
Filipíny se snaží zachovat hospodářskou aktivitu
06.04.2020 / 10:37 | Aktualizováno: 08.04.2020 / 11:37
I přesto, že světem nadále zmítá pandemie COVID 19 a světový obchod čelí jedné z největších krizí novodobé historie, tak filipínské úřady drží dovozní restrikce na minimu, v rámci snahy o zajištění kontinuálních dodávek esenciálního zboží a nutných služeb. V rámci tuzemského trhu sice došlo k rapidnímu omezení hospodářské činnosti na základě memoranda Ministerstva obchodu a průmyslu, ale zdá se, že vláda se snaží naslouchat firmám, které vyžadují co nejméně restrikcí v oblasti pohybu zboží a služeb.
Na základě memoranda 20-04 Ministerstva obchodu a průmyslu Filipín mají firmy zákaz činnosti s výjimkou podniků, které poskytují základní a kritické služby (např. voda, elektřina, internet, telekomunikace, plyn, sběr odpadu a pohřební služby) či firmy podílející se na výrobě či zpracování základních potřeb (např. potravin a léků). V neposlední řadě memorandum pamatuje na operace kapitálových trhů, tedy umožnuje zkrácené obchodní hodiny pro filipínskou burzu. Co se týče podniků typu „Business Process Outsourcing“ tedy call center (téměř 15% HDP) tak je jejich provoz dovolen za předpokladu, že je zaměstnancům poskytováno ubytování, kyvadlová doprava zaměstnavatelem či práce z domova.
Memorandum 20-06 zároveň umožnuje výlučnou provizi v podobě speciálních jízdních pruhů pro dodavatele nutného zboží. Podobnou výjimkou se také inspirovalo Ministerstva financí, jenž spravuje Celní úřad Filipín, který zrušil sedmidenní lhůtu pro podání prohlášení o zboží. Úřad tak povolil prodloužení podání o dalších patnáct dnů nad zákonnou lhůtu s opcí na prodloužení o dalších patnáct dní v odůvodněních a vyžádaných případech.
Filipínská správa přístavů také upřesnila, že veškeré přístavy v zemí zůstávají funkční a pozastavují vydávaní povolení k odebrání nákladu („Cargo entry withdrawal permint-CEWP). Pro odebrání či vývoz zboží, tak postačí existující přepravní dokumentace, jenž poslouží jako vstupní a výstupní doklady pro inspekci ze strany státních orgánů. Dále došlo k deklaraci filipínských aerolinek, které přislíbily zachovat jak vnitrostátní, tak i mezinárodní nákladní dopravu.
Klíčové resorty také uznaly nevyhnutelné potíže s logistickou infrastrukturou v důsledku rozšířené karantény (Enhanced Community Quarantine) na celý ostrov Luzon (včetně hlavního města Manily) od 17. března do 13. dubna 2020.
Bohužel i přes řadu výjimek a deklarací jsou známé případy, kdy i přes úzkou koordinaci národní vlády, policie a místní samosprávy, nebyl umožněn průjezd zboží přes kontrolní body, které jsou v rámci karantény postaveny po celých Filipínách.
Benjamin Žiga, Obchodně-ekonomický úsek, Velvyslanectví České republiky v Manile