español  česky 

rozšířené vyhledávání
na_celou_sirku
Foto: ZÚ
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo X logo Facebook logo

Návštěva senátní delegace Výboru pro hospodářství, zemědělství a dopravu v Madridu

Dne 4. října 2022 navštívili Madrid členové Výboru pro hospodářství, zemědělství a dopravu Senátu ČR pod vedením místopředsedy výboru Jaromíra Strnada. Absolvovali jednání na Ministerstvu dopravy, mobility a urbanismu, centrále Státního podniku pro pozemní dopravní infrastrukturu (SEITT), v Kontrolním centru Správy železniční dopravy (ADIF) a navštívili i operační centrum Národní sítě španělských železnic (RENFE). Návštěva poskytla české straně vhled do základních předností a výzev španělské železniční a dálniční dopravy.

Na Ministerstvu dopravy generální tajemník pro infrastrukturu Xavier Flores nastínil základní strukturu železniční dopravy a hlavní výzvy, se kterými se Španělsko potýká. Oproti ČR není železniční síť natolik hustá, nicméně vysokorychlostní tratě jsou se 3 tis. km v pokrytí nejdelší v Evropě a po Číně hned druhé na světě. Výzvou byl pro Španělsko zejména terén, protože není ani zdaleka rovinatý. Španělsko má navíc po Švýcarsku v Evropě dokonce druhou nejvyšší průměrnou nadmořskou výšku. To s sebou nese nutnost stavby tunelů, mostů, ale i komplikované zajištění elektřiny a signalizace. Trhu po vzoru španělské zkušenosti rozhodně neuškodila pluralita provozovatelů.

V sídle SEITT, státního podniku v úplném vlastnictví státu, který vznikl v roce 2006, představil technický ředitel Gonzalo Ortiz Lorenzo české straně systém silnic a dálnic a zároveň předal poznatky a zkušenosti, které mohou být užitečné pro ČR. Diskuse se dále dotkla např. problematiky mýtného či recyklace stavebního materiálu a možností financování projektů, kde se jako perspektivní osvědčují zejména různé modely partnerství veřejného a soukromého sektoru (Public Private Partnership).

V Kontrolním centru ADIF ředitel pro mezinárodní vztahy Fernando Nicolásem Puiggarí poukázal na rozdělení systému v roce 2005 mezi ADIF (nádraží, tratě) a RENFE (spoje). Představil také historii vysokorychlostních tratí ve Španělsku, jejichž provoz byl zahájen již před 30. lety. Španělsku se osvědčilo nesázet pouze na jednu technologii, ale naopak i v tomto směru jejich využití diverzifikovat. V neposlední řadě zdůraznil i nezbytnost investic do kvalifikovaného personálu, který musí být schopen náročné systémy obsluhovat.

V RENFE vedoucí Ředitelství pro mezinárodní spolupráci Victorino Pérez Fernández představil úctyhodné statistiky železniční přepravy. Ve Španělsku bylo za rok 2019 (tj. ještě před pandemií) přepraveno 511 mil. pasažérů. Zároveň se španělské vlaky mohou chlubit 92% časovou přesností. O efektivitě a rozvinutosti španělské železniční sítě pak svědčí i fakt, že disponuje 5,5 tis. spoji denně. Prezentace se dále věnovala ekonomickým aspektům a možnostem financování. Hovořilo se i o potenciálu Česka pro plánovanou výstavbu vysokorychlostních tratí, kde se španělským prizmatem jeví situace jako slibná. Výstavba vysokorychlostních tratí se v dnešní době ukazuje jako nezbytná, a to i s ohledem na ochranu životního prostředí a snižování emisí.

Galerie


Návštěva delegace / Visita de la delegación