česky  english 

rozšířené vyhledávání
na_celou_sirku
Foto: ZÚ Dillí
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

S Franzem Kafkou v Indii: od AI a grafický design po divadelní představení

Přiblížit autora konce devatenáctého a začátku dvacátého století dnešní mladé generaci lze především díky moderním technologiím a propojením komiksového žánru, a tak jsme se do toho pustili!

Nebyli jsme v tom sami, ale s kolegy z Goethe Institut v Novém Dillí, rakouským velvyslanectvím a Rakouským kulturním fórem. Nejenom indickému divákovi jsme představili čtyřdenní sérii kulturních událostí v podobě workshopů s propojením grafického designu a umělé inteligence. Pokračovali jsme po indickou premiéru počítačové hry na motivy Kafkových literární děl a neopomněli jsme také divadelní představení. Vše jsme společnými silami stihli mezi 5. až 8. červnem. Fotografie a videa z akcí jsou k nalezení na sociálních sítích zastupitelského úřadu.

FB: czech.embassy.newdelhi, IG: @czechembassynewdelhi

Umělá inteligence a Kafka

Během workshopu „AI and Kafka“ se zájemci seznámili s tvorbou obrazů a umělou inteligencí pomocí nástrojů, jako jsou Midjourney a Dall-E. Kafkovy příběhy byly vytvořeny pomocí nástrojů umělé inteligence, která proměnila autorovo vyprávění v grafické umění. Vytvořené grafické příběhy budou zveřejněny na webových stránkách Goethe-Institutu. Workshop vedla Divya Tak, která je kreativní specialistkou na herní produkty, komiksy a ilustrace.

Komiks a Kafka

Podpořit kreativní design jsme se pokusili ve workshopu nazvaném „METAMORPHOSIZING KAFKA“. Tento jedinečný workshop vedený indickým výtvarníkem a karikaturistou Anandem Shenoyem vyzval účastníky, aby Kafkovy povídky proměnili v poutavé vizuální příběhy grafického umění.

Debut počítačové hry "Playing Kafka"

V indické premiéře jsme ve spolupráci s Goethe-Institutem představili hru „Playing Kafka“, která byla vyvinutá českým herním studiem Charles Games za přispění Goethe Institute Prag. Hra umožňuje hráčům vstoupit do Kafkova tajemného světa, kde se kombinují literární motivy s interaktivní hratelností. Účastníci měli možnost se online setkat s jednou z tvůrkyň hry Lucii Formánkovou. Hru veřejnosti představil Dr. Souvik Mukherjeem, docent kulturních studií na CSSSC v Kalkatě, který se zabývá výzkumem videoher jakožto médií vyprávěných příběhů.

Interaktivní „storytelling workshop“

V tomto interaktivním workshopu s názvem „Kafka on Twine“ se účastníci seznámili s herním designem pomocí programu Twine, open-source nástroje pro vytváření interaktivních nelineárních příběhů. Workshop se zaměřil na vývoj interaktivní hry s kafkovským tématem, a to právě pomocí Twine. Přítomní se naučili, jak transformovat Kafkovo dílo do oblasti herního designu. Tato část byla vedena paní Anurati Srivastva, která je designérkou výukových her, výzkumnice a umělkyně v oblasti nových médií.

Divadelní představení

Pozvali jsme širší indickou veřejnost do reprezentativních prostor zastupitelského úřadu ke zhlédnutí místní divadelní adaptace románu „Proces“ pod zdejším názvem „Giraftari“ v podání Rama Theatre Natya Vidya (RATNAV). Jde o experimentální drama, které reflektuje současný sociální, správní a právní systém a současně zobrazuje boje obyčejného člověka, který se v naší moderní, ale roztříštěné společnosti cítí odcizený, osamělý a bezmocný. Indická adaptace Kafkova díla zcela zaplnila kapacity prostor do posledního místa. Návštěvníci si dále vychutnali navazující panelovou výstavu v zahradě ambasády.

Výstava

Panelová výstava se skládala ze dvou části. V rámci první části výstavy jsme představili Kafkův komiksový životopis pod názvem „Completely Kafka“, který vytvořil rakouský umělec a kreslíř Nicolas Mahler, který je populární díky minimalistickému stylu kresby. Za možnost prezentovat druhou část výstavy děkujeme Českým centrům, jejichž plakáty o životě a díle F. Kafky jsme měli k dispozici. Výstava díky faktografickému pojetí přinesla ucelený pohled na autorův život.

Panelová diskuze

Diskutující se zaměřili na otázku, zda se konvenční literární formy mohou účinně prolínat se současnými digitálními technologiemi. Jak může beletrie věrně vytvářet digitální zážitky? Inspirováni Kafkovými vlastními opakujícími se tématy a fascinacemi, ale také hrami, které jsou někdy označovány jako "interaktivní digitální vyprávění", procházel panel konkrétní příklady klasických děl adaptovaných do interaktivních zážitků. Diskutovalo se o tom, jak by tento digitální přístup mohl změnit psaní a vyprávění příběhů v budoucnosti v nové digitální literatuře.

Jsme potěšeni, že jsme mohli již tak v Indii známého F. Kafku představit pomocí nových a netradičních metod s propojením moderních technologií.

Kafka

Kafka

Kafka     Kafka     Kafka     Kafka

Kafka
Kafka Kafka
Kafka Kafka
Kafka Kafka