Potravinářské firmy uspěly na veletrhu FOODEX 2017 v Tokiu
14.03.2017 / 07:27 | Aktualizováno: 05.11.2020 / 05:24
Česká účast na nejvýznamnějším potravinářském veletrhu v Asii započala jako projekt ekonomické diplomacie ve spolupráci s ministerstvem zemědělství. V roce 2017 se zde české firmy prezentují již po čtvrté.
Na výstavišti Makuhari Messe ve městě Chiba v těsném sousedství Tokia se ve dnech 7. března až 10. března 2017 konal již 42. ročník potravinářského veletrhu FOODEX Japan, který je jedním z nejvýznamnějších světových potravinářských veletrhů. Zúčastnilo se jej celkem 3.200 vystavovatelů ze 78 zemí světa, kteří na ploše více než 30.000 m2 prezentovali vesměs odborné veřejnosti (veletrh není otevřen pro širokou veřejnost) své produkty z oboru potravin, nápojů a souvisejících služeb. Branami veletrhu prošlo podle sdělení pořadatelů za čtyři dny celkem více než 82.000 návštěvníků.
FOODEX Japan 2017 byl rozdělen na japonskou a světovou výstavní část. Dominantním regionem světové části byla z pochopitelných důvodů Asie, nicméně Evropa patřila, i díky expozicím z 29 různých evropských zemí, k těm nejvíce viditelným. Tohoto veletrhu se formou národní expozice organizované Ministerstvem zemědělství ČR za aktivní podpory Velvyslanectví ČR v Tokiu zúčastnilo 11 českých potravinářských firem. České vystavovatele přijel v průběhu veletrhu na český stánek navštívit a podpořit také velvyslanec ČR v Japonsku Tomáš Dub.
V rámci národní expozice České republiky o velikosti 150 m2 se kromě Ministerstva zemědělství prezentovaly následující společnosti: Budějovický Budvar, n. p., Carla, s.r.o., Czech Royal Beer, s.r.o., Hamé s.r.o., Mlékárna Hlinsko a.s., Pivovary PMS Přerov, Ravy CZ, a.s., SEMIX PLUSO, s.r.o., Vinařství Lacina, Vinařství Ludwig a Znovín Znojmo a.s. Byl tím potvrzen trend růstu zájmu českých potravinářských firem o japonský trh, neboť česká účast na tomto veletrhu se každoročně zvyšuje nejen z pohledu výstavní plochy, ale zejména pokud jde o počet vystavovatelů. Od r. 2014, kdy se díky aktivitě Velvyslanectví v Tokiu Česká republika prezentovala malým stánkem o ploše 9 m2, se tento projekt ekonomické diplomacie posunul až do aktuální fáze národní expozice, plně financované partnerským ministerstvem. Jedná se tak o nesporný doklad funkčnosti meziresortní spolupráce v prioritních odvětvích, která přináší hmatatelný efekt českým exportérům.
České firmy oceňují na účasti na veletrhu FOODEX zejména možnost osobního kontaktu s japonskými importéry, nákupčími, provozovateli potravinářských prodejen, provozů a restaurací. Úspěch na velmi konkurenčním japonském trhu je navíc výbornou referencí pro další expanzi v rámci regionu východní a jihovýchodní Asie, což již i v rámci tohoto veletrhu potvrzuje hojná účast nákupčích a importérů z okolních zemí jako je zejména Korejská republika, ale i Tchajwan, Filipíny nebo Vietnam. Konkrétním výsledkem účasti na veletrhu je pak každoročně navázání několika produktivních partnerství českých potravinářských firem s místními dovozci a distributory.
Japonský potravinářský trh má i přes svoji zdánlivou nasycenost i do budoucna velký potenciál. Japonsko patří k největším světovým dovozcům potravin, neboť jeho potravinová soběstačnost dosahuje pouhých 39%. Tento sice relativně vzdálený, ale velmi bohatý trh tak skýtá řadu exportních příležitostí pro české potravinářské výrobce, kteří se nebojí klást důraz na kvalitu, průběžnou inovaci a bezpečnost potravin a také na dlouhodobou a stabilní spolupráci s důvěryhodným a bonitním partnerem.
Stanislav Beneš
Velvyslanectví ČR v Tokiu
sledujte nás na