na_celou_sirku
Foto: omanship.co.om

Loďařství v Ománu

Podle indexu UNCTAD 2020 jsou ománské přístavy nejrychlejší na světě při odbavování kontejnerových lodí.  Sultanát Omán investuje do rozvoje logistických služeb a usiluje o pozici globálního logistického centra v regionu Arabského poloostrova. Toho chce sultanát dosáhnout budováním a rozvojem unikátního hlubokomořského přístavu v Duqm a jeho provázáním s dalšími logistickými aktivy. Odvětví námořní přepravy v Ománu stojí na dvou státních společnostech. Společnosti Asyad Group, která provozuje většinu ománských přístavů a společnosti Oman Shipping Company, která provozuje ománskou národní flotilu námořních plavidel.   

Kapacita ománských přístavů

Ománské přístavy jsou nejrychlejší na světě při odbavování kontejnérových lodí podle indexu UNCTAD 2020. V průměru potřebují jen 12,5 hodiny pro manipulaci s kontejnery, a to včetně operací vstupu, výstupu a vykládky. Sultanát těžil z digitálních postupů zavedených před vypuknutím Covid-19, které umožňují "před-celní odbavení", elektronické poskytování údajů o přepravě 24 hodin před příjezdem lodi, jakož i z rozšiřování elektronických služeb pro dokumentaci a provádění plateb.

Podle Ministerstva dopravy bylo v 1. pololetí 2022 v ománských přístavech odbaveno 38,5 mil pasažerů a dále zboží: 42,76 mil tun sypkého a tekutého nákladu (oproti 77,1 mil t v celém roce 2021), 2,58 mil TEU kontejnerovaného zboží (oproti 5,2 mil TEU za celý rok 2021) a bezmála 2 mil ks dobytka. Celkově přistálo v prvním pololetí 2022 v ománských přístavech 4.700 plavidel (oproti 10.600 v průběhu celého roku 2021). 

Přístavy

  • - Sohar (58,6 mil tun v roce 2021)
  • - Salalah, přístav má kontejnerové překladiště (odbaveno 2,2 mil TEU v prvním pololetí 2022) a terminál pro běžný náklad (8,9 mld tun v 1. pol 2022), hlavními komoditami zůstávají vápenec, sádra, metanol a cement, EBITA 6,598 mil OMR. V říjnu 2022 byl ohlášen projekt rozšiřování kontejnerového překladiště v Salalah tak, aby přístav mohl od roku 2025 odbavovat největší kontejnerové lodě (Ultra Large Container Vessels / ULCVs), tj. přes 14.500 kontejnerů na jedné lodi. Modernizace za 66 mil USD má probíhat od 1. pol 2023 až do 1. pololetí roku 2025 a zahrnuje instalaci 10 nových kontejnerových jeřábů.  V této souvislosti došlo také k podpisu dohody se společností MAERSK, která se zavázala významě navýšit v Salalah své překladní operace. 
  • - Duqm, Ve 3. čtvrtletí 2020 bylo v přístavu odbaveno 607 lodí a hodnota zboží odbaveného přístavem dosáhla úrovně 379 mil OMR (22,8 mld Kč).
  • - Khasab Port v governorátu Musandam (0,09 mil tun), v březnu 2022 získala práva na rozvoj a provozování přístavu společnost Oman International Container Terminal Company (Hutchison Ports Sohar)
  • - Port Sultan Qaboos v Maskatu (0,8 mil tun)
  •  
  • V únoru 2023 se v tisku objevila zmínka o zvažované výstavbě mezinárodního přístavu ve městě Sur, z něhož by významně profitovala přilehlá průmyslová zóna (Sur Industrial City - ve správě úřadu pro průmyslové zóny Madayn). 

Přímé námořní linky

Ománské přístavy mají přímé námořní spojení se všemi kontinenty (tedy kromě Antarktidy a Jižní Ameriky). V případě Evropy jde o přímé pravidelné lodní linky do 19 přístavů v 11 zemích (prosinec 2022). Na konci roku 2022 byla ohlášena jednání o zřízení dalších přímých spojení s Tanzánií.

Státní společnost Asyad Group

Společnost Asyad Group poskytuje integrované logistické služby, kompletní služby pro údržbu lodí, provozuje řadu přístavů v průmyslových zónách i jedno vnitrozemské překladiště. Zajišťuje provázanost se službami pro letecké kargo. Provozuje diverzifikovanou flotilu 60 plavidel a zajišťuje propojení ománských přístavů s 86 přístavy širšího regionu Blízkého východu. Týdně provozuje společnost cca 200 cest nákladních lodí, usnadňuje přímý vývoz a dovoz zboží a zvyšuje návratnost investic státu do námořních přístavů, svobodných zón, přepravních a logistických společností. V únoru 2022 rozšířila nabídku o nové pravidelné námořní linky do Singapuru a přístavů v Malajsii. 

Skupina Asyad pokračuje v realizaci Národní logistické strategie 2040 (SOLS 2040, vydaná v roce 2014/2015), jejímž cílem je posílit roli Ománu, coby globálního logistického uzlu prostřednictvím zvýšení přímých přepravních linek. Podle sdělení ASYAD Group z prosince 2022, zaměstnává tato společnost 200 námořníků. V Ománu je však dalších 150 budoucích námořních důstojníků, kteří jsou školeni, a pro které bude ASYAD hledat uplatnění na mezinárodním trhu práce.    

Státní společnost Oman Shipping Company 

Oman Shipping Company vznikla v roce 2003. Cílem bylo vyvinout národní flotilu uspokojující požadavky rychle rostoucího uhlovodíkového, petrochemického, těžebního a hutního průmyslu v zemi. Flotila původně zaměřená na přepravu ománského LNG na mezinárodní trhy se postupně rozvinula a dnes zahrnuje chemické tankery, tankery pro přepravu ropy, LPG, rudy, víceúčelová plavidla a v neposlední řadě také kontejnerové lodě. Společnost provozuje diverzifikovanou flotilou 54 moderních plavidel (vlastněných i pronajatých). Její obchodní investice a růstová strategie jsou úzce svázány se zájmy strategické námořní dopravy rychle industrializované ekonomiky sultanátu.

Tuto akciovou společnost vlastní vláda Ománského sultanátu prostřednictvím skupiny Asyad (Oman Global Logistics Group) (79,9%), Oman Oil Company (20%) a Oman Rail (0,01). Společnost provádí řadu činností souvisejících s přepravou prostřednictvím následujících dceřiných společností: Oman Ship Management Company SAOC (OSMC), Oman Charter Company SAOC (OCC) and Oman Container Lines (OCL) Inc.

Plánované rafinérské a minerální projekty mají podpořit růst společnosti Oman Shipping

Oman Shipping Company (OSC), poskytovatel služeb námořní dopravy na volném moři a v Sultanátu intenzivně sleduje vznikající příležitosti v řadě strategických oblastí ekonomiky země. "Omán je slibný místní trh, který nabízí různé produkty v řadě oblastí" tvrdí Ibrahim al Nadhairi, výkonný ředitel společnosti Oman Shipping Company do níž byla nedávno včleněna také společnost Oman Drydock Company. OSC skupina má tři dceřiné společnosti: (1) Oman Charter Company, která dohlíží na obchodní operace skupiny; (2) Oman Ship Management Company (OSMC), která poskytuje technické služby správy; a (3) Oman Container Line na podporu svého nového podnikání v oblasti kontejnerů.

Obzvláště slibný je projekt Duqm Refinery - společný podnik národní ropné investiční společnosti OQ Ománu a Kuwait Petroleum International (KPI), který má být uveden na trh v roce 2023 a zdvojnásobit rafinérskou kapacitu Ománu. „Nové objevy plynu, probíhající konsolidace těžebního sektoru a zvýšené propojení mezi přístavy pro nás představují obchodní příležitosti a umožňují nám diverzifikovat naši flotilu. Stavíme nové lodě nebo získáváme lodě z druhé ruky pro různé segmenty našeho podnikání.“ "Pokračujeme ve zkoumání dalších příležitostí pro nákladní dopravu, a to nejen v Perském zálivu, ale také v regionu a na celém světě." Triangulace - technika optimalizace využití přepravní kapacity - podle úřadujícího generálního ředitele přispěla k 30% zlepšení podnikání společnosti v oblasti sypkých materiálů. Tato praxe byla úspěšně použita při operacích sypkého materiálu OSC mezi Ománem a Austrálií, uvedl. Došlo také stoprocentnímu nárůstu kontejnerové přepravy společnosti OSC. Oman Container Line (OCL) nyní spojuje všechny obchodní brány Ománu s přístavy ve Spojených arabských emirátech, Kataru, Bahrajnu a Kuvajtu a také se zařízením v Iráku. 

Kontakty:

  • - Oman Shipping Co. (https://www.omanship.co.om/), adresa: P O BOX 104, PC 118 Al Harthy Complex, Sultante of Oman, Tel: +968 2440 0900, Fax: +968 24400922
  • - ASYAD GROUP (https://asyad.om/), CEO Abdulrahman Salim Al Hatmi, adresa: Bawsher Heights Building no. 1\171, Complex 261 ; Bowsher, Muscat, Oman, Tel: +968 22 364300, Fax: +968 2237 8888, ASYAD@asyad.om
  • - pan Muhanna bin Moosa Baqir, Director General of Ports 
  • - paní Aida bint Yousef al Rahbiya, Oman Logistics Centre, Ministerstvo dopravy

 

Připravil: Ing. Roman Plevák, Ph.D., diplomat pro Omán, ZÚ Rijád