Základní registry

Od roku 2012 fungují v České republice čtyři základní registry, které spravuje Správa základních registrů. Tyto registry slouží k shromažďování a správě referenčních údajů, které mohou být čerpány pouze oprávněnými subjekty v rozsahu stanoveném příslušnými zákony.

 

Základní registry zahrnují:

1. Registr obyvatel (ROB)

2. Registr osob (ROS)

3. Registr územní identifikace, adres a nemovitostí (RUIAN)

4. Registr práv a povinností (RPP)

 

1. Registr obyvatel (ROB)

Spravovaný Ministerstvem vnitra, ROB shromažďuje údaje o fyzických osobách, které žijí na území ČR, včetně občanů ČR i cizinců. Tento registr obsahuje následující údaje:

• Jméno a příjmení

• Datum a místo narození (a případně úmrtí)

• Adresa místa pobytu

• Státní občanství

• Čísla elektronicky čitelných identifikačních dokladů

• ID datové schránky

 

2. Registr osob (ROS)

ROS je spravován Českým statistickým úřadem a zaměřuje se na ekonomické jednotky, jako jsou:

• Živnostníci

• Firmy

• Občanská sdružení

• Orgány veřejné moci

• Organizační složky zahraničních právnických osob
 

Tento registr obsahuje základní identifikační údaje o subjektech, které mají IČO (právnické osoby, podnikající fyzické osoby atd.), jejich provozovnách a statutárních zástupcích.

 

3. Registr územní identifikace, adres a nemovitostí (RUIAN)

RUIAN je spravován Českým úřadem zeměměřickým a katastrálním a slouží k evidenci základních územních a správních celků. Tento registr obsahuje:

• Referenční údaje o stavebních objektech

• Pozemcích

• Ulicích

• Katastrálních územích a dalších územních jednotkách
 

Je nezbytný pro přesnou evidenci územního členění státu.

 

4. Registr práv a povinností (RPP)

RPP, spravovaný Ministerstvem vnitra, garantuje oprávněnost při nakládání s údaji o fyzických a právnických osobách. Tento registr zahrnuje:

• Údaje o vykonávaných agendách

• Údaje o oprávněních k přístupu k údajům v ostatních registrech

Je klíčovým nástrojem pro kontrolu a správu právních a povinnostních vztahů mezi subjekty v České republice.
 

Agendy základních registrů na kontaktních místech Czech POINT

Kontaktní místa Czech POINT provádějí několik agend souvisejících se základními registry. Mezi hlavní úkony patří:

• Pořízení výpisu z příslušného registru

• Podání žádosti o změnu údajů v registru

Tato služba je dostupná pro občany i podnikající subjekty, kteří potřebují oficiální informace nebo provést změny ve svých registrech.