Ministerstvo zahraničních věcí ČR

   česky      english     

rozšířené vyhledávání

Přejít na menu

Mezinárodní den vzdělávání
Foto: ČRA
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo X logo Facebook logo

Mezinárodní den vzdělávání

 

Mezinárodní den vzdělávání se slaví 24. ledna.
Tento den zavedla OSN ve snaze poukázat na to, jak je vzdělání pro mírové snahy a udržitelný rozvoj v méně rozvinutých regionech planety důležité. Přibližně pětina dětí v současnosti vyrůstá bez vzdělání. Pandemie COVID-19, která v předloňském roce zachvátila celý svět, v mnoha oblastech krizi ve vzdělávání ještě prohloubila. Podle UNICEF hrozí, že v řadě zemí vzniknou takzvané ztracené generace, mladí lidé, kteří kvůli nedostatku příležitostí ke vzdělávání nebudou moci najít uplatnění.

Vzdělání je jedním z klíčů k udržitelnému rozvoji a boji proti chudobě, proto se OSN 3. prosince 2018 rozhodla, že se bude tento den slavit, aby si svět uvědomil, jak důležité vzdělání pro lidstvo je. Právo na vzdělání je zakotveno ve všeobecné deklaraci lidských práv OSN z roku 1948. Z ní je odvozeno též právo na vzdělání obsažené v Listině základních práv a svobod v České republice. Zajištěním tohoto práva se univerzálně zabývá Organizace OSN pro vzdělání, vědu a kulturu - UNESCO, která v tento den pořádá akce v New Yorku, Paříži a na řadě dalších míst.

258 milionů dětí a mládeže nechodí do školy; 617 milionů dětí a dospívajících neumí číst, počítat; méně než 40% dívek v subsaharské Africe dokončí nižší střední školu a přibližně čtyři miliony uprchlíků dětí a mládeže jsou mimo školu. Jejich právo na vzdělání je porušováno a to je také pak příčinou toho, že tyto země se nemohou dostatečně rozvinout.

Smyslem Mezinárodního dne vzdělávání je také upozornit na to, že vzdělání není samozřejmost – ostatně po dvou letech s pandemií COVID-19 si to uvědomilo též hodně dětí, rodičů i učitelů v naší zemi. Mezinárodní den vzdělávání chce také zviditelnit iniciativy, které se snaží vzdělávání umožnit třeba i pro více než 104 milionů dětí v zemích zasažených válečnými konflikty. Které se snaží vzdělávání zkvalitnit – lepší přípravou učitelů, rozšířením inovativních pomůcek, kvalitnějším základním vybavením škol, ale i přenesením vzdělávání do rodného jazyka dětí.

Podpora vzdělávání v krizových situacích – humanitární pomoc ČR

V mimořádných situacích vzdělání zachraňuje životy a je hlavním prvkem ochrany dětí. Mimo školu jsou děti vystaveny většímu riziku násilí, včetně sexuálního či nuceného náboru do bojových uskupení. Vzdělávání v takovém prostředí může poskytnout dětem psycho-sociální pomoc i klíčovou podporu ve formě edukace, jak se bránit proti sexuálnímu zneužití, jak se chovat v zaminovaných oblastech, jak dobrou hygienou čelit epidemiím. V nestabilních zemích nebo i uprchlických táborech je možnost vzdělávání většinou též doplněna kvalitní výživou a přístupem k pitné vodě. Znamená návrat ke známým rutinám prostřednictvím zavedení pravidelných rozvrhů, kontaktu s vrstevníky, ochranného školního prostředí, času na učení, relaxace, her atd. Dává dětem naději do budoucna a zmírňuje psychosociální dopady násilí a vysídlení. Kvalitní vzdělání poskytované během konfliktu může podpořit začleňování, toleranci, povědomí o lidských právech a řešení konfliktů.

Proto z humanitárního rozpočtu MZV podporujeme vzdělávání dětí v Iráku a Sýrii, začleňování syrských uprchlíků do vzdělávání v Jordánsku a Libanonu, nebo propojování formálního a neformálního vzdělávání v Myanmaru či na východní Ukrajině. Zvláštní pozornost je věnována vytváření podmínek pro bezpečné vzdělávání vysídlených dívek. Vedle základního vzdělání je podporováno vzdělání profesní – učňovské i akademické.

O programu Education in Emergencies si můžete přečíst zde.

O tom, jak pomáhá třeba organizace Člověk v tísni, si můžete přečíst zde.

 

Podpora vysokého školství v rozvojových zemích

Česká republika se snaží podporovat vysoké školství v rozvojových zemích dvěma programy. Konkrétně jde o Vládní rozvojová stipendia a Posilování kapacit veřejných vysokých škol.

Vládní rozvojová stipendia

Vládní rozvojová stipendia jsou každoročně udělována v součinnosti s resortem školství, přičemž jejich finanční objem činí cca 130 mil. Kč ročně.

V souladu se Strategií programu poskytování rozvojových stipendií na období 2019 – 2024 bylo pro akademický rok 2021/22 poskytnuto 130 stipendijních míst pro navazující magisterské studium a doktorské studium. Stipendijní místa jsou v souladu se Strategií nabízena prioritním zemím ZRS ČR (Bosna a Hercegovina, Moldavsko, Etiopie, Zambie, Gruzie, Kambodža) a Ukrajině, přičemž 44 míst je učeno pro studium v češtině. Do realizace programu je v ČR zapojeno 15 veřejných vysokých škol (zejména Univerzita Karlova, Česká zemědělská univerzita, Mendelova univerzita, VŠE, ČVUT, Technická univerzita Liberec, Masarykova univerzita, Jihočeská univerzita).

Pro akademický rok 2022/23 bylo alokováno znova 130 stipendijních míst pro uchazeče z prioritních zemí ZRS ČR a Ukrajiny a v těchto dnech probíhá příslušné výběrové řízení.

Posilování kapacit veřejných vysokých škol v rozvojových zemích

Program slouží k podpoře projektů realizovaných českými vysokými školami, které mají zlepšit kvalitu vysokého školství v rozvojové zemi. Projekty v tomto programu byly poprvé implementovány v roce 2020. Tyto projekty jsou určeny, stejně jako je tomu u vládních rozvojových stipendií, pro prioritní země české ZRS a pro Ukrajinu. V letech 2020 a 2021 bylo každý rok schváleno celkem 9 projektů v hodnotě 9 mil. Kč. Přestože vzhledem k pandemii byla část projektů redukována, podařilo se realizovat většinu plánovaných aktivit, vzhledem k cestovním omezením prostřednictvím on-line komunikace. Do programu byly v roce 2021 zapojeny zejména ČVUT, Česká zemědělská univerzita, Západočeská univerzita, Mendelova univerzita a Univerzita Palackého.

V rámci realizace tohoto Programu, při navázání úzké spolupráce mezi univerzitami, je rovněž možné vytipovat vhodné kandidáty z rozvojových zemí pro specializované studijní a vědecko-výzkumné pobyty na univerzitě v zemi donora, stejně tak i vhodné kandidáty vládních rozvojových stipendií.

V těchto dnech probíhá výběrové řízení dalšího ročníku Programu, stejně jako v minulých letech je na projekty alokována částka 9 mil. Kč.

stipendia

stipendia

Úspěšně realizovaným projektem byl v loňském roce například projekt Západočeské univerzity Posilování kapacit v oblasti vzdělávání týkající se obnovitelných zdrojů energie a environmentálních věd na Vinnytsia National Technical University na Ukrajině. Ač na počátku bylo díky cestovním restrikcím obtížné projekt rozběhnout, nakonec se vše díky nástrojům online komunikace podařilo. Po prvotních online schůzkách se rozběhl i společný výzkumný projekt obou univerzit v oblasti fotovoltaiky. Jedním z hlavních bodů projektu pak byla v létě 2021 osobní návštěva českých akademiků na Ukrajině, kdy proběhla debata s vedením školy ohledně vědeckého směřování i semináře pro nadané studenty. Na tuto návštěvu poté na podzim navázaly výměnné online kurzy v angličtině pro studenty obou škol.

kapacity

kapacity

Osvěta a vzdělávání v globálních souvislostech v českém vzdělávacím systému

GRV

GRV

Povědomí o zahraniční rozvojové spolupráci a humanitární pomoci se v ČR postupně zvyšuje, avšak stále je nutno globální rozvojová témata a globální odpovědnost promítnout i do systému vzdělávání ve všech úrovních s cílem připravit mladé lidi na život v globalizovaném světě, naučit je práci s informacemi, kritickému myšlení atp.

Právě na tuto potřebu reaguje dlouhodobě projekt Opravdový svět podpořený Českou rozvojovou agenturou a realizovaný organizací ADRA. V oblasti formálního vzdělávání projekt přijal za své dílčí cíle strategie, které se zabývají pregraduální přípravou učitelů a dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků a terciárního vzdělávání. O tom vypovídá dlouhodobá spolupráce organizace ADRA s Pedagogickou fakultou Univerzity Hradce Králové, Pedagogickou fakultou Univerzity Karlovy, Institutem vzdělávání a poradenství České zemědělské univerzity a nově i s Fakultou pedagogickou Západočeské univerzity.

 

Archiv vítězných komiksů | ADRA oddělení vzdělávání

Dalším příkladem úspěšného projektu na šíření povědomí o globálních tématech je projekt Světová škola. Jeho unikátnost spočívá mimo jiné v tom, že na něm dlouhodobě spolupracuje několik neziskových organizací, vedle společnosti Člověk v tísni to jsou ADRA, ARPOK a Multikulturní centrum Praha. Díky jejich aktivitě se v současné době pyšní oceněním Světová škola 84 českých mateřských, základních a středních škol a další přibývají. Projekt se snaží prohloubit odborné znalosti pedagogů o globálních problémech a rozvojové problematice a zvýšit motivaci začleňovat daná témata do školního kurikula. Základem snahy o získání titulu (Světová škola) jsou aktivní žáci podporovaní pedagogy. Světová škola je místem, kde globální témata tvoří přirozenou součást výuky a života školy. Žáci se pod vedením týmu učitelů zabývají aktivně světovým děním a sledují aktuální vývoj v rozvojovém světě, získávají informace o globální problematice, identifikují místní problémy s globálním přesahem a usilují o jejich řešení. Základní filozofie programu spočívá v podpoře vzdělávání a přípravy žáků na reálný život v globalizovaném světě.

Unikátní projekt Světová škola úspěšně využívá i komiks (czechaid.cz)

 

.