Koncepce transformační politiky a popis Programu transformační spolupráce (TRANS)
26.04.2005 / 14:29 | Aktualizováno: 25.08.2014 / 17:01
(Archivní článek, platnost skončena 01.05.2014.)
Dne 15. července 2010 byla kolegiem ministra schválena nová koncepce transformační politiky.Cílem koncepce je definovat úkol a roli transformační politiky v kontextu české zahraniční politiky, uceleným způsobem prezentovat její cíle a nástroje, kterými k jejich prosazování MZV disponuje, a poskytnout tak vodítka a pravidla k jejímu naplňování. Tato koncepce nahrazuje a rozšiřuje koncepci transformační spolupráce, schválenou dne 31. března 2005.
Cílem předkládané koncepce je definovat úkol a roli transformační politiky v kontextu české zahraniční politiky, uceleným způsobem prezentovat její cíle a nástroje, kterými k jejich prosazování MZV disponuje, a poskytnout tak vodítka a pravidla k jejímu naplňování.
Tato koncepce nahrazuje a rozšiřuje koncepci transformační spolupráce, schválenou dne 31. března 2005. Navazuje na rozhodnutí ministra zahraničí č. 14/2007 o zřízení odboru lidských práv a transformační politiky. Reflektuje fakt propojení agendy lidských práv a podpory demokracie, ke kterému došlo se vznikem odboru lidských práv a transformační politiky (LPTP), jakož i podstatnou změnu v přístupu k této problematice, jehož projevem byl její přesun do Sekce bezpečnostní a multilaterální, gesce politického ředitele MZV. Koncepce dále zahrnuje znatelný posun v přístupu k podpoře demokracie ve Společné zahraniční a bezpečnostní politice EU. Koncepce má dále rovněž objasňovat cíle transformační politiky navenek, vůči ostatním aktérům zahraniční politiky a vůči veřejnosti.
Mezi nejvýznamnější změny, k nimž došlo za dobu platnosti předchozí koncepce patří:
- Během uplynulých pěti let se program transformační spolupráce stal zavedeným dotačním titulem MZV ČR s jasně stanovenými pravidly. Pětiletá zkušenost s fungováním programu poskytuje základ pro revizi cílů, způsobů jejich naplňování a jejich ukotvení v koncepčním dokumentu.
- Zkušenost s předsednictvím v Radě EU přinesla nesrovnatelně lepší pochopení principů fungování Evropské unie, zejména pak v oblasti Společné zahraniční a bezpečnostní politiky. Tato zkušenost umožňuje lépe identifikovat možnosti zapojení se a ovlivnění politiky na evropské úrovni ve prospěch cílů transformační politiky ČR.
- Tématu podpory demokracie a sdílení transformačních zkušeností se dostává na evropské úrovni větší pozornosti, což je kromě aktivního přístupu ČR dáno i tím, že se země střední Evropy, které před svým vstupem do Evropské unie prošly společenskou transformací, již ve vnitřním prostředí EU dostatečně etablovaly.
- Mezi finančními nástroji Evropské unie nadále figuruje Evropský nástroj pro demokracii a lidská práva (EIDHR) Z hlediska transformační politiky je dále podstatné ustavení Východního partnerství či přijetí Závěrů Rady EU o podpoře demokracie ve vnějších vztazích EU v r. 2009.
- V roce 2007 došlo sloučením oddělení transformační spolupráce (TRANS) s odborem lidských práv (LP) ke vzniku odboru Lidských práv a transformační politiky (LPTP), zařazeného do Sekce bezpečnostní a multilaterální. Tento krok umožnil mimo jiné synergické propojení multilaterálních lidskoprávních témat s konkrétními projekty na podporu lidských práv a demokracie.
- Schválení nové koncepce Zahraniční rozvojové spolupráce pro roky 2010-2017, která transformační spolupráci pojímá jako jedno z prioritních témat ZRS, ale rovněž jako téma průřezové.
- Založení platformy nevládních organizací, které se zabývají podporou lidských práv a demokracie v zahraničí – DEMAS. .
Předkládaná koncepce transformační politiky je pojata komplexně. Základem koncepce transformační politiky je pojetí, že v praxi nemá smyslu oddělovat od sebe problematiku lidských práv a demokracie. Oproti předcházející koncepci transformační spolupráce, která se soustředila na bilaterální aktivity ČR, postihuje rovněž vystupování České republiky na mezinárodní úrovni, včetně současné debaty v rámci Evropské Unie na témata lidská práva a demokracie. Pětiletá zkušenost s fungováním programu TRANS umožnila přesněji vymezit tématické priority i jasněji definovat nástroje k prosazování stanovených cílů.
Aktuální koncepce je provázána jak s koncepcí rozvojové spolupráce, tak např. s akcenty a rámcovými postoji ČR v SZBP EU, dvěma nedávno schválenými koncepčními materiály.
Koncepce je doplněna informací o fungování Programu transformační spolupráce (viz Příloha č. 1 Koncepce).