Malta během druhé vlny koronaviru
30.10.2020 / 13:02 | Aktualizováno: 30.10.2020 / 13:09
Integrace mezd se prodlouží do března 2021
Maltská vláda prodlouží integraci mezd do března 2021. Mzdový příplatek zatím podpořil přibližně 85 000 pracovníků v téměř 17 000 podnicích. Doposud bylo zaměstnancům vyplaceno více než 230 mil. Eur, přičemž dalších 200 mil. Eur bude uvolněno s prodloužením opatření, bez kterého by musela řada podniků, zejména v pohostinství, skončit. Mění se způsob přidělování tohoto příspěvku a jedním z kritérií se stává výše obratu.
Vláda zároveň vyzývá subjekty, aby se přizpůsobily nové realitě a investovaly do online technologií a hledaly alternativní způsoby fungování. Kvalitní telekomunikační infrastruktura Malty by měla usnadnit přechod do nové éry. Rovněž by mělo dojít k širšímu zachování práce z domova.
Vláda oznámila vydání voucherů na podporu spotřeby
Dne 18. října 2020 oznámil premiér Abela další vlnu voucherů k mírnění dopadů pandemie. Poukázky stimulující spotřebu budou součástí rozpočtu na rok 2021. Vouchery v hodnotě 44,6 mil. Eur vydala obyvatelům vláda již v létě 2020 a byly určeny jednak na podporu gastronomických zařízení a jednak na podporu podniků, které musely v důsledku pandemie zavřít. Státní rozpočet běžně obsahuje položky v hodnotě 35 mil. Eur, které jsou určeny ke stimulaci poptávky. V příštím rozpočtu to bude 100 mil. Eur, které budou rozděleny do třech pilířů: sociální podpora, posílení zaměstnanosti, posílení hospodářství.
Výdaje spotřebitelů
Přestože se výdaje spotřebitelů v důsledku pandemie COVID-19 na Maltě snížily, očekává se, že podle průzkumu vývoje spotřeby maltské poradenské společnosti EY se lidé po ukončení pandemie vrátí ke svým předchozím spotřebním návykům. V důsledku COVID-19 došlo k výraznému poklesu výdajů napříč různými kategoriemi položek, od cestovního ruchu po oblečení, sportovní potřeby, luxusní zboží a zábavu. Na druhé straně byly zaznamenány zvýšené výdaje za potraviny a výrobky pro domácnost. Rozsah snižování výdajů byl výraznější u segmentu respondentů (19%), kteří mají na příštích 12 měsíců negativní finanční výhled. Obecně však panuje názor, že po skončení pandemie se vrátí úroveň výdajů na předkoronavirovou. Cenová dostupnost však nadále vzbuzuje obavy, 67% respondentů uvedlo, že budou ohledně svých výdajů opatrní a 45% uvedlo, že odloží hlavní nákupy. Většina respondentů aktuálně provádí nejnutnější nákupy, odkládá návštěvy restaurací a barů. Významnější úrovně úzkosti jsou vnímány při činnostech zahrnujících školní docházku a používání MHD. Průzkum poukazuje na důležitost technologií. Podniky a obchody budou muset transformovat své podnikání, aby efektivněji spolupracovaly s virtuálním zákazníkem, se kterým nebudou fyzicky v kontaktu, hledat digitalizovaná řešení a snažit se tento proces urychlit, aby v budoucnu mohly účinně konkurovat.
sledujte nás na