Filipínská vláda přestaví letiště Clark
16.05.2017 / 11:00 | Aktualizováno: 02.03.2018 / 03:16
Zásadní infrastrukturní projekt otevírá nové možnosti pro české firmy na dodávky pro filipínské ministerstvo dopravy.
Filipínská vláda rozhodla, že ministerstvo dopravy už nebude přijímat návrhy na rozvoj a přebudování letiště Clark od soukromých firem, ale projekt realizuje z vlastních zdrojů. Ministr dopravy Tugade preferuje variantu vládního projektu z důvodu povinností, které vyhlášení tendru provází a pravděpodobné zdržení vzhledem k nutnosti vypořádání s výhradami soukromých subjektů. Dostavba nového mezinárodního letiště Clark tedy spadá do jurisdikce státní agentury BCDA - „Bases Conversion and Development Authority“ a zůstává tak hlavním prioritním infrastrukturálním projektem kabinetu prezidenta Duterteho. Dle současných plánů se počítá s otevřením nového terminálu pro mezinárodní dopravu v roce 2019. Před několika měsíci Ministerstvo dopravy alokovalo 6,6 milionů PHP z celkových 2,8 miliard PHP určených pro vybudování nového terminálu v rámci projektu CIAC-Clark International Airport Corporation. Finanční prostředky na studie a konzultační služby, inženýrské práce, design a stavební dozor již byly zaslány CIAC v rámci urychlení přípravných prací. Ministerstvo dopravy obdrželo 800 milionů PHP a dalších 2,09 miliardy dle rozpočtového zákona (General Appropriations Act-GAA) již v letech 2015 a 2016 na realizaci první fáze v roce 2017. Také došlo k podepsání dohody o porozumění mezi Ministerstvem dopravy a CIAC, která umožnuje okamžité čerpání na započetí stavebních prací spojených s projektem letiště.
Stavba nového mezinárodního letiště Clark s celkovou kapacitou 8 milionů pasažérů je součástí hlavního rozvojového plánů CIAC, kde se počítá s dokončením do roku 2020, tedy před koncem vlády prezidenta Duterteho. V tomto ohledu získal projekt podporu zahraničních obchodních komor (Foreign Chambers of Commerece of the Philippines-JFC), které označily letiště Clark za vhodnou alternativu přetíženému letišti Ninoy Aquino International Airport. Výkonný ředitel Ebb Hinchliffe potvrdil, že současná infrastrukturální architektura Manily nepodporuje umístění letiště NAIA a nelze s ním počítat v dlouhodobém měřítku. Seniorní poradce Americké obchodní komory AmCham podpořil dostavbu letiště Clark v horizontu dvou let společně s rychlovlakem spojujícím centrum města a letiště, tak jako v dalších městech v regionu (Kuala Lumpur, Tokyo, Hong Kong atd.).
Projekt letiště Clark a celková transformace této bývalé americké vojenské základny představuje možnosti pro české firmy. Projekt byl součástí diskuze v rámci nedávné (31.3.20017) návštěvy filipínského ministra dopravy Arthura Tugadeho v Praze, kde byla diskutována především možnost zapojení českých firem v rámci navazující kolejové infrastruktury jakou součást rámce G2G. Současný vývoj, kdy celkovou záštitu a rozhodovací pravomoc převezme Ministerstvo dopravy Filipín je z pohledu českých firem pozitivní, vzhledem k připravovanému memorandu o porozumění mezi ministerstvy dopravy obou zemí.
Benjamin Žiga, Obchodně-ekonomický úsek, Velvyslanectví České republiky v Manile