italiano  česky 

rozšířené vyhledávání
na_celou_sirku
Foto: Public Domain Pictures
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Malta během druhé vlny koronaviru

Integrace mezd se prodlouží do března 2021
Maltská vláda prodlouží integraci mezd do března 2021. Mzdový příplatek zatím podpořil přibližně 85 000 pracovníků v téměř 17 000 podnicích. Doposud bylo zaměstnancům vyplaceno více než 230 mil. Eur, přičemž dalších 200 mil. Eur bude uvolněno s prodloužením opatření, bez kterého by musela řada podniků, zejména v pohostinství, skončit. Mění se způsob přidělování tohoto příspěvku a jedním z kritérií se stává výše obratu.

Vláda zároveň vyzývá subjekty, aby se přizpůsobily nové realitě a investovaly do online technologií a hledaly alternativní způsoby fungování. Kvalitní telekomunikační infrastruktura Malty by měla usnadnit přechod do nové éry. Rovněž by mělo dojít k širšímu zachování práce z domova.

Vláda oznámila vydání voucherů na podporu spotřeby

Dne 18. října 2020 oznámil premiér Abela další vlnu voucherů k mírnění dopadů pandemie. Poukázky stimulující spotřebu budou součástí rozpočtu na rok 2021. Vouchery v hodnotě 44,6 mil. Eur vydala obyvatelům vláda již v létě 2020 a byly určeny jednak na podporu gastronomických zařízení a jednak na podporu podniků, které musely v důsledku pandemie zavřít. Státní rozpočet běžně obsahuje položky v hodnotě 35 mil. Eur, které jsou určeny ke stimulaci poptávky. V příštím rozpočtu to bude 100 mil. Eur, které budou rozděleny do třech pilířů: sociální podpora, posílení zaměstnanosti, posílení hospodářství.

Výdaje spotřebitelů

Přestože se výdaje spotřebitelů v důsledku pandemie COVID-19 na Maltě snížily, očekává se, že podle průzkumu vývoje spotřeby maltské poradenské společnosti EY se lidé po ukončení pandemie vrátí ke svým předchozím spotřebním návykům. V důsledku COVID-19 došlo k výraznému poklesu výdajů napříč různými kategoriemi položek, od cestovního ruchu po oblečení, sportovní potřeby, luxusní zboží a zábavu. Na druhé straně byly zaznamenány zvýšené výdaje za potraviny a výrobky pro domácnost. Rozsah snižování výdajů byl výraznější u segmentu respondentů (19%), kteří mají na příštích 12 měsíců negativní finanční výhled. Obecně však panuje názor, že po skončení pandemie se vrátí úroveň výdajů na předkoronavirovou. Cenová dostupnost však nadále vzbuzuje obavy, 67% respondentů uvedlo, že budou ohledně svých výdajů opatrní a 45% uvedlo, že odloží hlavní nákupy. Většina respondentů aktuálně provádí nejnutnější nákupy, odkládá návštěvy restaurací a barů. Významnější úrovně úzkosti jsou vnímány při činnostech zahrnujících školní docházku a používání MHD. Průzkum poukazuje na důležitost technologií.  Podniky a obchody budou muset transformovat své podnikání, aby efektivněji spolupracovaly s virtuálním zákazníkem, se kterým nebudou fyzicky v kontaktu, hledat digitalizovaná řešení a snažit se tento proces urychlit, aby v budoucnu mohly účinně konkurovat.