
Správa italských dálnic se vrací státu
03.08.2020 / 16:04 | Aktualizováno: 08.09.2020 / 16:08
V červenci 2020 došlo k dohodě ohledně přechodu správy dálnic na stát, kdy se rodina Benettonů vzdá většiny v koncesionářské společnosti ASPI a její podíl se sníží ze současných 88% na 10 – 11%. Benetton má zároveň uhradit škody za zřícení Morandiho mostu ve výši 3,4 mld. Eur
Benetton rovněž souhlasí s tím, že se vzdá všech ostatních soudních sporů proti státu a přezkoumá nastavení cen mýtného systému ve prospěch uživatelů. Hlavní roli bude hrát investiční banka CDP, která získala od vlády mandát na zahájení postupné akvizice ASPI a převzetí 51% podílu, což z ASPI učiní státní společnost. Investiční banka CDP vstoupí do kapitálu nové společnosti ASPI až v momentě, kdy se odtrhne od Atlantia a bude kotovaná na burze. Půjde o tržní operaci, která se uskuteční v souladu se zákony a statutem CDP.
V roce 1999 přikročila italská vláda k privatizaci správy dálnic a hlavním podílníkem se stala firma (rodina) Benetton, která vlastní 88% podíl ve společnosti Autostrade per l´Italia (ASPI) prostřednictvím společnosti Atlantia. Pád Morandiho mostu v Janově v srpnu 2018, 43 mrtvých a zjevná pochybení na straně společnosti se stala impulsem k jednání o návratu dálnic pod správu státu.