Pomoc v nouzi
Český občan v nouzi se může obrátit na nouzovou linku Konzulárního operačního a informačního centra MZV: +420 222 420 222), která je obsluhována 24 hodin, 7 dní v týdnu.
V případě urgentní asistence v místě je případ předán příslušnému zastupitelskému úřadu ČR.
V případě ztráty nebo odcizení cestovního dokladu
Pokud dojde ke ztrátě či odcizení cestovního pasu během Vašeho pobytu v zahraničí, postupujte následovně:
- kontaktujte nejbližší policii a odcizení/ztrátu nahlaste,
- kontaktujte náš zastupitelský úřad; v případě, že nemáte k dispozici žádný průkaz totožnosti (platný občanský průkaz), sdělte nám za účelem urychlení procesu řešení Vaší záležitosti následující správné a úplné údaje o své osobě a o svých rodinných příslušnících, které jsou nezbytné pro ověření Vaší totožnosti: jméno a příjmení, rodné číslo, datum a místo narození, trvalé bydliště, plná jména rodičů, jejich data a místa narození,
- obstarejte si 2 fotografie pasového formátu 3,5 x 4,5 cm,
- osobně se dostavte na náš zastupitelský úřad za účelem vystavení náhradního cestovního dokladu. Náhradní cestovní doklad je určen k jednotlivé cestě (zpravidla k návratu do ČR) a doba jeho platnosti je za tímto účelem časově omezena,
- připravte si finanční částku v rijálech (SAR) odpovídající správnímu poplatku 400 Kč. Poplatek je odpuštěn v případě předložení protokolu policie o odcizení Vašeho cestovního dokladu.
Upozorňujeme, že samotné vystavení cestovního průkazu naším zastupitelským úřadem Vám neumožní ze země vycestovat. Je zároveň nutné zajistit souhlas místních imigračních orgánů, což může trvat i více než jeden den - pro bližší informace kontaktujte imigrační orgány státu, kde ke ztrátě došlo, příp. ze kterého budete ze země odlétat.
V případě ztráty cestovního dokladu v Bahrajnu Vám ve spolupráci se zastupitelským úřadem ČR v Rijádu může vystavit cestovní průkaz Honorární konzulární úřad v Manámě. V případě ztráty cestovního dokladu na Bahrajnu je nutné oslovit zastupitelský úřad jiného zastupitelského úřadu členské země EU - i v takovém případě však bude nutná asistence našeho zastupitelského úřadu.
V případě ztráty nebo odcizení finančních prostředků
S ohledem na četnost poboček na území ČR i v cizině a rychlost převodu finančních prostředků do ciziny je jedním z nejlepších řešení pro občany, kteří se během pobytu v cizině ocitnou bez finančních prostředků, využití služeb společnosti Western Union. Finance takto zaslané lze mít k dispozici v řádu desítek minut. Výhodou je i neomezená výše zasílané částky. Na stránkách www.moneytransfer.cz je uveden seznam poboček s pracovní dobou na území ČR, pro více informací můžete využít telefonické kontakty +420 800 221 100 či +420 224 222 954.
Síť poboček Western Union ve světě, jejich adresy a provozní dobu lze nalézt na www.westernunion.com.
Zastupitelský úřad České republiky v Rijádu může občanovi, který se ne vlastním přičiněním ocitl v cizině bez finančních prostředků, poskytnout pomoc prostřednictvím tzv. doplňkového prodeje valut, v rámci něhož vyplacení částky v cizí měně předchází potvrzené zaslání odpovídající sumy v Kč na účet Ministerstva zahraničních věcí ČR příbuznými či přáteli občana žádajícího o pomoc. V tomto případě je výše částky omezena pouze na sumu nutnou k zabezpečení dopravy občana do ČR a není možno ji použít např. na prodloužení pobytu v zahraničí.