Teritoriální informace - Malta za rok 2008 (aktualizace září 2009)
20.11.2009 / 01:00 | Aktualizováno: 20.11.2009 / 16:41
(Archivní článek, platnost skončena 21.11.2010 / 01:00.)
kkk
VELVYSLANECTVÍ ČESKÉ REPUBLIKY V ŘÍMĚ
MALTA
SOUHRNNÁ TERITORIÁLNÍ INFORMACE ZA ROK 2008
(aktualizace září 2009)
Zdroje : Ministerstvo zahraničních věcí Malty, Bank of Malta, Národní statistický úřad Malty, ČSÚ, ČNB, maltský ekonomický tisk
O b s a h
1. Základní informace o teritoriu 3
2. Vnitropolitická charakteristika 4
3. Zahraničně politická orientace 7
4. Ekonomická charakteristika země 7
5. Finanční sektor 13
6. Zahraniční obchod 13
7. Obchodní a ekonomická spolupráce s ČR 16
(komodity a služby)
8. Základní podmínky pro uplatnění českého zboží na trhu 22
a ochrana duševního vlastnictví
9. Investiční klima 29
10. Očekávaný vývoj – rekapitulace 29
Příloha – životopisy prezidenta a předsedy vlády, SWOT analýza 31
1. Základní informace o teritoriu
Základní údaje
Název státu Republika Malta (Republic of Malta, Republika Ta'Malta)
Počet obyvatel 400.214 (červenec 2006)
Rozloha 317,2 km2
Hlavní město Valletta
Národnostní složení 99 % Malťané, 1 % Libyjci
Náboženství římskokatolické (98%)
Úřední jazyky maltština a angličtina
(italština ve školách povinná, není úředním jazykem)
Státní svátek 21. 9. Den nezávislosti (1964)
Vznik státu 21. 9. 1964 Malta získala nezávislost
12. 12. 1974 vyhlášena republika
Územní členění šest ostrovů ve Středozemním moři, obydlené jsou jen ostrovy Malta, Gozo a Comino
Státní zřízení republika
Hlava státu prezident George Abela (od 4.4.2009)
Předseda vlády Lawrence Gonzi (od 23.3.2004, znovu jmenován 11.3.2008)
Ministr zahraničních věcí Tonio Borg (od 11.3.2008)
Zákonodárný orgán jednokomorový parlament (65 poslanců)
Hlavní politické strany Partit Nacionalista (PN - konzervativní pravý střed, s prvky křesťanské demokracie)
Partit Labourista (PL - sociální demokracie)
Peněžní jednotka euro (od 1.1.2008), 1 euro =0,4293 Lm
Datum navázání dipl. styků 1. ledna 1993
Jména velvyslanců nerezidentní vv. ČR (se sídlem v Římě);
Vladimír Zavázal, Velvyslanec
nerezidentní vv. Malty John Vella (agrément 19. 12. 2005, pověřovací listiny předal 21. 3. 2006)
Honorární konzul ČR na Maltě Tonio Casapinta (zahájil činnost 10. 7. 1995)
Honorární konzul Malty v ČR Ernest Flamini (zahájil činnost 6. 6. 2001)
Velvyslanectví Malty v ČR Francesca Gatt (Chargé d´Affaires ad Interim)
(Dočasná diplomatická mise
po dobu českého předsednictví Rady EU)
Jmenný seznam vlády (od 11. 3. 2008)
předseda vlády a ministr financí Lawrence Gonzi
místopředseda vlády a ministr zahraničních věcí Tonio Borg
ministr pro sociální záležitosti John Dalli
ministr financí, hospodářství a investic Tonio Fenech
ministr spravedlnosti a vnitra Carm Mifsud Bonnici
ministr pro venkov George Pullicino
ministr komunikací Austin Gatt
ministryně školství Dolores Cristina
ministryně pro záležitosti ostrova Gozo Giovanna Debono
2. Vnitropolitická charakteristika
Maltská vláda průběžně realizuje ve vnitropolitické oblasti mimo jiné reformu důchodového systému a správní reformu, která nově upravuje postavení ostrova Gozo v rámci země.
Malta a EU
Postoj Malty k evropské integraci vychází ze specifických podmínek malé ostrovní země (rozhraní tří kontinentů) a principu neutrality. Malta proto prosazuje princip rovnoprávného postavení členských zemí v budoucí EU a zachování otevřené možnosti účasti ve společných politikách EU. Má zájem o roli zprostředkovatele mezi Evropou, severní Afrikou a Blízkým východem. Spolupráce EU - Středomoří je jednou z priorit členství v EU. Vstup Malty do EU byl prioritou vlády Národní strany. Byl potvrzen domácím referendem dne 8. 3. 2003, jehož se zúčastnilo 92 % všech oprávněných voličů. Pro vstup Malty do EU hlasovalo 53,65 % zúčastněných voličů (145 tisíc) a 46,35 % bylo proti (125 tisíc). Bezprostředně po referendu podepsala Malta Smlouvu o přistoupení 16. 4. 2003 v Aténách a následně ji ratifikovala parlamentem v červenci 2003.
Malta vstoupila do EU stejně jako ČR dne 1.5.2004. Bývalý maltský ministr zahraničních věcí Joe Borg je evropským komisařem pro námořní záležitosti a rybolov. Z výsledného negociačního balíku opatření, dohodnutých před vstupem Malty do EU vyplývají následující ujednání a závazky:
Neutralita země: deklarace o neutralitě tvoří přílohu Smlouvy o přistoupení, neutralita není členstvím v EU nijak dotčena. EU nemůže na Maltu naléhat, aby země sloužila jako vojenská základna.
Kultura a identita: maltský jazyk je oficiálním jazykem EU.
Životní hodnoty: ke Smlouvě o přistoupení byl připojen protokol v záležitosti potratů s tím, že další postup bude podléhat rozhodnutí maltské vlády.
Čistota ovzduší: přechodné období (PO) na splnění norem EU pro elektrárny do roku 2005.
Čistota vody: PO do března 2007 na ukončení vypouštění odpadních vod do moře.
Odpadové hospodářství: Malta má tři typy skládek (pro stavební odpad, nebezpečný odpad, netečný odpad); od roku 2005 Malta recykluje 25% obalových odpadů, do roku 2009 bude recyklovat alespoň 15% plastových odpadů.
Myslivost: postupně je přijímáno omezení vydávání nových loveckých povolení, je zaváděn systém přísných kontrol dodržování loveckých předpisů.
Dovozní přirážky: všechny dovozní přirážky byly odstraněny od 1.1.2003 s výjimkou potravin a zemědělských výrobků (PO do okamžiku vstupu).
Ceny potravin: možné přizpůsobení se vyšším cenám v EU (cukr, obilí, rýže, výrobky z rajčat, hovězí maso) prostřednictvím kompenzací tak, aby nebyli dotčeni domácí spotřebitelé.
Daně: zachování nulové DPH na potraviny a léky do 1.1.2010; výjimky v DPH v oblastech dodávek pitné vody, trajektového spojení s ostrovem Gozo, veřejné dopravy a mezinárodní dopravy.
Pořizování nemovitostí: cizinci si mohou pořídit pouze jednu nemovitost; občané EU si mohou pořídit více než jednu nemovitost, pokud trvale bydleli na Maltě alespoň 5 let.
Čerpání z fondů EU: Malta spadá do Cíle 1; Malta získala od EU do konce roku 2006 po odečtení svých příspěvků 194 mil. EUR. V programovacím období 2007-2013 je zařazena v cíli Konvergence, finanční prostředky ze SF EU čerpá prostřednictvím dvou operačních programů.
Ostrovní region Gozo: umožněno zařazení ostrova Gozo s 30 tis. obyvateli jako regionu do Cíle 1 v případě, že by se HDP na obyvatele dostal nad hranici 75% průměru EU.
Volný pohyb pracovníků: Malta získala možnost omezit do roku 2011 zaměstnání pracovníků z ČZ EU, pokud by nastalo ohrožení vnitřního trhu práce a zaměstnanosti občanů Malty.
Společná měna: vstup do eurozóny byl podmíněn nutností snížit schodek státního rozpočtu a vnitřní zadluženost.
Zemědělství: zvláštní ochranné opatření po dobu 5 let od vstupu do EU pro ochranu zemědělství v případě obtíží; Malta a Gozo budou zahrnuty do „méně příznivých“ oblastí a získají dodatečné prostředky z fondů pro rozvoj venkova.
Rybolov: vyjednání 25 mílového konzervačního pásma kolem pobřeží Malty, ve kterém se nesmí objem rybolovu zvýšit.
Doprava: přechodná období na zkoušky technické způsobilosti vozidel, na přizpůsobení omezovačů rychlosti u kamiónů, na minimální výšku silniční daně pro nákladní dopravu (osobní doprava nebude dotčena).
Restrukturalizace opraven lodí: státní pomoc může pokračovat do konce roku 2008; nutno implementovat plán restrukturalizace a přizpůsobení opraven pravidlům hospodářské soutěže.
Vízová politika: odstranění vízové povinnosti (pro Rumunsko, Bulharsko); zavedení vízové povinnosti (vůči Libyi, Tunisku).
V rámci nové finanční perspektivy do roku 2013 Malta předpokládá, že bude i nadále čistým příjemcem z rozpočtu EU, příjem v celkové výši 805 milionů euro očekává zejména ze strukturálních fondů (rozvoj infrastruktury) a společné zemědělské politiky. Prostředky z fondů EU byly do současnosti využívány především pro rozvoj silniční infrastruktury země. Malta očekává, že se od roku 2014 stane čistým přispěvatelem do rozpočtu EU.
V červenci roku 2005 maltský parlament ratifikoval Smlouvu o ústavě pro Evropu. Malta se koncem roku 2007 stala, spolu s dalšími novými členskými zeměmi EU, součástí Schengenského prostoru.
Hlavní politické strany a jejich orientace
Obě hlavní strany věcně odlišuje zejména skutečnost, že Labouristická strana (PL) prosazuje sociální stát a zachování konceptu neutrality (např. jen velmi výjimečné povolování přistávání válečných lodí v maltských přístavech). Vládní Národní strana (PN) se orientuje na prosazování menší úlohy státu. Základním rozporem mezi oběma stranami v posledních letech proto byl nesouhlas PL s členstvím v EU: PN byla pro plné členství, PL prosazovala pouze partnerství Malty s EU. Vládní Národní strana proto vyhlásila referendum k členství v EU bezprostředně po ukončení jednání o přistoupení dne 8. 3. 2003. Třetí nejvýznamnější strana, Demokratická alternativa (AD, Alternativa Demokratika) je svým programem blízká tradičním stranám Zelených.
Maltský parlament
Maltský parlament (House of Representatives) je jednokomorový a má 69 členů. V současné době ho na základě výsledků posledních parlamentních voleb z 8. 3. 2008 tvoří 35 členů Národní strany a 34 členů Labouristické strany.
Maltský parlament má pět základních výborů: zahraniční, sociální, legislativní, rozpočtový a organizační. Legislativnímu a organizačnímu výboru předsedá předseda (speaker) parlamentu, rozpočtový výbor je tradičně doménou opozice.
Členy parlamentu jsou všichni ministři vlády a příslušní parlamentní tajemníci pro jednotlivé resorty. Řada členů parlamentu se snaží udržet si civilní zaměstnání, aby se příliš nevzdálila každodennímu životu a udržela si nezávislost.
3. Zahraničně politická orientace
Zahraničně politická orientace Malty je dána jejím členstvím v EU a ustanovením o neutralitě země. Malta má tradičně nadstandardně dobré vztahy s Libyí a dalšími severoafrickými státy. Spolupráce s maltskými podnikateli může být přínosem i pro uplatnění na libyjském trhu. Úzké vztahy pojí Maltu s Itálií a se Španělskem. Všechny tyto země spojuje úsilí o rozvoj středomořské oblasti a boj proti nelegální imigraci. Malta se po vyhlášení nezávislosti v roce 1964 stala členem Britského společenství národů (Commonwealthu). Malta je členem Ministerské akční skupiny Commonwealthu, v listopadu 2005 Malta pořádala schůzku předsedů vlád za účasti královny Spojeného království Velké Británie a Severního Irska Alžběty II. Závažným zahraničně bezpečnostním problémem Malty zůstává příliv nelegálních imigrantů do země, který za rok 2004 činil 1 400 osob, za rok 2005 se zvýšil na 1 822 osob, v roce 2006 dosáhl počtu 1 800 osob a v roce 2007 činil cca 2 000 osob. Situace se v roce 2008 dále zhoršila, neboť bylo zaregistrováno 2775 osob a za 1. čtvrtletí roku 2009 počet nelegálních imigrantů dosáhl 675.V posledních letech se počet ilegálních imigrantů prakticky vyrovnal počtu dětí, narozených na Maltě. Malta se snaží řešit problém ilegální imigrace ve spolupráci s Evropskou komisí.
Malta se aktivně účastní regionální spolupráce ve Středomoří (Barcelonský proces, Středomořské fórum aj.), má zájem na posilování stability a bezpečnosti v oblasti (princip nedělitelnosti bezpečnosti a stability v Evropě a ve Středomoří). Prioritou maltské zahraniční politiky je důraz na zachování míru v oblasti a rozvoj dobrých vztahů se svými nejbližšími severoafrickými sousedy, především s Libyí a s Tuniskem. V únoru roku 2006 prezentoval maltský ministr zahraničí projekt vytvoření Ekonomického fóra centrálního středomoří (Central Mediterranean Economic Forum), v jehož rámci má Malta v úmyslu posilovat ekonomické vztahy se svými nejbližšími sousedy v oblasti. Tento projekt byl jednou z priorit maltské zahraniční politiky i v roce 2007.
Problém nelegální imigrace zasahuje i vztahy s Itálií (poslední tvrdý spor o příjem uprchlíků se odehrál v dubnu 2009), neboť obě země jsou cílovými zeměmi mj. imigrantů ze Somálska, Eritreje a Etiopie. Malta se proto v roce 2004 zasadila s Itálií o odstranění embarga EU vůči Libyi, cílem bylo zahájit dodávky techniky nezbytné pro účinnou kontrolu libyjských hranic a přilehlých pobřežních vod. Malta dlouhodobě spolupracuje v rámci Fóra ministrů vnitra západního Středomoří (Magreb, Itálie, Portugalsko, Španělsko, Francie).
4. Ekonomická charakteristika země
Hospodářská situace
Malta vstoupila na jaře roku 2005 do evropského mechanismu směnných kurzů ERM 2 (Exchange Rate Mechanism), což bylo prvním krokem k přistoupení země ke společné evropské měně. Malta se stala jednou z prvních nových členských zemí EU, která zavedla euro a to od 1.1.2008. Přijetí eura předcházela na Maltě řada opatření s cílem snížit deficit maltského státního rozpočtu na výši maximálně 3%, jak je stanoveno pravidly Paktu stability EU. Od vstupu Malty do Evropské unie se ještě více posílila orientace maltského zahraničního obchodu převážně na partnery z EU.
Ekonomický vývoj v roce 2008
Při nedostatku nerostného bohatství a velmi malém vnitřním trhu se hospodářský rozvoj opírá o exportně orientovaný průmyslu a turistiku. V 60-tých a 70-tých letech zahraniční firmy, většinou ze zemí západní Evropy, na Maltě zakládaly průmysl s vysokým podílem lidské práce.
Tento proces akceleroval koncem 70-tých let, kdy byl zaznamenán výrazný turistický boom, který pomáhal snižovat deficit platební bilance. Vzestup počtu zahraničních turistů na Maltě byl zaznamenán v roce 2000 – celkem 1 215 713 osob.V následujících letech příliv zahraničních turistů na Maltu mírně klesal, v roce 2003 jejich počet dosáhl 1 126 601 osob a v roce 2004 se počet zahraničních turistů na Maltě meziročně zvýšil o 3,5% na 1 166 032 osob. Mírný nárůst počtu zahraničních turistů zaznamenala Malta i v roce 2005, kdy jejich počet dosáhl 1 171 343 osob. Počet zahraničních turistů na Maltě v roce 2006 naopak zaznamenal mírný meziroční pokles – dosáhl počtu 1 124 233 osob. V roce 2007 došlo k růstu na 1,22 mil. osob, v roce 2008 pak k dalšímu mírnému nárůstu na 1,29 mil. osob. Meziročně se zvýšil především příliv turistů z Ruska a Dánska, naopak poklesl počet turistů z Velké Británie, Francie a Německa.
Kromě běžné rekreační, sportovní a poznávací turistiky, odpovídající místním podmínkám ostrovních oblastí evropského Středomoří se na Maltě úspěšně rozvíjejí i některé specifické formy turistického ruchu. Jedná se například o turistické pobyty, spojené se studiem anglického jazyka. Dále je významným odvětvím maltského turistického ruchu rovněž provozování herních kasin a s nimi souvisejících hazardních her. Na Maltě jsou v současné době v provozu 4 herní kasina, jejichž výnos z provozování dosáhl v roce 2007 výše 50 milionů euro (dvojnásobné zvýšení oproti roku 2004). Maltský parlament by měl v průběhu roku 2009 schválit zákony, aplikující na maltském území legislativu EU ohledně opatření proti praní špinavých peněz ve spojení s legálním provozováním hazardních her.
V letech 2000 – 2007 bylo na Maltě otevřeno několik 4 a 5 hvězdičkových hotelů, které spolu s neustálým vylepšováním infrastruktury (roste obliba využívání nehotelových kapacit – apartmány) vytvářejí příznivé podmínky pro růst tohoto odvětví národního hospodářství. Malta tak získala v uvedeném období 4 965 nových hotelových lůžek vyšší cenové kategorie. Na Maltě bylo naopak v posledních letech zrušena řada hotelů nižší cenové kategorie (celkem 5 872 lůžek), takže celkový počet hotelových lůžek poklesl o 817.
Maltská vláda plánuje významným způsobem využít finanční prostředky, které získá ze strukturálních fondů EU pro další rozvoj infrastruktur turistického ruchu.
Na Maltě existují pro programovací období 2007 – 2013 SF EU dva operační programy: „Operační program I – Investice do konkurenceschopnosti pro vyšší kvalitu života“ s finanční alokací ve výši 228 mil. Euro a „Operační program II – Tvorba více pracovních míst a lepší kvality života“ s finanční alokací ve výši 112 mil. Euro. Řídicím orgánem obou operačních programů je Ministerstvo hospodářství, financí a investic.
Malta má do budoucna v úmyslu posílit, v souladu s principy Lisabonského procesu EU, znalostní charakter maltské ekonomiky. V této souvislosti maltská vláda představila tzv. „Vision 2015“ tj. předsevzetí stát se do roku 2015 centrem excelence v následujících oblastech:
- ICT
- finanční služby
- turistické služby
- průmysl a služby s vysokou přidanou hodnotou
- specializované vzdělávací služby
- specializované zdravotní služby
V roce 2008 došlo ke stabilizaci maltské ekonomiky, kdy roční růst HDP dosáhl 4,0 % (jedná se prakticky o kopírování stavu v roce 2007, kdy růst HDP dosáhl hodnoty +4,1 % (+1,8% v roce 2006). V hodnotovém vyjádření HDP činil 5,665 mld. Euro.
V oblasti veřejných financí činil v roce 2008 schodek státního rozpočtu 2,5 %. Podařilo se tak navázat na rok 2007, kdy se v důsledku radikálních opatření, realizovaných s cílem dodržet podmínky pro zavedení eura, určené Paktem stability, snížil schodek státního rozpočtu na 2,3% (schodek za rok 2006 činil 2,6 %).
Inflace v roce 2008 dosáhla 4,26 %, což je prudký nárůst ve srovnání s rokem 2007, kdy činila pouhé 1,25 %.
Nezaměstnanost se v průběhu roku 2008 oproti roku 2007 mírně snížila (meziroční pokles o 0,5 %), a dosáhla hodnoty 4,0 % celkem bylo koncem roku 2008 na Maltě bez zaměstnání 6 373 osob. Míra nezaměstnanosti na Maltě vykazuje v uplynulých letech mírný pokles a pohybuje se na hodnotách odpovídajících průměru zemí EU.
Hlavní makroekonomické ukazatele
2003 | 2004 | 2005 |
2006
|
2007 | 2008 | |
HDP - změna v % | 0,5 | 1,0 | 1,7 | 1,8 | 4,1 | 4,0 |
Státní dluh (% HDP) | 72,7 | 75 | 77 | 62,2 | 60,5 | 62,2 |
Inflace (%) | 1,3 | 2,9 | 2,6 | 2,8 | 1,25 | 4,26 |
Nezaměstnanost (%) | 5,4 | 5,7 | 5,1 | 5,0 | 4,5 | 4,0 |
Dev. rezervy kromě zlata (mil. USD) | 2.200,3 | 2.652,9 | 2.604,7 | 2.574,0 | 2.805,1 | 566,5 |
Tvorba HDP:
Rozhodující podíl na tvorbě HDP Malty mají služby spojené především s turistickým ruchem (74%), dále výrobní aktivity (23,0%), a na posledním místě zemědělství (3%).
Malta a zahraniční investice:
Malta věnuje pozornost zahraničním investicím, jejichž podpora je hlavní činností agentury Malta Enterprise. Tato agentura se zabývá stykem se zahraničními investory a jejich podporou při vyřizování nezbytných formalit. Existují 2 druhy podpory zahraničních investorů: daňová (snížená daň z příjmu, úlevy na clech) a nefinanční (vzdělávání zaměstnanců). Malta patří do skupiny členských zemí EU s nejvyšším přílivem zahraničních investic v poměru k HDP.
Minimální mzda na Maltě činí 138,9 Euro (týdně), zaměstnavatel hradí sociální a zdravotní příspěvky ve výši 10 % z hrubé mzdy, maximálně však 1 650,- Euro ročně. Každý zaměstnanec má nárok na roční bonus ve výši 512,46 Euro. Průměrný týdenní plat se u řídicích funkcí pohybuje mezi 215,- a 425,- Euro, u úředníků mezi 190,- a 330,- Euro, u kvalifikovaných dělníků mezi 175,- a 280,- Euro, u nekvalifikovaných zaměstnanců mezi 155,- a 265,- Euro.
Dlouhodobě, již od 60. let 20. století jsou největšími zahraničními investory na Maltě společnosti z Německa, Velké Británie a Itálie. Největší dosavadní přímou zahraniční investicí na Maltě je výrobní závod italsko – francouzské společnosti ST-Microelectronics, zabývající se výrobou polovodičů a komponentů elektrotechnického průmyslu. Dalšími významnými zahraničními projekty, realizovanými v minulých letech na Maltě jako přímé zahraniční investice, jsou například závody následujících firem: Carlo Gavazzi (elektrotechnický průmysl), Dowty Automotive (obložení), Baxter (biomedicína), Methode Electronics (automobilové komponenty), ProMinent Fluid Controls (čerpadla), Playmobil (hračky), Motherwell Bridge (přepravní systémy), Medelec Switchgears – holding Alstom (elektrotechnický průmysl), Aeromaritime (letecký průmysl), Eurovac (farmaceutický průmysl), Mediterranean Power Electric (elektotechnický průmysl).
V současné době směřuje největší počet přímých zahraničních investic na Maltě do farmaceutického průmyslu, který je rovněž nejdynamičtěji se rozvíjejícím oborem na Maltě z hlediska exportu. Dalšími sektory jsou: elektronika, autokomponenty, polovodiče, polygrafie atd. Malta má zájem o příliv investic, které na sebe dále váží výzkum, vývoj a inovace.
Malta a privatizace
V rámci přípravy vstupu Malty do EU a následného snižování deficitu státního rozpočtu s cílem zavedení eura realizovala maltská vláda mimo jiné i několik privatizačních projektů s cílem ještě více liberalizovat maltskou ekonomiku a posílit vyrovnanost státního rozpočtu země. V této souvislosti byla například v roce 2003 realizována privatizace společnosti „Malta Freeport Terminals Ltd“, provozující provoz maltského obchodního přístavu. Maltská vláda si však i nadále podržela vlastnický podíl v některých přístavních budovách a zařízeních. V roce 2006 realizovala maltská vláda další reformy v dosavadním systému provozování suchých doků. Privatizací společnosti, provozující maltský obchodní přístav chce maltská vláda dosáhnout zvýšení jeho ekonomické konkurenceschopnosti, která je v současnosti pod silným tlakem dalších středomořských přístavů. Za největší konkurenty Malty jsou v tomto směru označována italská přístavní města: Cagliari, Taranto, Gioia Tauro a Damietta. Nový soukromý provozovatel maltského přístavu, kterým je francouzská společnost CMA CGM má v plánu provést v nejbližší době rozsáhlou modernizaci maltských přístavních zařízení. V minulosti byl již rovněž převeden do soukromých rukou i provoz maltského mezinárodního letiště, které bude po dobu 57 let provozováno konsorciem soukromých rakouských společností.
Neúspěšně skončil v roce 2005 projekt privatizace maltské státní lodní společnosti S.E.A. Malta, provozující liniovou dopravu. Po dlouhých jednáních, která byla komplikována nepřiměřeně vysokými nároky odborových funkcionářů vůči novému vlastníku společnosti, kterým se měl stát italský koncern Grimaldi se sídlem v Neapoli, bylo rozhodnuto o likvidaci společnosti a o jejím nahrazení nově založenou soukromou společností liniové námořní dopravy, jejímž vlastníkem je společnost Atlantica S.p.A., součást koncernu Grimaldi.
Maltská vláda spolu s italskou Banco di Sicilia připravovala v roce 2006 prodej 39,78% druhé největší maltské banky Bank of Valletta (BOV) do rukou strategického partnera Tento prodej byl původně plánován již na rok 2005. Na znamení nesouhlasu se způsobem prodeje rezignoval v loňském roce na svoji funkci předseda správní rady BOV Joseph F.X. Zahra. V současnosti maltská vláda vlastní minoritní balík akcií ve výši 25% základního kapitálu Bank of Valletta, italská UniCredito Banca má 14,78% a zbytek tvoří drobní akcionáři.Dle informací OEÚ ZÚ Řím by nejvhodnějším strategickým partnerem měla být banka menších až středních rozměrů, která by dokázala respektovat specifika a tradice ostrovního bankovnictví. Privatizace Bank of Valletta je však prozatím pozastaven.
Maltská vláda rovněž privatizovala provozování státní loterie, příslušnou licenci, platnou po dobu 7 let udělila konsorciu firem, vedenému řeckou společností Intralot S.A.. Je připravována i privatizace státního podílu v telekomunikační společnosti MaltaCom. Nejvýznamnějším privatizačním projektem, realizovaným na Maltě v roce 2007, byl prodej 25% státního podílu v maltské poštovní společnosti Maltapost společnosti Redbox Ltd, dceřiné společnosti bankovního domu Lombard Bank Malta, který tak zvýšil svůj vlastnický podíl v Maltapost na 60%. Dalších 40% akcií Maltapost bylo nabídnuto k obchodování na burze. Jednalo se o druhou fázi privatizačního procesu Maltapost, zahájeného v roce 2002.
Charakteristika jednotlivých sektorů maltské ekonomiky
Zpracovatelský průmysl
Je nejdůležitějším odvětvím podílejícím se na tvorbě HDP. Příznačný je přitom vysoký počet malých a středních podniků. Největšího podílu dosahuje spotřební a průmyslová elektronika a její součásti, komponenty pro automobilový průmysl, výrobky lehkého strojírenství, výrobky z plastů, oděvní průmysl, software atd. Nejvíce zahraničních investic směřovalo do těchto oborů s tím, že dnes počet firem působících v této oblasti podnikání přesáhl počet 200. Podíl průmyslových výrobků na celkových maltských vývozech představuje 73 %. Průmysl je koncentrovaný do 10 průmyslových zón na Maltě a na Gozo: Marsa, Bulebel, San Gwann, Mriehel, Attard, Luqa, Hal Far, Ricasoli, Ta'Quali, Xewkija. V průmyslu pracuje 20 % práceschopného obyvatelstva.
Přetrvávající problém Malty představuje sektor výroby a oprav lodí, který nadále zůstává závislým na státní finanční pomoci. Tento sektor je postižen zvláště vysokou mezinárodní konkurencí. Vláda proto ustanovila Task Force, jehož úkolem je připravit plán restrukturalizace, který má zajistit budoucí prosperitu tohoto sektoru.
Energetika
Hlavní energetická společnost (výrobce a distributor) : Enemalta
Internet: www.enemalta.com.mt
Enemalta byla založena v roce 1977, zabývá se výrobou a distribucí elektrické energie a dále rovněž importem a zpracováním ropy a distribucí ropných derivátů. V současné době zaměstnává 2 000 osob. Společnost je dosud plně ve státním vlastnictví.
Na Maltě jsou v současnosti v provozu 2 tepelné elektrárny, která spalují ropné deriváty, dovážené převážně z italských rafinérií:
1) Elektrárna Marsa – umístěna v blízkosti hlavního města Valletty, současný výkon 257 MW, kapacita 304 MW, tepelná účinnost 27%.
Z důvodu nadměrných emisí se v letech 2008-2010 provoz elektrárny Marsa postupně začal utlumovat.
2) Elektrárna Delimara – umístěna na jihovýchodě ostrova, současný výkon a kapacita 304 MW, tepelná účinnost 32-40%
Současná spotřeba elektrické energie na Maltě a prognózy dalšího nárůstu
(roční nárůst o 12MW/ročně)
2005 | 411 MW |
2006 | 423 MW |
2007 | 435 MW |
2008 | 447 MW |
2009 | 459 MW |
2010 | 471 MW |
Od roku 2010 bude z důvodu utlumení provozu elektrárny Marsa nutné na Maltě nahradit z jiných zdrojů elektrickou energii o celkovém výkonu 300 MW.
Projekt nahrazení chybějících kapacit po roce 2010:
1) Tepelná elektrárna s kombinovaným cyklem o kapacitě 130 MW a plánovaném výkonu 100 MW. Plánované náklady: 93 milionů eur ze soukromých zdrojů.
2) Dovoz elektrické energie prostřednictvím kabelového vedení z Evropy. Plánované náklady na rozvodný kabel: 221 milionů eur (cca z 80% možno uhradit z evropských strukturálních fondů, zbytek ze soukromých zdrojů).
Projekty rozvoje alternativních způsobů výroby elektrické energie na Maltě na bázi trvale obnovitelných zdrojů:
1) Solární energie – zatím v menší míře využívány technologie na bázi sluneční energie v hotelech a v domácnostech. S ohledem na skutečnost, že na Maltě je ročně cca 300 slunečných dní, má tento typ technologie budoucnost a nadále probíhají výzkumy s cílem rozšířit po roce 2010 maltský energetický potenciál na bázi sluneční energie.
2) Spalování biomasy – omezená kapacita, na Maltě nejsou lesní porosty, možnost využívání biomasy je omezena na spalování jiných organických odpadů.
3) Větrná energie – nejvýznamnější současný potencionální zdroj výroby energie na Maltě na bázi trvale obnovitelných zdrojů. S ohledem na vysokou hustotu osídlení na Maltě (dle některých zdrojů nejvyšší na světě) je pro výrobu energie na bázi větru využitelné cca 4% rozlohy ostrova, další větrné elektrárny by mohly být vybudovány na moři, v blízkosti maltského pobřeží. Potenciál Malty pro výrobu elektrické energie na bázi větru je odhadován na 10-15 MW.
Zemědělství a rybolov
Přibližně 2/3 celkové plochy jsou zemědělsky využitelné. Význam zemědělství však postupně klesá. Malé farmy (hospodařící na rozloze do 2 ha) pěstují hlavně ovoce a zeleninu, v menší míře se zabývají rovněž chovem dobytka. Zemědělství včetně rybolovu se podílí cca 3% na tvorbě HDP a pracuje v něm cca 4 % práceschopného obyvatelstva. Hlavními vývozními položkami v oblasti zemědělství a rybolovu jsou brambory a některé druhy mořských ryb. Malta produkuje jen cca 20% vlastní spotřeby potravin, zbývajících 80% se dováží.
Služby
Na Maltě je zaregistrováno přes 2500 offshore společností a bank, které rozvíjely svou činnost na základě příznivé daňové politiky. I pro budoucnost se počítá s dalším rozvojem sektoru finančních služeb, které se mají výrazným způsobem podílet na rozvoji hospodářství. Ve službách pracuje na 12 % práceschopného obyvatelstva. Sektoru služeb dominuje turistika - příjmy z ní jsou velmi důležitým zdrojem zmírňujícím vysoký deficit zahraničního obchodu.
Zpracování odpadů
V průběhu přístupových jednání s EU dosáhla maltská strana povolení přechodného období pro nakládání s odpady do roku 2007. Do té doby byla na Maltě část odpadů likvidována vysypáním do moře. Malta v roce 2007 realizovala opatření s cílem zvýšit, v souladu s evropskou legislativou, podíl recyklovaných plastických odpadů do roku 2009 nejméně na 15%. V roce 2007 bylo dokončeno vybudování nových čističek odpadních vod na Maltě i na ostrově Gozo (například tzv. South sewage treatment plant). Dále pokračují opatření s cílem posílení třídění odpadů a budou vybudovány i nové spalovny odpadu (lokality Gozo a Cumnija).
5. Finanční sektor
Malta zavedla od 1.1.2008 na svém území společnou evropskou měnu euro. Malta se tak po Slovinsku stala jednou z prvních nových členských zemí EU, která vstoupila do eurozóny. V oblasti veřejných financí došlo v roce 2007 v důsledku radikálních opatření, realizovaných s cílem dodržet podmínky pro zavedení eura, určené Paktem stability ke snížení schodku státního rozpočtu na 2,4% (schodek za rok 2006 činil 2,8 %).V roce 2008 činil schodek státního rozpočtu 2,5 %.
6. Zahraniční obchod
Maltská ekonomika je velmi otevřená a závislá na svých vývozech a dovozech. Dováží převážně stroje a přepravní zařízení, suroviny (především minerální paliva a maziva), potraviny, chemikálie a spotřební zboží. Vývozu dominují elektrosoučástky, farmaceutické výrobky, knihy a časopisy, stroje a strojní zařízení, potravinářské výrobky, výrobky z plastu a gumy, textilie.
Malta zaznamenala za rok 2007 stagnaci objemu zahraničního obchodu, v roce 2008 došlo však k jeho poklesu ve srovnání s rokem předcházejícím (pokles se týkal jak vývozu tak i dovozu, přičemž se dále zhoršilo saldo).
Z teritoriálního hlediska došlo k potvrzení významu zemí EU coby obchodních partnerů, výrazně se však dlouhodobě posiluje zastoupení asijských zemí (Singapur, Čínská lidová republika, Japonsko a Jižní Korea) jako vývozních i dovozních partnerů Malty.
Vývoj zahraničního obchodu Malty v letech 2006 – 2008 (údaje v mil. Euro)
2006 | 2007 | 2008 | |
Dovozy | 3 487,7 | 3 587,2 | 3 379,9 |
Vývozy | 2 256,7 | 2 287,3 | 2 034,8 |
Obchodní bilance | - 1 231,0 | - 1 290,8 | - 1 345,1 |
Zdroj: Maltský statistický úřad
Teritoriální skladba maltského zahraničního obchodu za období 2007 - 2008 (údaje v mil. Euro)
Region a země |
2007 | 2008 | ||||
Dovoz | Vývoz | Saldo | Dovoz | Vývoz | Saldo | |
Evropa - z čehož: |
2 699,1
|
1 133,2
|
- 1 565,9
|
2 575,7
|
955,4
|
- 1 620,3
|
EU - z čehož: |
2 562,2 | 1 106,7 | - 1 455,5 | 2 354,5 | 916,8 | - 1 437,7 |
Velká Británie | 498,2 | 221,9 | - 276,3 | 429,0 | 165,1 | - 263,9 |
Eurozóna - z čehož: |
1 962,4 | 800,3 | - 1 162,1 | 1 809,6 | 689,9 | - 1 119,7 |
Itálie | 875,2 | 90,7 | - 784,5 | 888,4 | 101,7 | - 786,7 |
Německo | 290,4 | 305,3 | 14,9 | 252,3 | 267,0 | 14,7 |
Francie | 420,1 | 271,3 | - 148,8 | 262,1 | 234,3 | - 27,8 |
Nizozemsko | 107,9 | 12,5 | - 95,4 | 127,1 | 20,8 | - 106,4 |
Španělsko | 98,4 | 14,3 | - 84,0 | 104,5 | 10,9 | - 93,6 |
Belgie | 68,1 | 14,6 | - 53,5 | 62,1 | 6,8 | - 55,3 |
země EFTA - z čehož: |
73,9 | 13,6 | - 60,3 | 78,6 | 17,6 | - 61,0 |
Švýcarsko | 66,7 | 7,9 | - 58,8 | 75,1 | 9,2 | - 65,8 |
ostatní Evropa - čehož: |
63,0 | 12,9 | - 50,1 | 1 42,6 | 21,0 | - 121,6 |
Rusko | 6,3 | 1,5 | - 4,9 | 60,9 | 1,9 | - 59,0 |
Asie - z čehož: |
598,8 | 719,9 | 121,1 | 596,4 | 678,8 | 82,5 |
Singapur | 173,6 | 305,0 | 131,4 | 200,8 | 275,0 | 74,2 |
Čína | 94,8 | 27,4 | - 67,5 | 106,9 | 24,6 | - 82,2 |
Tchaj-wan | 49,1 | 1,6 | - 47,5 | 38,6 | 7,0 | - 31,7 |
Japonsko | 67,4 | 164,0 | 96,6 | 59,4 | 122,8 | 63,4 |
Indie | 19,9 | 3,0 | - 16,9 | 31,4 | 3,0 | - 28,4 |
Jižní Korea | 50,3 | 16,2 | - 34,1 | 55,4 | 39,1 | - 16,3 |
Severní a Střední Amerika - z čehož: |
215,7 | 263,7 | 48,0 | 88,4 | 214,1 | 125,7 |
USA | 206,7 | 246,7 | 39,9 | 75,0 | 182,9 | 107,9 |
Afrika - z čehož: |
29,3 | 121,3 | 92,0 | 72,8 | 132,4 | 59,7 |
Libye | 9,7 | 59,8 | 50,2 | 45,5 | 60,6 | 15,1 |
Austrálie a Oceánie | 8,9 | 6,7 | - 2,2 | 13,1 | 5,0 | - 8,1 |
Jižní Amerika | 25,8 | 14,2 | - 11,6 | 24,7 | 6,9 | - 17,8 |
CELKEM | 3 578,2 | 2 287,3 | 1 290,8 | 3 379,9 | 2 034,8 | - 1 345,1 |
Zdroj: Maltský statistický úřad
Dle údajů ČSÚ se ČR v roce 2008 s vývozy ve výši 11,92 mil. Euro podílela na maltských dovozech ve výši 0,35 %, s dovozy ve výši 8,89 mil. Euro se podílela na maltských vývozech ve výši 0,43 %.
7. Obchodní a ekonomická spolupráce s ČR
Významné bilaterální návštěvy
Ve dnech 7. - 9. 4. 2002 vykonal prezident ČR V. Havel státní návštěvu na Maltě. V rámci programu se sešel s tehdejším prezidentem G. de Markem, tehdejším premiérem E. Fenech Adamim, vůdcem opozice A. Santem, zástupci Maltsko-české společnosti a převzal na Maltské universitě čestný titul doktora práv. Během státní návštěvy byla podepsána Smlouva o podpoře a ochraně investic mezi ČR a Maltou.
Dne 14. 11. 2003 se uskutečnila oficiální návštěva místopředsedy vlády a ministra zahraničních věcí ČR C. Svobody na Maltě. C. Svoboda se setkal s tehdejším předsedou vlády E. Fenech Adamim, s tehdejším úřadujícím prezidentem Malty G. Hyzlerem a s představitelem opoziční Labouristické strany A. Santem. Jednal s tehdejším ministrem zahraničních věcí Malty J.Borgem a společně vystoupili na konferenci k návrhu Ústavní smlouvy.
Ve dnech 1. - 6. 2. 2004 se uskutečnila návštěva delegace Ústavně právního výboru PSP ČR a ve dnech 11. - 15. 11. 2004 delegace Výboru pro evropské záležitosti PSP ČR.
Ve dnech 24. - 26. 11. 2004 se uskutečnila návštěva tehdejšího předsedy Senátu PČR P.Pitharta na Maltě.
Ve dnech 17.-19.1.2005 se uskutečnila státní návštěva tehdejšího prezidenta Malty E.Fenech Adamiho v ČR. Maltského prezidenta doprovázel ministr pro investice, průmysl a informační technologie A. Gatt; proběhla bilaterální jednání, která za českou stranu vedl v zastoupení ministra průmyslu a obchodu NM M. Tlapa; uskutečnil se seminář pro české a maltské podnikatele organizovaný maltskou stranou za účasti HK ČR, SP ČR, CzechTrade a CzechInvest a jejich maltských partnerů.
Ve dnech 26.-29.3. 2005 se uskutečnila návštěva delegace Výboru pro zahraniční a evropské záležitosti Parlamentu Maltské republiky.
Ve dnech 8.-9.3. 2006 se uskutečnila oficiální návštěva Michaela Frenda, ministra zahraničních věcí Malty. Maltský ministr, který je z titulu své funkce zodpovědný rovněž za vnější ekonomické vztahy země, se při této příležitosti setkal s tehdejším ministrem zahraničních věcí ČR Cyrilem Svobodou.
Ve dnech 23.-24.9. 2007 uskutečnil pracovní návštěvu Malty ministr vnitra ČR Ivan Langer – účast na Setkání ministrů vnitra před připojením nových členských států EU k Schengenskému informačnímu systému.
Dne 8.12.2008 se uskutečnila oficiální návštěva ČR premiéra Malty p. Lawrence Gonziho.
Ve dnech 16. – 18.3.2009 proběhla v Praze maltská podnikatelská mise vedená ministrem financí, hospodářství a investic p. Tonio Fenechem. Ministr Fenech kromě vystoupení na česko-maltském podnikatelském fóru organizovaném HK ČR vedl bilaterální jednání s ministrem financí ČR M. Kalouskem a náměstkem ministra průmyslu a obchodu ČR M. Hovorkou.
V květnu 2009 navštívila Maltu delegace zástupců rozpočtového výboru Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR a ve dnech 29.9-2.10.2009 delegace zástupců výboru pro evropské záležitosti Senátu Parlamentu ČR.
Maltsko-česká společnost
Na Maltě působí krajanský spolek Maltsko-česká společnost (registrována ke dni 15. 11. 2000), zaměřený na podporu kulturních a obchodních vztahů mezi ČR a Maltou. Pravidelně pořádá vzpomínkové akce k významným dnům ČR spojené s přednáškovou činností.
Hospodářské styky s ČR
Malta je tradičním odběratelem českých strojírenských výrobků a automobilů Škoda. Malta je malým a specifickým trhem, daným svou zeměpisnou polohou. Významnou položku představuje cestovní ruch. Příliv českých turistů na Maltě se výrazně zvyšoval především ve druhé polovině 90. let, kdy dosahoval počtu více než 6 000 osob ročně. Od roku 2000 došlo k mírnému snížení, počet českých návštěvníků Malty se stabilizoval v rozmezí 5 – 6 000 osob. Na počtu českých turistů na Maltě se stále výrazněji podílejí účastníci jazykových kursů angličtiny, jejichž počet v roce 2004 dosáhl 1 200 osob a v roce 2005 činil 1 129 osob (z celkového počtu 61 607 zahraničních studentů angličtiny na Maltě v roce 2005). V roce 1999 bylo zahájeno přímé letecké spojení společností Air Malta. Významným momentem v česko-maltských ekonomických vztazích byla v roce 1997 investice maltského konsorcia Corinthia Group (vlastněná z 48 % libyjským kapitálem), které se stalo vlastníkem sítě českých hotelů v hodnotě přes 80 mil. USD.
Platné smluvní dokumenty v oblasti hospodářské spolupráce
Základním smluvním dokumentem upravujícím, kromě jiného, podmínky pro rozvoj hospodářských a obchodních vztahů, je Smlouva o přistoupení ČR k EU , jejíž ratifikační listiny ze strany ČR byly uloženy dne 3. listopadu 2003.
Nadále zůstávají v platnosti rovněž následující smlouvy:
Obchodní dohoda mezi vládou Československé socialistické republiky a vládou Maltské republiky ze 16. července 1976.
Dohoda o hospodářské, průmyslové a technické spoluprácimezi vládou Československé socialistické republiky a vládou Maltské republiky z 29. srpna 1980.
Dohodamezi vládou Československé socialistické republiky a vládou Maltské republiky o spolupráci v oblasti cestovního ruchu z 26.5.1981.
Dohoda mezi vládou Československé socialistické republiky a vládou Maltské republiky o leteckých službách mezi jejich územím a za ním ze dne 11.11.1981.
Výše uvedené dohody byly sjednány za existence Československa. Sukcese do dohod, uzavřených mezi Československou socialistickou republikou, resp. Československou federativní republikou a Maltskou republikou, proběhla formou výměny nót v dubnu 1999 (Nóta MZV ČR z 28.10. 1998 a Nóta MZV Malty z 28.4. 1999). Tímto byla potvrzena platnost i výše uvedených dohod.
Dohoda o zamezení dvojího zdanění
V roce 1996 podepsali ministr financí Ivan Kočárník a jeho maltský protějšek Dohodu o zamezení dvojího zdanění mezi vládou ČR a maltskou vládou, tato dohoda byla ratifikována v roce 1998.
Dohoda o podpoře a ochraně investic
Dne 9.4.2002 podepsali tehdejší velvyslankyně ČR Hana Ševčíková a maltský ministr financí za přítomnosti prezidentů obou zemí Dohodu o podpoře a ochraně investic mezi vládami obou zemí. Z podnětu MF ČR a v návaznosti na Usnesení vlády č. 853 ze dne 9. července 2008 a č. 1529 ze dne 1. prosince 2008 byl započat proces směřující k ukončení její platnosti.
Česko - maltská obchodní výměna
Obchodní výměna mezi Českou republikou a Maltskou republikou i přes značnou nevyváženost v jednotlivých letech má stoupající trend, ale objemově je velmi nízká.
Česká republika má ve vztahu k Maltě rozkolísanou obchodní bilanci. V roce 2007 došlo k překročení hranice 1 mld. Kč ve vzájemném obratu. Komoditní struktura českého vývozu a dovozu ve vztahu k Maltě zůstává v posledních 3 letech bez výraznějších změn. Je nutno poznamenat, že při takto nízkém objemu obchodní výměny a nízkém počtu exportérů a importérů se výrazně promítnou nepravidelnosti v dodávkách, případně jejich cyklus.
Obchodní výměna ČR – Malta (tis. Kč, EUR)
Vývoz | Dovoz | Obrat | Saldo | |||||||
Kč | poř. | Index | Kč | poř. | Index | Kč | poř. | Index | Kč | |
1993 | 200 207 | 71. | - | 30 168 | 93. | - | 230 375 | 83. | - | 170 039 |
1994 | 206 552 | 75. | 103,2 | 105 096 | 75. | 348,4 | 311 648 | 78. | 135,3 | 101 456 |
1995 | 277 786 | 70. | 134,5 | 112 909 | 77. | 107,4 | 390 695 | 74. | 125,4 | 164 877 |
1996 | 135 686 | 92. | 48,8 | 93 225 | 87. | 82,6 | 228 911 | 93. | 58,6 | 42 461 |
1997 | 118 506 | 91. | 87,3 | 38 037 | 105. | 40,8 | 156 543 | 102. | 68,4 | 80 469 |
1998 | 128 654 | 93. | 108,6 | 58 552 | 98. | 153,9 | 187 206 | 103. | 119,6 | 70 102 |
1999 | 129 279 | 93. | 100,5 | 70 386 | 92. | 120,2 | 199 665 | 103. | 106,7 | 58 893 |
2000 | 139 767 | 95. | 108,1 | 123 799 | 87. | 175,9 | 263 566 | 96. | 132,0 | 15 968 |
2001 | 158 501 | 96. | 113,4 | 316 600 | 78. | 255,7 | 475 101 | 85. | 180,3 | -158 099 |
2002 | 180 958 | 89. | 114,2 | 411 508 | 71. | 130,0 | 592 466 | 81. | 124,7 | -230 550 |
2003 | 137 046 | 88. | 75,7 | 145 620 | 83. | 35,4 | 282 666 | 93. | 47,7 | -8 574 |
2004 | 325 101 | 81. | 237,2 | 212 039 | 85. | 145,6 | 537 140 | 84. | 190,0 | 113 062 |
2005 | 159 173 | 97. | 49,0 | 510 246 | 73. | 240,6 | 669 419 | 86. | 124,6 | -351 073 |
2006 | 305 750 | 89. | 192,1 | 535 556 | 67. | 105,0 | 841 306 | 78. | 125,7 | -229 806 |
2007 | 477 219 | 85. | 156,1 | 526 208 | 73. | 98,3 | 1 003 427 | 79. | 119,3 | -48 989 |
2008 | 296 224 | 99. | 62,1 | 219 398 | 90. | 41,7 | 515 622 | 98. | 51,4 | 76 826 |
2008/I-VII | 188 971 | 95. | - | 113 806 | 88. | - | 302 777 | 99. | - | 75 165 |
2009/I-VII | 190 524 | 92. | 100,8 | 180 412 | 71. | 158,5 | 370 936 | 87. | 122,5 | 10 112 |
Vývoz | Dovoz | Obrat | Saldo | |||||||
EUR | poř. | Index | EUR | poř. | Index | EUR | poř. | Index | EUR | |
1993 | 5 870 | 71. | - | 885 | 93. | - | 6 755 | 83. | - | 4 985 |
1994 | 6 064 | 75. | 103,3 | 3 086 | 75. | 348,7 | 9 150 | 78. | 135,5 | 2 978 |
1995 | 8 097 | 70. | 133,5 | 3 291 | 77. | 106,6 | 11 388 | 74. | 124,5 | 4 806 |
1996 | 3 990 | 92. | 49,3 | 2 742 | 87. | 83,3 | 6 732 | 93. | 59,1 | 1 248 |
1997 | 3 310 | 91. | 83,0 | 1 062 | 105. | 38,7 | 4 372 | 102. | 64,9 | 2 248 |
1998 | 3 558 | 93. | 107,5 | 1 619 | 98. | 152,4 | 5 177 | 103. | 118,4 | 1 939 |
1999 | 3 505 | 93. | 98,5 | 1 908 | 92. | 117,9 | 5 413 | 103. | 104,6 | 1 597 |
2000 | 3 925 | 95. | 112,0 | 3 477 | 87. | 182,2 | 7 402 | 96. | 136,7 | 448 |
2001 | 4 650 | 96. | 118,5 | 9 289 | 78. | 267,2 | 13 939 | 85. | 188,3 | -4 639 |
2002 | 5 873 | 89. | 126,3 | 13 355 | 71. | 143,8 | 19 228 | 81. | 137,9 | -7 482 |
2003 | 4 304 | 88. | 73,3 | 4 573 | 83. | 34,2 | 8 877 | 93. | 46,2 | -269 |
2004 | 10 190 | 81. | 236,8 | 6 646 | 85. | 145,3 | 16 836 | 84. | 189,7 | 3 544 |
2005 | 5 344 | 97. | 52,4 | 17 132 | 73. | 257,8 | 22 476 | 86. | 133,5 | -11 788 |
2006 | 10 788 | 89. | 201,9 | 18 896 | 67. | 110,3 | 29 684 | 78. | 132,1 | -8 108 |
2007 | 17 190 | 85. | 159,3 | 18 954 | 73. | 100,3 | 36 144 | 79. | 121,8 | -1 764 |
2008 | 11 922 | 101. | 69,4 | 8 894 | 90. | 46,9 | 20 816 | 101. | 57,6 | 3 028 |
2008 I-VII | 7 576 | 95. | - | 4 563 | 88. | - | 12 139 | 99. | - | 3 013 |
2009 i-VII | 190 524 | 92. | 93,3 | 6 697 | 71. | 146,8 | 13 769 | 87 | 113,4 | 375 |
![]() |
||||||||||
![]() |
Komoditní struktura vývozu
Z hlediska komoditní struktury českého vývozu na Maltu v roce 2008nejvýznamnější pozici zaujímaly položky zbožové skupiny SITC 7 - "stroje a přepravní zařízení", jejichž podíl činil 76,73 %,a doplňovala ji položka SITC 8 - "různé průmyslové výrobky“ s 9,59 % a SITC 6 - „tržní výrobky tříděné hlavně dle druhu materiálu" s 8,12%.
Komoditní struktura dovozu
Z hlediska komoditní struktury českého dovozu z Malty v roce 2008 byly nejdůležitější „chemikálie“ pod položkou SITC 5 –s podílem 51,75 %, dále pak SITC 6 - „tržní výrobky tříděné hlavně dle druhu materiálu" s podílem 20,29 %, SITC 8 - „různé průmyslové výrobky“ s 14,23 % aSITC 7 - "stroje a přepravní zařízení" s 13,71 %.
Hlavní české firmy obchodující s Maltou
Český vývoz: Český dovoz:
Škoda Auto, a.s., Mladá Boleslav Busak + Shamban, spol. s r.o., Rakovník
S.E.P.L. Lanškroun, s.r.o., Lanškroun Siemens Aut. Systémy, s.r.o., Frenštát pod R.
Jablonex, a,s,, Jablonec nad Nisou Europeum, a.s., Praha
Telekomunikace,a.s., Praha Continental Teves Czech, s.r.o., Jičín
Velveta, a.s., Varnsdorf Bosch Diesel, s.r.o., Jihlava
Narex, a.s., Česká Lípa Delta Systém – Air, a.s., Hradec Králové
Petrof, s. r.o., Hradec Králové B.O.S.S., s.r.o., Praha
Rudolf Koller, s.r.o., Praha H.I.S.Sportswear, s.r.o., Praha
ControlTech, s.r.o., Kolín FINN SUB, s.r.o., České Budějovice
Texpartner, s.r.o., Semily SAGITTA, s.r.o., Brno
Z hlediska ekonomické spolupráce a našeho exportu je nutno vycházet z faktu, že hlavními obory maltského hospodářství jsou zpracovatelský průmysl a služby, zejména turistika.
Vzájemná výměna služeb
V roce 2008 dosáhly příjmy ve službách 131,3 mil. CZK, zatímco výdaje činily 71,3 mil. CZK. Saldo služeb bylo pro ČR pozitivní ve výši 59,9 mil. CZK a navázalo tak na trend započatý v roce 2007. Detailnější informaci o jednotlivých položkách podává níže uvedená tabulka.
Dopravní služby (v mil. CZK)
Rok 2008 | Příjmy | Výdaje | Celkem | Saldo |
Doprava celkem | 27,5 | 15,9 | 43,4 | 11,6 |
Námořní doprava | 0 | 0 | 0 | 0 |
Letecká doprava | 0,9 | 8,1 | 9,0 | - 7,1 |
Železniční doprava | 11,2 | 0,3 | 11,5 | 10,9 |
Silniční doprava | 15,3 | 7,0 | 22,3 | 8,3 |
Ostatní služby (v mil. CZK)
Rok 2008 | Příjmy | Výdaje | Celkem | Saldo |
Obchodní služby | 6,4 | 23,0 | 29,4 | -16,6 |
Cestovní ruch | 95,4 | 7,7 | 103,1 | 87,6 |
Stavebnictví | 0 | 0 | 0 | 0 |
Pojišťovací služby | 0 | 0 | 0 | 0 |
Finanční služby | 0 | 23,1 | 23,1 | - 23,1 |
Služby informatiky | 2,0 | 0 | 2,0 | 2,0 |
Autorská práva a licence | 0,0 | 1,6 | 1,6 | - 1,6 |
Zdroj: ČNB
Maltské investice v ČR
Dle ČNB činil v roce 2008 příliv přímých zahraničních investic z Malty 8,3 mil. EUR, odliv investic na Maltu v tomto období nebyl zaznamenán. Stav přímých maltských investic k 31.12.2007 dle ČNB byl na úrovni 17,9 mil. EUR.
Rozhodující část dosavadních maltských investic byla umístěna v sektoru pohostinství a ubytování. Nejznámější z nich byly investice do hotelu Forum v Praze, Černigov v Hradci Králové a v některých dalších hotelů skupiny Corinthia.
České investice na Maltě
Stav přímých zahraničních investic na Maltě s původem z ČR činil 3,0 mil. EUR, přičemž šlo o reinvestovaný zisk.
8. Základní podmínky pro uplatnění českého zboží na trhu
Charakteristika trhu
Zdrojem maltské prosperity byla v minulosti její vynikající strategická poloha. Kvetoucí ekonomika přilákala mnoho přistěhovalců a učinila z ostrova jeden z nejhustěji osídlených států Evropy. Po druhé světové válce přišla vlna emigrace a počet obyvatel se postupně stabilizoval.
Teprve v šedesátých letech se průmysl začal podstatně rozvíjet a spolu s ním i cestovní ruch. Současně byla vybudována dopravní infrastruktura, rozvinula se výstavba veřejných budov, obytných domů a sociálních a zdravotnických zařízení. Za účasti zahraničního kapitálu rychle rostl zejména textilní a elektronický průmysl.
Maltský trh je malý, nejsou zde vůbec obchodní domy (jediné větší středisko je pouze ve Florianě) prodejny jsou malé s omezeným sortimentem. Větší nákupní možnosti nabízejí tržnice pod širým nebem, ale i některé rukodělné manufaktury v místě výroby. Smlouvání tady není zvykem, ceny jsou pevně stanoveny.
Nabízejí se výrobky sklářské manufaktury v Mdině, kde se vyrábí těžítka, vázy, popelníky a tácky z různobarevného skla. Staletou tradici má na Maltě kovotepectví, vyrábějí se šperky ze zlata i stříbra. Oblíbeným motivem je maltézský kříž ze stříbra. Zajímavé jsou keramické výrobky v rustikálním stylu, ale i pletené a pletařské zboží. Specialitou ostrova Gozo je výroba krajek.
Architektura Malty nese pečeť nejrůznějších kultur, které se kdy na ostrovech vyskytly. Arabské dědictví se kříží s britskou tradicí. Všechny maltské domy, jak na vesnicích, tak i ve městech jsou z kamene, mají ploché střechy a nezbytný vnitřní dvorek. Zdi jsou postaveny z opracovaného vápence.
Formy prodeje
Maltské firmy, které patří většinou do kategorie malých a středních, jsou zvyklé obracet se na obchodní zastoupení v místě, aby získaly obchodní kontakty, neboť v mnohém případě nejsou dostatečně vybaveny pro provádění akvizice přímo v zahraničí. Na Maltě jsou zavedeny všechny běžné formy zpracování trhu známé v zemích západní Evropy.
Velmi rozšířenou formou je prodej prostřednictvím zástupce nebo distributorů. Jejich činnost se může vztahovat na celé teritorium nebo na určité kraje.
Zástupci, výhradní dovozci
Zástupci a distributory na Maltě mohou být:
Nezávislí obchodní zástupci (agent commercial) provádějí obchody jménem a ve prospěch zahraničního dodavatele. Nepřebírají vlastnictví zboží a také nenesou žádná finanční rizika. Faktury normálně vystavuje zahraniční dodavatel. Za odměnu dostává provizi podle skutečných obchodů a někdy jsou mu také plně nebo částečně hrazeny náklady.
Provizní zástupci (commissionare) provádějí obchody svým vlastní jménem, ale na účet nejmenovaného zahraničního dodavatele. Své obchody provádějí jak ve zboží, tak i ve službách (např. dopravních).
Distributoři(concessionaire) kupují zboží od zahraniční firmy nebo prodávajícího a sami je pak prodávají ve svém vlastním jméně a na svůj vlastní náklad. Distributor tak právně přejímá zboží a pojímá finanční rizika spojená s prodejem.
Na Maltě je evidováno několik desítek zastupitelských firem. Nutno poznamenat, že do registrace se mohou dostat pouze osoby bezúhonné a s patřičným vzděláním. Většinou se vyžaduje ukončení studia práva nebo hospodářských věd nebo minimálně pětiletá praxe v prodejním oddělení.
Přímý prodej
Přímý prodej se uskutečňuje formou inzerce v denním, týdenním nebo měsíčním tisku. Běžná je inzerce zboží prostřednictvím zasílání prospektů nebo reklamní vysílání v rozhlase nebo televizi.
Na Maltě vycházejí 2 deníky a 4 týdeníky v maltském jazyce a 1 deník a 4 týdeníky, z nichž 2 jsou zaměřeny na obchod a ekonomiku v anglickém jazyce. Deníky vycházejí pouze v malých nákladech (od 7 000 do 16 000 výtisků).
Nejrozšířenější anglický deník je: The Times (www.timesofmalta.com)
Největší deník v maltštině je: In-Nazzjon Taghna (provládní),
The Malta Independent (opoziční).
Maltský týdeník: L´Orriznot.
V roce 1991 byl zprivatizován rozhlas i televize. V zemi je celkem 7 soukromých radiostanic a 2 televizní. Maltské ostrovy nejvíce přebírají programy ze Sicílie a sledují všechny hlavní italské televizní přenosy. Soukromé zahraniční společnosti s licencemi působí v kabelové televizi a velkou popularitu mají satelitní TV.
Nejfrekventovanějšími rádiovými stanicemi jsou: Radio 101, Super 1 Radio, Radio 1 Live a Island Sound Radio.
Partneři, finanční bonita
Vzhledem k povinnému členství podnikatelů v obchodních komorách, lze si vyžádat potřebné informace buďto na maltské obchodní, nebo jedná-li se o průmyslový podnik, na maltské průmyslové komoře:
The Malta Chamber of Commerce and Enterprise
Exchange Buildings,
Republic Street
Valletta, VLT 05 Malta
Tel.: 00356/21 233 873
Fax: 00356/21 245 223
E-mail: admin@maltachamber.org.mt
www.chamber.org.mt
Malta Federation of Industries
„Casa Leone“
Robert Samut Square
Floriana FRN 1119
Tel.: 00356/21 234 428, 21 222 074
Fax: 00356/21 240 702
E-mail: info@foi.org.mt
www.foi.org.mt
Požadavky na propagaci
Doporučuje se použít propagační materiál v angličtině. Akviziční reklamní předměty s názvem zahraniční firmy však clu podléhají, doporučuje se proto udat cenu.
Hlavní obchodní příležitosti pro české firmy
Relativně nejlepší odbyt lze očekávat u výrobků s vysokou přidanou hodnotou a invencí jako jsou sklo, keramika, nábytek, nebo naopak polotovary, zejména pro ocelářský průmysl.
Podpora exportu
Všeobecně převládá názor, že liberalizace bude i nadále pokračovat. V zájmu podpory maltských exportů a s cílem vytvořit z obchodní politiky aktivní nástroj pro jejich umisťování na zahraničních trzích provedla maltská vláda i významné institucionální a kompetenční změny.
Především byla založena vládní agentura pro podporu exportu, investic a podnikání:
Malta Enterprise
Industrial Estate,
San Gwann, SGN 3000 Malta
Tel.: 00356/2542 0000
Fax: 00356/2542 3401
www.maltaenterprise.com
Problematika ochrany duševního vlastnictví
Obecně lze konstatovat, že v oblasti ochrany duševního vlastnictví situace na Maltě odpovídá běžným standardů zemí Evropské unie.
PRAKTICKÉ RADY
Cestovní formality
V souvislosti se vstupem ČR a Malty do EU se každý státní příslušník ČR může dovolávat práva pobytu v jiném členském státě EU včetně Malty (tzv. volný pohyb osob). Právo pobytu může být omezeno pouze v případech odůvodněných veřejným pořádkem, veřejnou bezpečností nebo ochranou zdraví. Občané ČR mohou cestovat na Maltu na platný cestovní doklad (pas), jehož platnost by měla být nejméně 3 měsíce nad dobu pobytu, nebo na občanský průkaz typu identifikační karty vydaný po roce 1993 (po vzniku ČR). Nezletilé osoby cestující bez doprovodu na Maltu musí mít před zakoupením letenky nebo lodního lístku vyplněný formulář pro děti bez doprovodu, dítě musí být předáno přepravci k odletu/odplutí a musí být očekáváno při příletu/přistání. Očkovací průkaz pro domácí zvířata cestující s českým občanem na Maltu není akceptován, zvíře musí být umístěno do karantény na Maltě.
Ubytování
Přestože má Malta značné ubytovací kapacity, zejména hustou síť hotelů a penzionů, doporučuje se v době turistické sezóny (květen - září) objednávat ubytování s dostatečným časovým předstihem.
Lékařská péče
Problematika zdravotní péče a zdravotního pojištění na Maltě a ostatních zemích EU je velmi složitá a zahrnuje řadu variant, které zde nemůžeme podrobně rozebírat. Mnohé informace lze nalézt na webu Centra mezistátních úhrad (www.cmu.cz), které je styčným místem pro oblast zdravotního pojištění ČR. Optimální samozřejmě je, když se pojištěnec se svým konkrétním dotazem obrátí na svoji zdravotní pojišťovnu. V zásadě lze rozlišit dva základní a nejčastější případy pobytů.
„Nevýdělečný“ pobyt
Vcelku jednoduchá je situace, kdy člověk vyjel do některé ze zemí Evropské unie jako turista nebo tam pobývá např. jako student a nevykonává výdělečnou činnost. Pojištěnci českého systému veřejného zdravotního pojištění, kteří splňují příslušné zákonné podmínky, mají nárok na vystavení Evropského průkazu zdravotního pojištění (EHIC) a Všeobecná zdravotní pojišťovna již tento průkaz vystavila všem svým oprávněným pojištěncům. V dané situaci slouží EHIC (a to po libovolně dlouhou dobu) jako doklad o nároku na lékařsky nezbytnou zdravotní péči v jiném státě EU. Průkaz (nebo papírové Potvrzení dočasně nahrazující Evropský průkaz zdravotního pojištění) vydá každému jeho zdravotní pojišťovna. Pokud u sebe při pobytu v jiném státě EU z nějakého důvodu občan nemá žádný z uvedených dokladů, může svoji zdravotní pojišťovnu požádat o dodatečné zaslání Potvrzení dočasně nahrazujícího Evropský průkaz zdravotního pojištění z ČR. V případě vážného onemocnění či úrazu a následné hospitalizace může požádat o zprostředkování dodatečného zaslání Potvrzení přímo v nemocnici.
„Výdělečný“ pobyt
Jiná – a podstatně komplikovanější – je situace, kdy člověk vyjede do EU „za prací“. Hlavní zásadou je, že nikdo nemůže (pokud se na něj nevztahuje výjimka) podléhat současně právním předpisům dvou či více zemí EU. Evropské právní předpisy platné v ČR stanoví, že čeští občané mají podléhat právním předpisům o zdravotním pojištění pouze v jednom státě; tímto státem pak je stát výkonu výdělečné činnosti. Proto se občan musí odhlásit z českého zdravotního pojištění, jestliže je zaměstnán a v té souvislosti i zdravotně pojištěn v jiné zemi EU, a to i v případě, že práce, kterou tam bude vykonávat, bude trvat pouze velmi krátkou dobu.
Zdroj: Všeobecná zdravotní pojištovna; www.vzp.cz
Vzhledem k různým variantám typu pobytu je rozhodně žádoucí konzultovat problematiku zdravotního pojištění se svou zdravotní pojišťovnou.
Lékařská péče je na vysoké úrovni a většina známých léků je k dostání v lékárnách, které jsou v každé větší obci. Otevřeno mají denně od 8.30 do 13.00 hod a od 15.00 do 19.00 hod..
Pohotovost - ostrov Malta - tel. 196
ostrov Gozo - tel. 556851
Bezpečnost
Podle údaje z úředních míst je trestná činnost na Maltě minimální a omezuje se spíše na drobné krádeže. V každém případě je třeba dodržovat základní zásady opatrnosti. Dojde-li náhodou k takové události je nutné ji ohlásit na:
Policejním ředitelství Malta-Floriana tel.:22 40 01
nebo:
Policejním ředitelství Gozo, Victoria, tel.: 55 54 30
Doporučuje se dodržovat následující bezpečnostní opatření:
- dávat si pozor na kapesní krádeže, krádeže vozidel, vykrádání bytů a hotelových pokojů
- nenechávat věci bez dozoru na plážích a v davech lidí, také nenechávat nic v kabině vozidla
- věnovat zvýšenou pozornost fotoaparátům, kamerám a elektronice vůbec
- nenakupovat cenné zboží a elektroniku u pouličních prodejců a na trzích, pokud neobdržíte doklad o zaplacení s daňovým dokladem
- vždy požadovat doklad o zaplacení
Další důležitá telefonní čísla a adresy
Policie: 112
Hasiči: 199
Pomoc motoristům: 2124 2222 / 2144 2422, 2132 0349 / 2133 3332
Air Malta – rezervace letenek na letišti v Luqa (non stop služba): 2124 9600
Honorární konzulát Maltské republiky v ČR
Malá Štupartská 7/634
110 00 Praha 1
Honorární konzul: pan Ernest Flamini
Tel.: 224 815 372, 224 815 377
Fax: 224 815 379
e-mail: flamini@t-m-i.cz
Honorární konzulát České republiky na Maltě
Honorary Consulate of the Czech Republic
Honorární konzul: pan Tonio Casapinta
Piazza Celsi, 2
Naxxar, NXR 03
Tel: 00356 214 13 893
Fax: 00356 214 14 120
e-mail: Naxxar@honorary.mzv.cz
web: www.czech-malta.com
Maltsko – česká společnost
(GHAQDA MALTIJA – CEKA, The Maltese – Czech Society)
Společnost zaměřená na podporu kulturních a obchodních vztahů mezi ČR a Maltou
Předseda: Lawrence Attard Bezzina (e-mail: sabra@keyworld.net)
c/o Sabra House
Upper Mater Boni Consiglii Str.
Fgura, PLA 16
Malta
Místopředseda: Dr. Vítězslav Nezval (e-mail: vnez@cis.um.edu.mt)
58 Windsor Terrace
Sliema
SLM 09
Malta
Elektrický proud
Běžně dodávaný elektrický proud má napětí 240 V 50 Hz.
Otevírací hodiny
Obchodymají otevřeno od pondělí do pátku mezi 9.00 - 19.00 hod.
v sobotu mezi 9.00 - 20.00 hod.
s polední dvou až tří hodinovou přestávkou.
Bankymají otevřeno od pondělí do pátku od 8.00 do 12.00 hod.
v sobotu od 8.00 do 11.30 hod.
Směnárny (některé) také odpoledne od 16.00 do 19.00 hod.
Směnárna na letišti Luqa je otevřena nepřetržitě.
Čerpací stanice mají otevřeno od pondělí do soboty od 7.00 do 18.00 hod. Některé čerpací stanice mají otevřeno až do 19.00 hod. Na Maltě se jezdí, stejně jako ve Velké Británii, vlevo.
Státní svátky
1. leden Nový rok
10. únor Ztroskotání sv. Pavla
19. březen Svátek sv. Josefa
31. březen Den Svobody
pohyblivý svátek Velikonoce
1. květen Svátek práce
7. červen Sete Giugno (nepokoje v roce 1919)
29. červen Svátek sv. Petra a Pavla
15. srpen Nanebevzetí Panny Marie
8. září Svátek Panny Marie Vitězné
21. září Den nezávislosti
8. prosinec Svátek Neposkvrněného početí Panny Marie
13. prosinec Den Republiky
25. prosinec Vánoce
9. Investiční klima
Malta je z hlediska možností zahraničních investic stabilní zemí EU, pro případné možnosti investic pro české podnikatele připadá do úvahy především infrastruktura turistického ruchu.
10. Očekávaný vývoj – rekapitulace
Makroekonomický rámec
Centrální banka Malty (CBM) předpovídá v roce 2009 pokles HDP o 0,6% a následně v roce 2010 by mohla maltská ekonomika naopak růst o 0,6%.
V prvním čtvrtletí 2009 pokračoval pokles hospodářské aktivity napříč sektory maltské ekonomiky s tím, že HDP v prvních třech měsících roku poklesl v meziročním srovnání o 3,3%. Za tímto nepříznivým výsledkem stojí pokles export, investic doprovázený snížením vládní a soukromé spotřeby. Na druhou stranu propad dovozů zajistil pozitivní příspěvek čistých vývozů k výsledné sumě HDP. Spotřebitelská a podnikatelská důvěra nezměnila nepříznivý trendu. Podnikatelská důvěra se začala zlepšovat až ve druhém čtvrtletí 2009.
Na trhu práce sice vzrostl počet zaměstnaných osob o 2,2%, na druhou stranu však rostl i počet uchazečů o práci.
Inflace zvolnila v prvním čtvrtletí 2009 tempo, ačkoliv zůstala na vysoké úrovni ve srovnání s průměrem Eurozóny. Roční míra inflace klesla z prosincových 5% na březnových 3,9% a v červnu se tempo růstu spotřebitelských cen snížilo dokonce na 2,8%.
Deficit běžného účtu platební bilance se v meziročním srovnání výrazně zvýšil, což bylo způsobeno negativním vývojem transferů, menším přebytkem účtu služeb. Na druhou stranu kapitálový a finanční účet skončil přebytkem.
V oblasti veřejných financí byl zaznamenán pokles schodku státního rozpočtu v prvním čtvrtletí 2009, na druhou stranu výpočet cash-flow ukazuje na růst rozdílů mezi zvyšujícími se vládními výdaji a klesajícími příjmy státního rozpočtu.
Z hlediska hospodářské politiky vyzdvihuje CBM úspěšný a robustní monetární zásah v Evropské centrální banky v Eurozóně v reakci na hospodářskou krizi. Avšak manévrovací prostor fiskální politiky Malty je omezený relativně vysokým deficitem státního rozpočtu a vysokou úrovní veřejného dluhu, jakož i nutností dodržovat fiskální pravidla EU. Podle CBM by měla fiskální konsolidace pokračovat dále a to především prostřednictvím efektivnější kontroly výdajů.
Z pohledu CBM je nezbytné ve světle blížícího se vzestupu hospodářství pokračovat ve strukturálních reformách, které budou klíčové pro sílu eventuální konjunktury. Je proto třeba zvýšit konkurenceschopnost maltské ekonomiky a zvýšit celkovou pružnost hospodářství.
Spolupráce s ČR
Trvalý trend posilování přítomnosti českých výrobků na Maltě je evidentní. Zásluhu na této skutečnosti lze přičíst dobré pověsti českých výrobků, které se tyto těší na Maltě již tradičně, především zásluhou automobilů Škoda, textilních výrobků a elektrických nástrojů a nářadí. ČR má na Maltě velmi dobrou pověst rovněž zásluhou intenzivních kontaktů na institucionální a podnikatelské úrovni. Problémem zůstává stále nedostatečný zájem českých exportérů o (dle jejich názoru nevýznamný) maltský trh. Je třeba využít maltského zájmu o české výrobky a dobrého jména, které si tam tyto produkty v uplynulých desetiletích vytvořily. Do budoucna lze za perspektivní obory pro spolupráci českých podnikatelů s Maltou považovat například technologie pro ochranu životního prostředí a pro provozování ekologicky šetrných výrobních procesů, technologie pro výrobu energií na bázi alternativních zdrojů a informační technologie.
Příloha
Životopisy nejvyšších představitelů Malty
Životopis maltského prezidenta George Abely
George Abela se narodil 22. 4. 1948 v Qormi (Malta).
Je členem Labour Party.
Manželka Margaret Cauchi, děti Robert a Maria.
V r. 1975 dokončil studia práv na University of Malta.
Okamžitě poté byl zaměstnán v General Workers Union jako právní poradce, kde pracoval 25 let.
V l. 1982 - 1992 byl předsedou Malta Football Association.
Od r. 1992 byl zástupcem leadera Labour Party zodpovědným za stranické záležitosti. Po vítězství strany v parlamentních volbách v r. 1996 byl jmenován právním poradcem premiéra A. Santa, rezignoval na své místo v r. 1997.
V r. 2000 oficiálně ukončil svou spolupráci s General Workers Union, poté působil jako právní poradce vládních institucí – Malta Environment and Planning authority, Malta EU Steering and Action Committee (MEUSAC), ale i nově vzniklých odborových organizací.
Po rezignaci Alfreda Santa v r. 2008 se účastnil vnitrostranických voleb o nového leadera strany, proti J. Muscatovi (66,36 % hlasů) získal ale jen 33,64 % hlasů.
J. Muscat poté jmenoval G. Abelu zástupcem Labour Party v MEUSAC.
Dne 1.4.2009 byl zvolen maltským prezidentem, prezidentskou přísahu složil 4.4.2009.
Životopis předsedy vlády Lawrence Gonziho
Lawrence Gonzi se narodil ve Vallettě 1. 7. 1953. V roce 1975 byl na Maltské universitě promován doktorem práv a následně v letech 1975 až 1988 vykonával právnickou praxi.
Od roku 1976 působil jako dobrovolník v organizacích nevládního sektoru a v období 1976 až 1986 vykonával funkci předsedy Maltské katolické jednoty.
V roce 1987 kandidoval v parlamentních volbách jako člen Národní strany. V období 6. legislatury (1988 - 1992) vykonával funkci předsedy parlamentu, do této funkce byl opětovně zvolen na počátku 7. legislatury (1992 - 1996).
V letech 1987 a 1988 byl Gonzi předsedou výboru pro farmacii a členem výboru pro vězeňství. Mezi léty 1987 a 1994 vykonával funkci předsedy Národní komise pro handicapované občany, v letech 1994 a 1995 byl předsedou Výboru pro úpravu volebního systému.
V roce 1996 byl opětovně zvolen členem parlamentu, stal se sekretářem parlamentního klubu Národní strany a stínovým ministrem pro sociální politiku.
V únoru 1997 byl zvolen generálním sekretářem Národní strany. Po volbách v roce 1998 se stal ministrem pro sociální politiku. Po zvolení G. de Marka do funkce presidenta Malty v dubnu 1999 byl zvolen předsedou Národní strany a 23. 3. 2004 jmenován předsedou vlády Malty. L. Gonzi je ženatý, s manželkou Catherine má děti Davida, Mikelu a Paula.
MALTA – SWOT analýza
Silné stránky
· politická stabilita, bezpečné prostředí s dobrou kvalitou života
· příznivé klimatické podmínky
· strategická poloha ve Středozemním moři
· vícejazyčně mluvící obyvatelstvo
· bezplatné vzdělání pro všechny
· diverzifikovaný a přístupný vzdělávací systém
· zavedený rámec občanská společnost – sociální partneři
· zavedený systém veřejné správy
· dobře fungující systém sociálního zabezpečení
· zavedená průmyslová základna schopná přilákat zahraniční investice
· dobře vybudovaný trh se službami
· rozvíjející se průmyslové sektory s vysokou přidanou hodnotou (např. elektronika, ICT, léčiva, letectví) disponující zkušenou pracovní silou a dobrou základnou pro vznik společných podniků v oblasti výzkumu a vývoje
· dobře zavedený turistický sektor s výborným produktovým potenciálem (např. historie, kultura)
· jedinečné bohatství v podobě kulturního dědictví
· blízkost trhů významných z hlediska výjezdové turistiky
· prosperující sektor finančních služeb
· letištní infrastruktura
· mořské přístavy strategického významu
· dobrá ICT základna a široké použití ICT
· bohatá a různorodá fauna a flóra
Slabé stránky
· zranitelnost (jedná se o malý ostrovní stát)
· malý vnitřní trh
· fragmentace území
· vysoká míra urbanizace a územní omezení
· vysoká hustota osídlení
· ostrovnost a dvojí ostrovnost (ostrov Gozo)
· neexistence klastru výrobní excelence
· nedostatek jasně definovaných vedlejších trhů a špatný branding klíčových ekonomických sektorů
· nízká úroveň výzkumné a inovační kapacity
· nedostatečná kapacita v oblasti vyššího a odborného vzdělávání
· nedostatek adekvátních struktur podporujících podniky (zvláště MSP a mikropodniky) zvláště ve vztahu k rostoucím oborům
· místní průmysl tvoří MSP a mikropodniky převážně zaměřené na místní trh
· stav energetické infrastruktury
· nedostatek odborných znalostí v určitých hospodářských sektorech
· nedostatečná struktura podporující ekonomiku založenou na znalostech
· nízká míra zaměstnanosti žen
· vysoký podíl nekvalifikované práce a negramotných
· kvalita souhrnného turistického produktu
· sezónnost odvětví turistiky
· závislost ostrova Gozo na turistice z Malty a na Maltu
· špatná kvalita silniční infrastruktury
· dopravní zácpy a dlouhodobě neudržitelná mobilita
· špatný stav základní přístavní infrastruktury
· vysoké náklady mezinárodního spojení
· vysoká závislost na odsolené mořské vodě
· nedostatečná kapacita v oblasti odpadového hospodářství a používání správných praktik odpadového hospodářství
· úniky nevyčištěných odpadních vod
· závislost na neobnovitelných zdrojích energie
· nedostatečná kapacita distribuční sítě ve střednědobém horizontu
Příležitosti
· diverzifikace v hlavních hospodářských oborech a zaměření se na ekonomické činnosti s vyšší přidanou hodnotou
· zvyšování integrace v oblasti obchodu
· malá rozloha a ostrovnost činí Maltu ideálním zkušebním místem pro testování vybraných nových technologických postupů
· potenciál v oblasti rostoucích hospodářských oborů
· rozvoj center excelence
· expanze v oboru překládky a logistiky
· diverzifikace a efektivní využívání přístavních služeb
· další integrace rozdílných vrstev společnosti, podnikání, vládního systému prostřednictvím zvýšeného používání ICT
· pochopení potřeby odpadového hospodářství a uvědomění si potřeby třídění odpadu v rámci maltské společnosti
· další ekonomický rozvoj prostřednictvím vyššího používání OZE (v přímé návaznosti na místní zdroje) a energetické účinnosti
· využití přívalových vod
· ekonomický rozvoj dosažitelný zvýšené dostupnosti a kvality vyššího a odborného vzdělání zvláště v technologicky a znalostně založených oborech
· rozvoj ostrova Gozo coby regionu s výraznými charakteristikami
· investice do různých oborů s cílem zmírnění dvojí ostrovnosti a zlepšení kvality života na ostrově Gozo
· regenerace městských částí (historické části, kulturní dědictví)
· růst potenciálu cestou valorizace aktiv kulturního dědictví
Hrozby
· stárnutí populace
· snižující se porodnost
· vysoká hustota osídlení
· snižování počtu práceschopného obyvatelstva
· stav energetické infrastruktury
· nadměrné využívání omezených zásob surovin
· konkurence ze strany rychle se rozvíjejících se zemí a zemí s významnou pozicí v oblasti výzkumu a vývoje
· rostoucí mezinárodní konkurence (zvláště ze zemí s nízkými výrobními náklady) a přímými dopady na průmyslovou základnu (zvláště pro průmysl založený na V a V)
· konkurence ze strany středomořských zemí s nízkými výrobními náklady, zvláště pak ze severní Afriky
· nedostatek odborných znalostí v určitých hospodářských oborech
· relativně vysoká úroveň nedokončenosti školní docházky
· nízká míra zaměstnanosti žen
· vysoká závislost na veřejném sektoru coby zaměstnavateli
· vysoký podíl nekvalifikované práce a úrovně negramotnosti
· nedostatečná infrastruktura podporující ekonomiku založenou na znalostech
· zhoršování životního prostředí a pokles biodiverzity
· zvyšování četnosti záplav způsobených bouřkami
· kolísání cen ropy
· riziko ztrát míst kulturního dědictví
· zvyšující se poptávka po zdravotnických službách jako výsledek stárnutí populace projevující se v přeplněnosti nemocničních zařízení