Tím dojde ke zvýšení kapacity manévrovací plochy. Kromě toho budou vybudovány další odbavovací plochy pro letadla, blíže k prahu dráhy budou vybudovány stání pro odmrazování letadel a dojde k rozšíření pojezdových drah. V plánu je spuštění nákladního terminálu, rozšíření terminálu pro cestující a vybudování vícepodlažního parkoviště. Důležitým prvkem plánu je také výstavba úseku železniční trati spojující stanici Modlin s letištěm Varšava - Modlin a výstavba moderního železničního nádraží.

Rozšíření letiště Chopina ve Varšavě bude oznámeno v prosinci 2024. Podle prezidenta polských letišť umožní rozšíření letiště obsloužit 30 milionů cestujících ročně. Samotný proces rozšíření by měl být dokončen v roce 2029.

Nové centrální uzlové letiště CPK v Baranově 37 km západně od Varšavy bude vybudováno na ploše asi 3 tisíce hektarů a bude nejmodernější v Evropě. Uvedení do provozu se plánuje v roce 2032. V první etapě bude mít letiště CPK kapacitu až 34 milionů cestujících ročně s možností dalšího rozšíření.

Nejvýznamnější stavební firmy působící v Polsku (např. Budimex, Strabag, Porr, Erbud, Skanska, Vinci, Doraco Construction, Unibep) mají určitě největší šance podílet se na výstavbě letiště CPK a modernizaci polských regionálních letišť. České firmy mohou uspět jako jejich subdodavatelé. Nabízí se například dodávky projekčních prací, stavebních prací, stavebních materiálů, prvků řízení letového provozu, veškerého vybavení letišť, energetických zdrojů, apod. Českým firmám doporučujeme za tímto účelem kontaktovat polské stavební firmy, případně přímo regionální letiště a společnost CPK (Centralny Port Komunikacyjny).

 

Zpracoval: Jaroslav Remeš, ekonomický diplomat, Velvyslanectví ČR ve Varšavě