česky  english  eesti keel 

rozšířené vyhledávání
na_celou_sirku
Foto: VAAS / Transpordiamet
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo X logo Facebook logo

Estonsko plánuje výstavbu centra pro modernizaci lodí

Estonská vláda připravuje ambiciózní projekt vybudování centra pro modernizaci lodí s cílem otevřít nové růstové příležitosti pro estonskou ekonomiku a přispět k udržitelnému rozvoji lodního průmyslu prostřednictvím ekologických technologií. Očekává se, že centrum přinese až 70 milionů eur ročně na daňových příjmech a vytvoří stovky nových pracovních míst.

Projekt je součástí širší strategie estonské vlády zaměřené na zelenou transformaci průmyslu, která zahrnuje přechod na ekologická paliva, jako je metanol, čpavek a další alternativní zdroje energie. Podle studie „Investiční potřeby přístavů a rozvoj modelu provozu centra pro stavbu a opravy lodí k dosažení cílů zelené reformy“ se jako nejvhodnější lokality pro centrum jeví přístavy Muuga, Sillamäe a Vene-Balti, které mají vhodnou infrastrukturu a dopravní napojení.

Estonsko má rozvinutý lodní průmysl s několika významnými hráči, kteří se zaměřují na stavbu, opravy a modernizaci lodí. Největší společností v tomto sektoru je BLRT Group, která provozuje loděnice v Tallinnu, Litvě a Finsku. Lodní sektor v Estonsku zaměstnává tisíce lidí a přispívá významným způsobem k národní ekonomice.

Transformace globálního lodního průmyslu

Celosvětový lodní průmysl prochází zásadní změnou směrem k udržitelnějším technologiím. Podle Mezinárodní námořní organizace (IMO) je lodní doprava zodpovědná za přibližně 3 % celosvětových emisí CO2. Cílem IMO je do roku 2050 snížit emise z lodní dopravy o 50 % ve srovnání s rokem 2008. Právě modernizace lodí a přechod na alternativní paliva, jako je metanol nebo čpavek, jsou klíčovými opatřeními k dosažení těchto cílů.

Globální trh s modernizací lodí (retrofit) roste rychlým tempem a podle odborníků by mohl do roku 2030 dosáhnout hodnoty 25 miliard eur ročně. Lodní společnosti po celém světě hledají možnosti, jak přizpůsobit svá plavidla novým ekologickým normám, což představuje obrovskou příležitost pro země s rozvinutou lodní infrastrukturou, jako je Estonsko.

Estonská cesta k cirkulární ekonomice

Projekt vybudování centra pro modernizace lodí zapadá do plánované transformace estonské energetiky a průmyslu. Tradiční spalování ropných břidlic, které dlouhá léta dominovalo energetickému mixu země, postupně ustupuje obnovitelným zdrojům, zejména větrným parkům. Přebytky z výroby elektřiny z OZE pak budou využity k výrobě zeleného vodíku, který může být využit mimo jiné v lodní dopravě.

Souběžně s tímto plánem estonské chemické závody budují systémy zachycování a využívání uhlíku (CCU). Zachycený oxid uhličitý bude uložen v podzemí a dále využit k výrobě metanových směsí vhodných pro pohon zaoceánských lodí a trajektů. Jedním z klíčových projektů v oblasti čisté energie je plánovaný závod na výrobu zeleného metanolu v Pärnu, který vznikne ve spolupráci s nizozemskou společností Power2X. S investicí ve výši jedné miliardy eur a plánovanou kapacitou výroby 1,5 milionu tun metanolu ročně se stane největším zařízením svého druhu v Evropě. Zahájení provozu je plánováno na rok 2028 a projekt by měl vytvořit více než 2 000 nových pracovních míst.

Pokud se podaří v plánovaném retrofitní centru propojit estonský lodní průmysl s kapacitami na výrobu metanolu a vodíku, vznikne významné centrum inovací v oblasti udržitelné dopravy a čisté energie.

Příležitosti pro české firmy

Výstavba centra pro modernizaci lodí i rozvoj zeleného metanolu představují příležitosti nejen pro estonskou ekonomiku, ale i pro zahraniční partnery, včetně českých firem, zejména v oblasti strojírenství, ekologických technologií a energetiky. Český průmysl má silnou tradici ve výrobě lodních komponent a inženýrských řešení, což ho činí ideálním partnerem pro estonské lodní centrum.

Možnosti zapojení českých firem zahrnují:

  • Dodávky technologií pro modernizaci lodních pohonů a systémů pro alternativní paliva
  • Výrobu a dodávku komponent pro zelený metanol a vodíkové technologie
  • Poskytování inženýrských služeb a vývoj ekologických řešení pro lodní průmysl
  • Spolupráci na výzkumu a vývoji udržitelných energetických technologií

Spolupráce s estonskými partnery by mohla českým firmám přinést nové zakázky, posílit jejich konkurenceschopnost na evropském trhu a přispět k naplňování evropských klimatických cílů. S rostoucí poptávkou po zelených technologiích v lodním průmyslu a energetice se českým společnostem otevírá možnost stát se klíčovými hráči v této oblasti.

Petr Preclík, ekonomický diplomat Velvyslanectví ČR v Tallinnu

Kristýna Ederová, stážistka