
Zavádění systému elektronického mýtného pro nákladní automobily v Bulharsku
22.05.2018 / 14:22 | Aktualizováno: 29.01.2020 / 15:55
Bulharsko připravuje zavedení elektronického mýtného systému pro nákladní automobily, který by měl být spuštěn koncem roku 2019. Vítězem tendru na dodávku je firma Kapsch. Řada parametrů systému zatím není určena, jako např. výše poplatků, délka zpoplatněných komunikací. Vláda očekává několikanásobné zvýšení příjmů z poplatků nákladní silniční dopravy a následně výrazné zvýšení investic do silniční infrastruktury. Zavedení mýtného bude znamenat několikanásobné zvýšení poplatků za průjezd Bulharskem pro české automobilové přepravce. Zároveň bude příležitostí pro firmy, které dodávají zařízení pro vybudování systému, např. přejezdové váhy (fy Tenzováhy).
Bulharsko je zatím jednou z mála evropských zemí, kde není zaveden systém výběru elektronického mýtného pro nákladní dopravu dle ujetých kilometrů. Mnohokrát prodlužovaný proces výběru dodavatele takového systému byl ukončen začátkem roku 2018. Vítězem se stala firma Kapsch s nabídkou necelých 150 mil. BGN (cca 77 mil. EUR) bez DPH. Kapsch má realizovat dodávku v termínu 19 měsíců, z čehož vybudování systému má trvat 7 měsíců a zbylých 12 měsíců pak budou probíhat jeho zkoušky a korekce.
Předpokládá se vybudování 500 terminálů pro nákup předplacených karet a registraci a výdej elektronických známek, dále 100 kontrolních brán, 100 kontrolních míst pro vážení za jízdy, 50 přístrojů pro laserové scanování a měření rozměrů, 2 servery s kompletním softwarem a 55 automobilů pro mobilní kontrolu.
Kapsch má vybudovat systém vlastním financováním, které má být refundováno z provozu v prvních 2-3 letech fungování systému. Zároveň má být vytvořena státní společnost k provozování systému mýtného.
Nad zavedením elektronického mýtného systému však nadále visí řada otazníků. Zatím nebyly určeny některé jeho základní parametry, jako například pokrytí území a cena za kilometr. V zadání k výběrovému řízení se uvádělo, že mýtné bude zahrnovat cca 16000 km silniční sítě (dvě třetiny celé sítě). Nyní se však očekává, že konečné parametry by měly vzejít z doporučení EBRD, která se teprve připravují. EBRD bude rovněž konzultantem při zavádění mýtného. Dle dříve vypracovaného modelu Světovou bankou by poplatky nákladních automobilů měly tvořit až 80% příjmů z mýtného (navrhovaný poplatek byl cca 0,10 EUR/km). Z obav o dopad na místní nákladní dopravu však tento poměr bude pravděpodobně snížen. Při uvedeném modelu SB by roční příjmy měly činit kolem 1 mld. BGN (513 mil. EUR). Mýtný systém bude vybudován na principu satelitní lokalizace a tzv. free flow, t.j. bude tzv. otevřeného typu.
Očekávané příjmy
V současné době tvoří příjmy za dálniční známky cca 350 mil. BGN (180 mil. EUR) ročně, přičemž cca 70% připadá na osobní automobily. Předpokládá se, že příjem z poplatků nákladních automobilů by se měl zvýšit 6-7 násobně (dnes platí nákladní automobily za 1-denní známku cca 12 EUR).
Zavedení mýtného má vyřešit problém silného podfinancování sektoru dopravní infrastruktury. Bulharsko vystavělo v posledních letech stovky kilometrů dálnic, téměř výlučně z prostředků EU. Dosáhlo přitom cen na kilometr několikanásobně nižších, než průměrné evropské ceny. Nyní se však ukazuje, že kvalita dálnic není dobrá a navíc nejsou prostředky na jejich údržbu, stejně jako na údržbu celé silniční sítě. Vláda má od výběru mýtného vysoká očekávání. Předpokládá, že z těchto prostředků dokončí výstavbu dálnice mezi Sofií a Varnou, dálnici Ruse – Veliko Tarnovo, rychlostní komunikaci mezi Sofií a Vidinem, tunel pod vrchem Šipka, druhý most přes Dunaj u Ruse a rovněž opravy cca 40% silniční sítě.
Jaroslav Kamas, Velvyslanectví České republiky v Sofii