
Itálie investuje do obnovy železničního vozového parku, což představuje příležitosti pro české firmy
13.10.2025 / 11:54 | Aktualizováno: 13.10.2025 / 12:05
Vlaky nové generace Frecciarossa 1000 jsou technologicky vyspělejší, udržitelnější a stále více mezinárodní. S investicí přesahující 1,3 miliardy eur bude dodáno 36 vlaků s opcí na dalších deset a s ročním tempem dodávek 10 vlaků do roku 2029. Obnova vozového parku s cílem zajistit stále modernější, inovativnější a udržitelnější služby je jedním z klíčových cílů strategického plánu skupiny Italských železnic na období 2025–2029. Jedná se o rozhodující krok směrem k stále integrovanějšímu a mezinárodnímu systému mobility, který slouží lidem, zúčastněným stranám, komunitám a podnikům.
Vlak navrhla společnost Hitachi Rail a vyrábí se v jejich výrobních závodech v Pistoii a Neapoli. Nové vlaky Frecciarossa 1000 jsou určeny pro cestování nejen v Itálii, ale také po sedmi evropských železničních sítích: Francii, Španělsku, Německu, Rakousku, Švýcarsku, Nizozemsku a Belgii. Disponují nejmodernějšími prvky a nabízejí pohodlnější zážitek z cestování, který klade potřeby cestujících na první místo.
Nejnovější model ETR1000 je vybaven přepracovaným trakčním motorem a novými pohonnými jednotkami, které jsou navrženy pro vyšší energetickou účinnost. Kromě toho vlak obsahuje nový podvozek a nový systém řízení a monitorování vlaku vyvinutý s plnou stopou Hitachi Rail. Ikonická vysokorychlostní platforma je certifikována pro provoz rychlostí až 360 km/h. Nové vlaky jsou vybaveny systémem měření energie (EMS), který umožňuje přenos certifikovaných dat, která lze následně použít k fakturaci spotřebované elektřiny. Dále byla desetinásobně zvýšena kapacita Wi-Fi připojení pro zařízení cestujících a provoz vyhrazený pro multimediální obsah na palubě.
Nový ETR1000 vyniká svou ekologickou stopou a potvrzuje svou pozici evropského lídra v ekodesignu kolejových vozidel. Nový model se pyšní 97,1% mírou recyklovatelnosti (+2,7 procentního bodu ve srovnání s předchozí flotilou). Je také vybaven inovativními klimatizačními systémy, které minimalizují jeho dopad na životní prostředí. Každý detail, od lehkých slitin, ze kterých je vyroben, až po nové elektromotory, které jej pohánějí, byl vyvinut s cílem minimalizovat spotřebu energie. Frecciarossa 1000 je prvním vysokorychlostním vlakem na světě, který získal certifikaci dopadu na životní prostředí (EPD) na základě důkladného posouzení životního cyklu (LCA).
Vlaky na vodíkový pohon na Sicílii
Švýcarský výrobce Stadler rozšiřuje svou působnost v Itálii a podepisuje první smlouvu se společností Ferrovia Circumetnea (FCE) na návrh a dodávku dvou úzkorozchodných vlaků na vodíkový pohon. Nové vlaky přispějí k udržitelné železniční dopravě a budou uvedeny do provozu na trati Circumetnea, která se nachází v ikonické krajině Národního parku Etna. Stadler má dodat
celkem 15 vlaků. Dodávka prvních dvou vlaků zahrnuje také pětiletý kompletní servis (údržbu) a technické rezervní materiály. Každý vodíkový vlak se skládá ze dvou osobních vozů a centrální jednotky „Power Pack“ obsahující palivové články a vodíkové nádrže. Vozidla mají 87 sedadel a mohou přepravit celkem 147 cestujících.
Zvláštní pozornost byla věnována trakčnímu systému vzhledem ke strmým stoupáním typickým pro trať kolem Etny. Statické měniče a trakční baterie jsou umístěny nad motorovými podvozky, aby byla zajištěna vynikající přilnavost a optimální trakční síla za všech povětrnostních podmínek.
Italské železnice počítají s vysokými investicemi ve výši více než 200 miliard eur v příštím desetiletí věnovanými na snížení infrastrukturních rozdílů mezi severními a jižními oblastmi země a na posílení propojení mezi přístavy a letišti, železničními stanicemi a nákladními terminály.
Příležitosti pro české firmy
Českým společnostem z oboru doporučujeme navštívit webové stránky nákupního portálu skupiny Italských železnic, který představuje referenční bod pro dodavatele. Zde lze nalézt vypisované tendry Italských železnic.
Pro získání více informací ohledně plánovaných tendrů se můžete obrátit na ekonomické oddělení Velvyslanectví ČR v Itálii, email: rome.commerce@mzv.gov.cz.
Petr Havlík, ekonomický diplomat, Andrea Nimmerfrohová, ekonomický specialista, Velvyslanectví ČR v Římě