português  česky 

rozšířené vyhledávání
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo Facebook logo LinkedIn logo

Rodoanel Mário Covas: Klíčový infrastrukturní projekt pohání São Paulo i celou Brazílii

Obchvat Rodoanel Mário Covas je jedním z největších infrastrukturních projektů v Brazílii. S délkou 177 km odvádí těžkou nákladní dopravu mimo město São Paulo, čímž zlepšuje logistiku a plynulost provozu.
Celková investice přesahuje 120 miliard Kč. 

Federální vláda prostřednictvím Programu urychlení růstu (PAC) a rozvojové banky BNDES přispěla částkou zhruba 5,4 miliardy Kč na severní úsek projektu. Stát São Paulo investoval přibližně 6 miliard Kč. K dokončení severní části byla uzavřena koncese s konsorciem Via Appia, které je investičním fondem specializovaným na infrastrukturu a má projekt dokončit do roku 2026. Tento subjekt investuje do výstavby severní části zhruba 13,6 miliardy Kč, přičemž získal právo provozovat úsek po dobu 31 let.

Rodoanel je součástí širšího plánu městského a dopravního rozvoje. Projekt zahrnuje výstavbu nových komunikací, mostů, viaduktů a tunelů, které propojují klíčové části metropole a zajišťují efektivní pohyb osob i zboží. Současně probíhají zásahy do vodohospodářských systémů za účelem zlepšení odvodnění a snížení rizika záplav, čímž se přispívá k ochraně životního prostředí. Nedílnou součástí je i městská revitalizace, zaměřená na obnovu veřejných prostor, podporu udržitelné mobility a zvýšení kvality života obyvatel.

Výstavba severního úseku Rodoanelu začala v roce 2013, byla však v roce 2018 přerušena. Práce byly obnoveny v roce 2024 s plánovaným dokončením severní části v druhé polovině roku 2025. Celý projekt má být dokončen do konce roku 2026.

Stát São Paulo má HDP, který je srovnatelný s ekonomikami Španělska nebo Kalifornie. Velká část stavebních prací a projektování byla svěřena zahraničním firmám, které přinesly technologickou odbornost a zkušenosti. Mezi těmito firmami jsou například německá Hochtief, rakouská Strabag, čínská CCCC (China Communications Construction Company) a španělská Ferrovial, které se podílejí na výstavbě mostů, tunelů a dalších klíčových struktur.

Jedná se o strategický projekt, který nabízí velké příležitosti pro firmy v oblastech stavebnictví, inženýrství, technologie a udržitelné mobility, jež mohou stále přispívat inovativními řešeními k dokončení a vylepšení infrastruktury, čímž podpoří růst a konkurenceschopnost v Brazílii. Subdodávkami by se mohly na projektu podílet i české firmy.