
V Bosně a Hercegovině pokračuje modernizace více než 500 km železnic
05.05.2025 / 15:47 | Aktualizováno: 06.05.2025 / 09:02
Území Bosny a Hercegoviny protíná panevropský dopravní koridor Vc, vedoucí z Budapešti do chorvatského přístavu Ploče. Díky tomu sem směřují finanční prostředky EU a mezinárodních bank určené na výstavbu dálniční sítě, ale také na modernizaci železniční infrastruktury.
Rekonstrukce železničního koridoru Vc
Největšího pokroku bylo v uplynulých letech dosaženo na severním úseku koridoru Vc mezi městy Doboj a Šamac. Rekonstrukce 62 km dlouhého úseku byla zahájena v roce 2022. Projekt v hodnotě přes 200 mil. EUR zahrnuje modernizaci traťového svršku a instalaci moderního zabezpečovacího zařízení. Financování zajišťují EBRD, Evropská investiční banka (EIB) a Západobalkánský investiční fond (WBIF).
V přípravné fázi je rekonstrukce důležitého úseku Doboj - Sarajevo o délce 175 km a hodnotě přibližně 260 mil. EUR. Dokončuje se projektová dokumentace a vypsání tendru se očekává v průběhu roku 2025.
Úsek mezi Sarajevem a Čapljinou je naopak již zmodernizován a tvoří páteř osobní přepravy v zemi. Po čtyřměsíční přestávce způsobené povodněmi byla v únoru 2025 obnovena osobní doprava na této trati, která mimo jiné spojuje hlavní město s přístavem Ploče. Na trase vedoucí údolím řeky Neretvy se stále řeší úzké hrdlo v oblasti horského sedla Ivan. Náročné stoupání (až 27 ‰) a zastaralý tunel s úzkým profilem omezují kapacitu a znemožňují přepravu 40 stopých kontejnerů. Studie řešení tohoto úseku, zahájená v roce 2022, by měla vést k přeložce trati s výstavbou nových tunelů a mostů. Investicí přesahující 400 mil. EUR půjde o jednu z největších železničních investic od vzniku samostatné Bosny a Hercegoviny.
Nové projekty mimo hlavní koridor
Mimo hlavní koridor Vc se intenzivně připravuje rekonstrukce a elektrifikace trati vedoucí z Doboje přes průmyslové centrum Tuzla k hranici se Srbskem. Trať v délce 192 km je klíčová pro nákladní dopravu a průmysl regionu. Předpokládaná investice vzrostla na více než 500 mil. EUR a počítá se s podporou ze strany EU a Světové banky. Tendr na realizaci se očekává rovněž v průběhu roku 2025.
Pozitivní zprávou je také znovuotevření 24 km dlouhé pobočné trati mezi městy Podlugovi a Vareš, ke kterému došlo v prosinci 2023 po více než třiceti letech. Obnovu iniciovala britská těžební společnost Adriatic Metals, která zde provozuje moderní důl na stříbro a další kovy. Oživení trati podporuje rozvoj regionální ekonomiky a vytváří potenciál pro nové napojení směrem na Tuzlu a Bělehrad.
Výzvy železniční dopravy
Železniční infrastruktura Bosny a Hercegoviny byla silně poškozena během ozbrojeného konfliktu v 90. letech. Zatímco provoz byl brzy obnoven, technologické vybavení tratí a systémy dálkového řízení zaostávají. Objem osobní dopravy zůstává nízký – s výjimkou turisticky atraktivní trasy Sarajevo - Mostar. Železnice stále těžce konkuruje individuální a autobusové dopravě. Naopak nákladní doprava má značný potenciál, a to jak ve vztahu k mezinárodním tokům přes koridor Vc, tak z hlediska potřeb těžkého průmyslu a těžby nerostných surovin.
Vypracovali: Aleš Ottmár a Ines Terza, Velvyslanectví České republiky v Bosně a Hercegovině