Prezentace výstavy Jindřicha Štreita (Ab)normalizace

null

Významnou kulturní událostí v Lublani byla 12.2. vernisáž výstavy fotografií profesora Jindřicha Štreita (Ab)normalizace v galerii hostelu Celica (rekonstruovaná budova bývalé věznice, od vězeňských cel je odvozen název hostelu a galerie Celica) za osobní účasti autora. Výstavu zahájil a programovým úvodním pásmem za aktivní účasti velvyslanců zemí Visegrádské 4 provázel velvyslanec ČR Petr Voznica.

Vernisáže se zúčastnila řada významných hostů; velvyslanci Německa, Litvy, Brazílie, členové diplomatického sboru dalších zemí, předseda zahraničního výboru a další členové SI parlamentu, ředitelka odboru evropských zemí MZV, honorární konzulové Nepálu, Jihokorejské republiky, krajané, představitelé SI kulturní fronty, studenti programu Erasmus. Hostel a galerie byly zaplněny ve všech prostorách, kde všude byly fotografie rozmístěny.

Na úvod hosty přivítal architekt a autor rekonstrukce objektu Janko Rožič. Duo mladých SI umělců (kytara, housle) doprovodilo vernisáž nejprve výběrem z cyklu Má vlast Bedřicha Smetany, po proslovu pak undergroundovou rockovou hudbou.

V úvodním proslovu vystoupili velvyslanec ČR Petr Voznica, zástupce velvyslankyně Slovenské republiky Pavel Vízdal, velvyslanec Polska Cezary Król a velvyslanec Maďarska István Szent Iványi. Úvodní slovo popisovalo období boje za demokracii (od revoluce v Maďarsku 1956 přes Pražské jaro 1968 až po počátky hnutí Solidarita 1981), protestů proti režimu (zejména po okupaci Československa v srpnu 1968) včetně živých pochodní (Ryszard Siwiec, Vasyl´ Makuch, Jan Palach, Sándor Bauer, Romas Kalanta aj. vrcholící pádem železné opony a demokratickými změnami v zemích Visegradu.

Profesor Jindřich Štreit přiblížil svůj život a tvorbu. Výstava (Ab)normalizace představuje na 72 velkorozměrných černobílých fotografiích abnormalitu života za „normalizace“ v Československu. Přitom autor profesor Jindřich Štreit sestavil výběr dříve nepublikovaných fotografií, členěných podle námětů na fotografie sociálně dokumentární (sledující s rostoucím despektem režimní akce, jako byly prvomájové průvody a další oslavy spojené s vyvěšováním praporů, plakátů a poutačů s hesly, čestné stráže u pomníků apod.), pouliční fotografie tzv.z druhé strany barikády (nekultivované, devastované prostředí, někdy i lidé - tank namířený na sídliště, Morena v panelové zástavbě, policejní auto v liduprázdné vesnici, zabílený a prosvítající nápis SVOBODA - tuto fotografii využil profesor Štreit ke komentáři absurdity doby normalizace a totality); zajisté k nejvzácnějším patří fotografie z institucionálního prostředí (vévodí snímek mladého delikventa naslouchajícího svému rozsudku). Premiéru mají fotografie ze školního prostředí; přestože byl Jindřich Štreit povoláním učitel, po odsouzení za účast na nepovolené výstavě (Praha, 1982) učit nesměl.

Profesor Jindřich Štreit poskytl 13.2. rozhovor RTS Slovenija, ve večerních hodinách pak přednášel v prostorách galerie pro studenty a další zájemce o uměleckou fotografii. RTV Slovenija připravuje s využitím předaných CD s fotografickou uměleckou tvorbou a filmem ze života a díla profesora Jindřicha Štreita delší reportáž, odvysílána bude v nejbližších dnech.

Informaci o výstavě přinesly www.hostelcelica.si, deník Dnevnik (13.2.), TV Slovenija (http://tvslo.si/predvajaj/kultura-ob-22/ava2.158580442, čas 2:15-4:07).

 

přílohy

(Ab)normalizace foto 1 366 KB JPG (Obrázek / Fotka) 27. 2. 2013

(Ab)normalizace foto 2 355 KB JPG (Obrázek / Fotka) 27. 2. 2013