česky  english 

rozšířené vyhledávání
na_celou_sirku
Foto: (@MZV)
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo X logo

Filipínská vláda přestaví letiště Clark

Zásadní infrastrukturní projekt otevírá nové možnosti pro české firmy na dodávky pro filipínské ministerstvo dopravy.
 

Filipínská vláda rozhodla, že ministerstvo dopravy už nebude přijímat návrhy na rozvoj a přebudování letiště Clark od soukromých firem, ale projekt realizuje  z vlastních zdrojů. Ministr dopravy Tugade preferuje variantu vládního projektu z důvodu povinností, které vyhlášení tendru provází a pravděpodobné zdržení vzhledem k nutnosti vypořádání s výhradami soukromých subjektů. Dostavba nového mezinárodního letiště Clark tedy spadá do jurisdikce státní agentury BCDA - „Bases Conversion and Development Authority“ a zůstává tak hlavním prioritním infrastrukturálním projektem kabinetu prezidenta Duterteho. Dle současných plánů se počítá s otevřením nového terminálu pro mezinárodní dopravu v roce 2019. Před několika měsíci Ministerstvo dopravy alokovalo 6,6 milionů PHP z celkových 2,8 miliard PHP určených pro vybudování nového terminálu v rámci projektu CIAC-Clark International Airport Corporation. Finanční prostředky na studie a konzultační služby, inženýrské práce, design a stavební dozor již byly zaslány CIAC v rámci urychlení přípravných prací. Ministerstvo dopravy obdrželo 800 milionů PHP a dalších 2,09 miliardy dle rozpočtového zákona (General Appropriations Act-GAA) již v letech 2015 a 2016 na realizaci první fáze v roce 2017. Také došlo k podepsání dohody o porozumění mezi Ministerstvem dopravy a CIAC, která  umožnuje okamžité čerpání na započetí stavebních prací spojených s projektem letiště.

Stavba nového mezinárodního letiště Clark s celkovou kapacitou 8 milionů pasažérů je součástí hlavního rozvojového plánů CIAC, kde se počítá s dokončením do roku 2020, tedy před koncem vlády prezidenta Duterteho. V tomto ohledu získal projekt podporu zahraničních obchodních komor (Foreign Chambers of Commerece of the Philippines-JFC), které označily letiště Clark za vhodnou alternativu přetíženému letišti Ninoy Aquino International Airport. Výkonný ředitel Ebb Hinchliffe potvrdil, že současná infrastrukturální architektura Manily nepodporuje umístění letiště NAIA a nelze s ním počítat v dlouhodobém měřítku. Seniorní poradce Americké obchodní komory AmCham podpořil dostavbu letiště Clark v horizontu dvou let společně s rychlovlakem spojujícím centrum města a letiště, tak jako v dalších městech v regionu (Kuala Lumpur, Tokyo, Hong Kong atd.).

Projekt letiště Clark a celková transformace této bývalé americké vojenské základny představuje možnosti pro české firmy. Projekt byl součástí diskuze v rámci nedávné (31.3.20017) návštěvy filipínského ministra dopravy Arthura Tugadeho v Praze, kde byla diskutována především možnost zapojení českých firem v rámci navazující kolejové infrastruktury jakou součást rámce G2G. Současný vývoj, kdy celkovou záštitu a rozhodovací pravomoc převezme Ministerstvo dopravy Filipín je z pohledu českých firem pozitivní, vzhledem k připravovanému memorandu o porozumění mezi ministerstvy dopravy obou zemí.

Benjamin Žiga, Obchodně-ekonomický úsek, Velvyslanectví České republiky v Manile