na_celou_sirku
Foto: Flickr

Kyperský turistický sektor zažívá boom a láká investory i dodavatele

Na Kypr přijel již druhý rok po sobě rekordní počet turistů, v roce 2017 navštívilo ostrov přes 3,6 milionu zahraničních hostů. Pozitivní trend pokračuje i letos a provozovatelé služeb investují do infrastruktury. Hotelová zařízení se modernizují a rozšiřují kapacity, což nabízí příležitosti pro české exportéry v mnoha oborech.

Turistický sektor na Kypru prochází od roku 2015 obdobím rekordního růstu, kdy každoročně přijede o 20% návštěvníků více než v předchozí sezóně. V roce 2016 jejich počet poprvé v historii přesáhl 3 miliony, v loňském roce přijelo na Kypr dokonce 3,6 milionu turistů, což je o polovinu více i v porovnání s obdobím hospodářského růstu před vypuknutím globální krize. Vedle návštěvníků z Velké Británie a Ruska, kteří tvoří tradičně skoro polovinu hostů, rychle roste zájem například mezi turisty z Německa nebo Izraele. Kypru do určité míry nahrává nestabilní situace v některých okolních zemích, které představují tradiční dovolenkové destinace, a provozovatelé služeb se proto již připravují na silnější konkurenční prostředí.

Hotely a cestovní kanceláře rozšiřují, také díky podpůrným programům vlády, spektrum nabízených služeb a lákat návštěvníky i mimo hlavní pobytovou sezónu, která již tak patří mezi nejdelší v Evropě. K největšímu nárůstu počtu návštěvníků oproti předchozím letům dochází v jarním a podzimním období. Udržitelnost celoročního turistického modelu by měly zajistit nové projekty v oblasti outdoorových aktivit, agroturistiky nebo výstavba golfových hřišť či tréninkových areálů pro zimní přípravu sportovních týmů. S podporou státu a municipalit se připravuje také vybudování moderních přímořských komplexů v Larnace, Paralimni a Paphosu, které budou zahrnovat marinu pro soukromé lodě, obchody, byty a další vybavenost. Brzy bude rovněž v Limassolu zahájena výstavba největšího integrovaného kasina v regionu.

Hotely a turistické resorty proto v současné době investují do infrastruktury s cílem rozšířit kapacity a portfolio služeb. Dochází ke změně vlastnických vztahů, řadu menších hotelů koupily globální řetězce a staví se celé nové ubytovací komplexy. Pro české firmy se tak vedle zajištění stavebních prací nabízí možnosti pro dodávky vnitřního vybavení, sklářských a keramický produktů, osvětlení a v neposlední řadě také designového nábytku a interiérových doplňků.

 

Martin Kubeček, obchodní rada, Velvyslanectví ČR v Nikósii