português  česky 

rozšířené vyhledávání
na_celou_sirku
Foto: Eduardo Rodrigues/EPTV
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo Facebook logo LinkedIn logo

São Paulo vyhlašuje výběrové řízení na operátora vlakové dopravy

Vláda státu São Paulo vyhlásila výběrové řízení na poskytování služeb veřejné dopravy nové železniční tratě. Linka bude spojovat město São Paulo s příměstskou oblastí Campinas a Jundiaí. Cílem tendru je najít provozovatele této sítě. První vlaky by měly být provozu od roku 2029.

Kromě výstavby nové železniční tratě a plánů vlády v São Paulu nabídnout koncesní smlouvy na několik linek městských vlaků hodlá federální vláda pod vedením guvernéra Tarcísia Gomes de Freitas pokročit v projektech městské dopravy také v rámci metra. Jedná se o veřejně soukromé partnerství (PPP),  kdy vláda poskytne 8,5 miliardy BRL a Národní banka pro hospodářský a sociální rozvoj (BNDES) 6,4 miliardy BRL. Vláda navrhuje zaplatit za práce cca 6 miliard BRL během předpokládaných sedmi let výstavby. Po dokončení prací vláda dále očekává roční platby ve výši 500 milionů BRL společnosti, která vyhraje nabídku provozu linky, v celkové výši 13,7 miliardy. Hlavním kritériem je to, že nabídku vyhraje uchazeč, který poskytne největší slevu z těchto ročních plateb.

Po podpisu smlouvy, plánovaném na 29. února 2024, začne koncesionář provozovat linku do 18 měsíců. Celková doba koncese se stanovuje na 30 let. Očekává se, že nově bude obslouženo až 60 tisíc cestujících denně na všech linkách.

V posledních měsících uspořádala státní a federální vláda řadu schůzek s významnými světovými společnostmi, na kterých byly představeny projekty městské dopravy, včetně společnosti Alstom, Acciona, OHLA, Sacyr a ACS.

Současně stát São Paulo hledá externí financování, o souhlas bude žádat Komisi pro vnější financování (Cofiex), která je podřízena Ministerstvu rozvoje, průmyslu, obchodu a služeb. Zamýšlená oficiální výše finanocvání nebyla potvrzena. Účelem Komise je hodnotit projekty veřejného sektoru, jejichž finanční ústředí má externí zdroje u mezinárodních finančních organizací nebo zahraničních vládních agentur, jako je například Světová banka a Meziamerická rozvojová banka.

Generální konzulát São Paulo nepředpokládá, že by se některá z českých firem ucházela o roli generálního provozovatele. Nicméně čeští výrobci zařízení a technologií pro železniční dopravu (především ti, kteří jsou sdruženi v Asociaci podniků českého železničního průmyslu –ACRI) by se mohli ucházet o pozici subdodavatele vítězné společnosti.

Předpokládáme, že by šlo o dodávky při výstavbě infrastruktury (kolejnice), sdělovací, kontrolní a zabezpečovací techniky a komponenty kolejových vozidel (součásti podvozku, elektronická a elektrická zařízení, sedadla, plošiny).

Generální konzulát a zahraniční kancelář CzechTrade jsou připraveni v případě zájmu poskytnout případnému českému zájemci všestrannou podporu a pomoc.

Vyhlášku se všemi pravidly lze stáhnout zde: Vyhlaska (PDF, 36 KB)

Zdroj: bnamericas.com
Autor: Caroline Klauszová, obchod a ekonomika