5. Obranný průmysl České republiky
29.11.2001 / 15:57 | Aktualizováno:
po vstupu do NATO
JIŘÍ PISKLÁK, výkonný ředitel a viceprezident pro mezinárodní vztahy Asociace obranného průmyslu ČR
1. Představy a skutečnosti
Česká republika vstoupila do NATO nepřipravena. Není pochyb o
politickém významu našeho členství, je nesporné, že obranu země je
nutné v dnešním světě opírat o silné společenství, se kterým
sdílíme společné hodnoty politické, ekonomické a snad i mravní, ale
které také disponuje dostatečnými prostředky schopnými očekávanou
obranu zajistit. S naším úměrným přispěním. Často se mně vrací na
mysl příměr, který kdosi pronesl ve dnech našeho přijetí do Aliance
a který zněl asi takto: "Česká republika vstoupila do Aliance, jako
když holub vletí pod střechu světlíkem, usedl na trám a zděšeně se
rozhlíží, kde se to vlastně ocitl." Uvedená střecha se totiž
stavěla padesát let a každý trám, opěrný sloup i jemné vazby této
konstrukce mají svůj význam, je potřebné jim rozumět a účastnit se
vědomě jejich zdokonalování, pokud mají přinášet užitek každému
podílníkovi. Smyslem úvah obsažených v tomto článku je hledat
spojitosti našeho členství s obranným průmyslem naší země a jeho
místem mezi průmysly ostatních zemí.
Nebudu se tedy dotýkat politických a obecně ekonomických
aspektů našeho členství, ale nelze se vyhnout otázkám vojenským a
legislativním. Změny vojenské od roku 1989 byly obrovské a
historicky ojedinělé (odsun sovětských vojsk, rozpad Varšavské
smlouvy, rozdělení federální armády, položení základů AČR,
restrukturalizace a redislokace úměrná členství v Alianci) a není
účelem je podrobněji rekapitulovat. Je ovšem nepochybné, že uvedené
procesy se přímo promítaly do postupného úpadku českého obranného
průmyslu (části, která zůstala na českém území po roce 1993).
Uskutečňovaly se pomalu a se značnou nerozhodností, zřejmě v
očekávání, že řídící orgány NATO "zavelí", jakou armádu a obranu má
Česká republika mít. Vezmeme-li v úvahu, že za deset let se u nás
vystřídalo osm ministrů obrany a nepřetržitá reorganizace rezortu
pokračuje ještě dnes, nepřekvapuje, že zásadní představy o rozměru
a vyzbrojení ozbrojených sil jsou stále málo zřetelné, aby se na
nich dala stavět budoucnost obranného průmyslu. Ztratili jsme asi
pět let, kdy bylo možné se promyšleně připravit na členství a nové
prostředí v Alianci, i v evropském kontextu. Obdobně se vyvíjel
nový soubor zákonů, vztahujících se k obraně (v podstatě byly
přijaty až v roce 1999) a další újmu přinesla úporná snaha
aplikovat za každou cenu na oblast obrany země praktiky tržní
ekonomiky (hospodářská soutěž atd.), což v řadě případů jen
přispělo k úpadku českého obranného průmyslu. Chování hlavního
zákazníka obranného průmyslu může vést až k jeho zániku. Představy
o tom, jak se se vstupem do Aliance vše samovolně promění k
lepšímu, od plánování přes příliv technologií, projektů a investic
až po přístupy na trhy, se ukazují jako liché. A není to vina
Aliance, ale naší vlastní malé odpovědnosti a ochoty učit se a
nahlížet na situaci reálně. Národní odpovědnost z nás nikdo nesejme
a je třeba se rychle probudit, abychom v novém prostředí
uspěli.
2. Instituce, procedury a schopnost účastnit se
Aliance je složitý a živý organismus, který se neustále mění a
snaží se přizpůsobit požadavkům doby. Vedle stálých orgánů v
samotném sídle NATO, jako je mezinárodní štáb a mezinárodní
vojenský štáb a jejich divize, vzniká (i zaniká) rozsáhlá struktura
výborů na různých úrovních, pracovních i jiných skupin. V jejich
odpovědnosti jsou soubory záležitostí vzniklých ze společných zájmů
buď všech, nebo části členů Aliance. Náplň práce se může měnit,
nebo je věc vyřešena a instituce ukončí svou práci. Struktury
orgánů NATO, vojenských velitelství atd. byly u nás zveřejněny,
otázkou je, nakolik byly pochopeny; a dostávám se k podstatě věci:
nakolik naše země, její reprezentanti a experti jsou schopni stát
se platnou součástí těchto institucí. Období "alianční turistiky"
je snad definitivně za námi.
Mám na mysli uplynulých několik let, kdy se různých jednání
účastnili víceméně nahodile vybraní pracovníci, kteří nejen neznali
slušně pracovní jazyky NATO - tedy angličtinu a francouzštinu, ale
často nebyli těmi pravými experty, a co je nejhorší, po návratu se
písemnosti a poznatky založily do šuplíku a nenásledovala praktická
aplikace výsledků jednání. Myslím, že snad nejdále se v praktické
spolupráci s orgány NATO dostali lidé z generálního štábu v
souvislosti s událostmi v bývalé Jugoslávii, protože tam jde o
lidské životy a neúprosné požadavky války - a proto bylo a je
nezbytné jednat prakticky a vážně. Je jisté, že negativní vliv na
situaci mají i permanentně probíhající personální i institucionální
změny v rezortu obrany.
Pochopit správně poslání instituce (výboru, skupiny apod.),
prostudovat její statut (TOR - Terms of Reference), ale také
problematiku, kterou se v posledních letech zabývala, abychom
pochopili období, ke kterému se propracovala, a byli schopni
vstoupit do procesů a uplatňovat v nich naše národní zájmy, spolu s
pochopením pro zájmy společné, to je to, oč tu běží. Měli jsme na
to přinejmenším pět let od vzniku republiky. V některých dílčích
oblastech se snad blýská na lepší časy, zvláště pokud jde o
reprezentaci. Jinou, ale zásadní otázkou jsou procedury, nebo
chcete-li pracovní postupy. Reprezentovat zemi znamená pečlivě
studovat všechny dokumenty, včas připravovat národní stanoviska,
účastnit se licitací o finální texty rozhodnutí či doporučení, umět
je doma uplatnit na správných místech - v praxi. Komunikace
směřující k uvedenému účelu se u nás těžko rodí. Jinými slovy, naši
reprezentanti jezdí na jednání bez schváleného národního
stanoviska, často improvizují, jsou úměrně svým schopnostem
iniciativní či pasivní, a po návratu domů se nic neděje. Obzvláště
bolestné je to v oblastech navazujících na průmysl, tedy výzkum,
vývoj, zkoušky, výrobu a obchod. A to je nutné zlepšit.
Z hlediska obranného průmyslu je v naší zemi nejznámější
institucí Průmyslová poradní skupina NATO (NIAG - NATO Industrial
Advisory Group). O zastoupení v ní se u nás vedla velká diskuze,
doprovázená výkřiky našich sdělovacích prostředků atd. V podstatě
šlo o velký omyl. Na straně jedné vznikl z neznalosti celé
struktury spadající do odpovědnosti zástupce generálního tajemníka
NATO pro podporu obrany (Assistant Secretary General - Defence
Support), a na straně druhé - průmysl předběhl státní aparát o
nejméně pět let, když usiloval o své zastoupení v tomto poradním
orgánu. Zde asi bude nezbytné jisté vysvětlení.
NATO není výrobní ani obchodní organizací a jako takové
nevyrábí ani nenakupuje obranné systémy. Ostatně ani nemá vlastní
ozbrojené síly, s výjimkou letky AWACS. NATO je však nástrojem
racionalizace obrany, s cílem mít co nejdokonalejší systémy za co
nejrozumnější cenu. Místem, kde se setkávají představy výzkumu,
vědy a technologií a také výroby s životnostními cykly výzbroje a
materiálů atd., je mimo jiné Konference národních ředitelů pro
vyzbrojování. Existují i jiné složky - např. Konference vyšších
logistiků atd. Koneckonců je vždy řeč o penězích, tedy o možnosti
realizace odsouhlasených požadavků a potřeb.
V roce 1999 byl konečně jmenován český národní ředitel pro
vyzbrojování a jeho úřad by měl být funkční někdy v polovině roku
2000. Obranný průmysl od něho mj. očekává, že bude zaveden řád do
reprezentace v orgánech spadajících pod tuto konferenci a zahájena
racionální komunikace mezi rezortem obrany a průmyslem, samozřejmě
komunikace oboustranná.
Mezi orgány patří především nově reorganizované instituce,
jako je RTO (RTA) - Research and Technology Organisation (Agency) -
tedy Výbor pro výzkum a technologie, a jeho součásti, NC3O (NC3A) -
NATO Consultation, Command and Control Organisation (Agency), tj.
Organizace (Agentura) NATO pro konzultace, velení a řízení, a MAG -
Major Armament Groups - hlavní výzbrojní skupiny, pro pozemní
vojsko, letectvo, námořnictvo atd., z nichž každá v sobě skrývá
20-40 různých účelových pracovních a studijních skupin atd. Za
účast v těchto institucích odpovídá stát. Výběr a jmenování
národních zástupců, cílevědomé úkolování a zajištění přínosu z
účasti pro vojenskou a průmyslovou praxi se stále jeví jako
nesnadno dosažitelný cíl, i když se členstvím v Alianci se jakýsi
systém začíná rýsovat.
Mezi těmito institucemi sehrává významnou, ale v podstatě
poradní úlohu NIAG, tedy Průmyslová poradní skupina NATO. Zasedají
v ní zástupci národních asociací obranných průmyslů, zpravidla
představitelé významných zbrojních společností. Česká republika se
jednání účastní již několik let, nejdříve v roli státu zapojeného
do Partnerství pro mír a nyní jako členská země Aliance. Složení
národní delegace se vyvíjelo složitě, ale je skutečností, že pod
záštitou Ministerstva průmyslu a obchodu bylo dojednáno memorandum,
na jehož základě je od roku 1998 ČR zastupována delegací složenou z
představitelů obranného průmyslu, v jejímž čele je prezident
Asociace obranného průmyslu a kontaktním místem úřad této Asociace.
Výsledky jednání jsou pravidelně postupovány odpovědným
funkcionářům Ministerstva průmyslu a obchodu a také Ministerstvu
obrany a podle zaměření též průmyslovým podnikům. Česká republika
má své zástupce v sedmi ze studijních skupin NIAG a vyšle dva
zástupce do projektů zaštítěných Partnerstvím pro mír. Své experty
vyslaly i podniky a nesou i náklady na jejich účast, přestože
naděje na rychlý návrat takových investic není velká. Patří mezi ně
např. ERA Pardubice, Retia Pardubice, TTC Telekomunikace,
Aero-Vodochody, Virtual Reality, CZ Uherský Brod atd. Je však třeba
připomenout, že veškerá spolupráce v NATO je založena na kontaktech
a tyto hodnoty by se měly v budoucnosti vrátit v podobě spoluúčasti
na různých projektech.
3. Přizpůsobování Aliance požadavkům nové doby
Problémy plynoucí z konce studené války se nedotkly jen naší
republiky, ale ve značném rozsahu také Aliance. Otazníky, které se
objevily nad Washingtonskou smlouvou, nad strategickou koncepcí,
nad novými úkoly a posláním, nad strukturou velení, charakterem a
množstvím ozbrojených sil, jejich vybavením pro úkoly společné
obrany podle článku 5 a pro operace na podporu míru, nad sníženým
rozpočtem, nad složením a počty zaměstnanců ústředí NATO a mnoho
dalších, bylo nutné s větší či menší naléhavostí řešit a hledat
podobu odpovídající požadavkům nové doby. Je všeobecně známo, že
většina zmíněných problémů byla nebo je řešena. A je tedy
nepochybné, že změny se musely dotknout také obranného plánování a
systému spolupráce ve vědě, výzkumu, technologiích a celého
obranného průmyslu a promítají se do výroby i obchodu.
Několik let pracovaly skupiny expertů na přehodnocení
spolupráce při zabezpečování obrany, na dokumentu zvaném "Defence
Review". V několika fázích byly zkoumány otázky "proč, co, jak
atd". Ukázalo se, že některé nástroje a instituce se přežily a je
nutné vytvořit nové, s novou náplní práce a také s novými formami
spolupráce, nebo je začlenit do dalších systémů fungujících v této
oblasti v Alianci. Zavádění do praxe, tzv. implementační fáze, by
měla trvat asi do roku 2004. Podstatné by mělo být vytvoření nového
výboru pro zbrojní kooperaci (NCAC - NATO Committee on Armament
Cooperation) a uplatňování nových plánovacích nástrojů, jako jsou
"balíčky schopností" (Capability Packages) a skupiny aliančně
dohodnutých požadavků. Hledá se cesta, jak nové orgány vytvořit a
nalézt jejich modus vivendi s existujícími institucemi i nástroji.
Současně i NIAG usiluje o vybudování účinnějších cest spolupráce
mezi průmyslem a orgány nejen ve struktuře Konference národních
ředitelů pro vyzbrojování, ale i s dalšími, nejvyššími řídícími
orgány Aliance.
Pro Českou republiku to znamená včas prostudovat nadcházející
změny a vybrat lidi, kteří nás budou v nových strukturách
zastupovat a hájit v nich zájmy i našeho obraného průmyslu. Přitom
bychom si měli být vědomi, že o konkrétní spolupráci se pak jedná v
průmyslových a obchodních kruzích a že nebudeme direktivně
přiděleni jako přívažek za zásluhy do žádného projektu. O své místo
se musíme postarat sami.
4. Aliance, americký kontinent, Evropa a Češi aneb bolestné hledání místa v dějinách
Nalézt své místo a postavení nebylo a není lehké po ukončení
studené války ani pro ostatní členy Aliance. Snad nejsložitější je
hledání, jak naplnit euroatlantické poslání, tedy udržet rozumnou
harmonii mezi zájmy Spojených států, nebo chcete-li amerického
kontinentu, tedy USA a Kanady, a evropskými členskými zeměmi,
včetně nových členů. Opět pominu jiné aspekty v obranné oblasti
mezi novým a starým kontinentem. Velké změny v tzv. obousměrné
cestě, tj. zbrojní výměně mezi oběma stranami, nenastaly. Americké
dovozy do Evropy několikanásobně převyšují evropské exporty do USA.
Problém sdílení nákladů je stále aktuální. Technologický náskok USA
je zřejmý a pokrok v evropském vyrovnávání méně výrazný. Vyřazení
obranného průmyslu zemí bývalého Sovětského svazu a Varšavské
smlouvy z konkurence a obsazení jejich trhů změnilo pořadí
světových exportérů zbraní. Jednoznačně vedou Spojené státy s
Francií, Velkou Británií a také Spolkovou republikou, s velkým
náskokem před Ruskem a ostatními zeměmi. Propad se plně týká také
českého zbrojního exportu, který již několik let nevyváží nové
výrobky, ale jen přebytky z výzbroje bývalé československé armády.
Naději má pouze naše schopnost spojit se s výše uvedenými
producenty a exportéry, přispět k výrobě, výzkumu atd. a podílet se
na exportech.
Po válce v bývalé Jugoslávii se znovu vynořily otázky
Evropské bezpečnostní a obranné identity (ESDI) a úvahy o
budoucnosti Západoevropské unie (ZEU), která by měla být
"ozbrojenou paží" Evropské unie (EU). Za několik desítek let zde
nenastal žádný převratný pokrok a nezdá se, že by administrativa EU
změnila svůj spíše odmítavý postoj k otázkám obranného průmyslu a
jeho podpoře. Národní bariéry jsou zatím zřejmě silné, aby mohly
být překonány, a to bez ohledu na nově vzniklou situaci. ZEU a její
administrativa se snažila postupnými kroky vytvořit jakousi
evropskou sílu (i když ne v rozsahu dnes diskutovaných 60 tisíc
vojáků). I naše republika, tehdy jako asociovaný partner, vyčlenila
prostředky do sil použitelných ZEU (tzv. FAWEU), byla přizvána jako
pozorovatel na řadu cvičení, účastnila se jednání vojenského štábu
s partnery atd. Sledovali jsme vývoj evropského sboru. Ale toto vše
bylo jakousi paralelou k NATO, duplikátem bez snah o duplicitu, a
vše vždy směřovalo k evropské identitě či síle, která by zůstala
součástí NATO, měla-li být vůbec vojensky účinná. Stačilo posoudit
disponibilní prostředky strategického průzkumu či přepravy,
prostředky velení a štáby atd. evropských zemí. Nakonec byla
podepsána řada dohod mezi NATO a ZEU, které umožňovaly společnou
činnost při respektování evropských specifik, i když omezených na
humanitární a podobné operace. Je tedy opravdu doba, kdy např.
začleněním ZEU pod evropský direktorát pro zahraniční a
bezpečnostní politiku bude Evropa chtít nabýt větší samostatnosti a
schopnosti vést rozsáhlé operace jugoslávského typu bez USA? A
nakonec, je to opravdu i přání USA? Jedno je ale jisté. Česká
republika se musí konečně rozhodnout o poměru a směrech spolupráce
na jedné straně přímo s USA a na druhé straně s evropskými zeměmi.
Jde-li zejména o průmyslovou spolupráci, nevystačíme do budoucna s
teoretickými euroatlantickými kulturními nadhledy. A také tato teze
nemá navádět k výlučné jednostranné orientaci, i když její zastánce
v Čechách můžeme leckde potkat.
Poučná může být úvaha, jak jsme se zapojili do struktur ZEU,
které se vztahují k obrannému průmyslu. Jde o struktury, které jsou
v neustálém pohybu, především WEAG (Západoevropská zbrojní
skupina), její modifikace, a konečně EDIG (Evropská skupina
obranného průmyslu - což je přibližně evropská obdoba NIAGu).
Přestože se naši neustále obměňovaní ministři obrany a suplovaní
národní ředitelé pro vyzbrojování účastnili řady zasedání,
nepodařilo se překonat české administrativní bariéry a zapojit náš
obranný průmysl do EDIG. Přitom Asociace obranného průmyslu udržuje
stálé kontakty s vedením EDIG, její prezident a generální tajemník
byli našimi hosty v Praze, navštívili náměstky ministrů obrany a
průmyslu a obchodu, ale přesto česká strana nedokázala zaslat
nezbytný dopis, který by této spolupráci oficiálně otevřel dveře.
Na rozdíl od této situace se podařilo stát se jako první
středoevropská země členy EDA a našemu leteckému průmyslu stát se
členem AECMA (letecká obdoba EDIG). Nelze přeceňovat přínos takové
účasti, protože i Evropané mají své vzájemné problémy, konkurenci
atd. Nakonec tomu nasvědčuje spojení obranných průmyslů Francie,
Velké Británie, Německa a Itálie, s pozdějším připojením Španělska
a Švédska, do organizace OCCAR, která má usnadnit překlenutí
těžkopádných a složitých jednání a bariér a umožnit evropskému
obrannému průmyslu rychlejší vývoj a přežití některých odvětví v
americké konkurenci. Pokračuje směřování obranného průmyslu do
gigantických firem. V USA je prakticky dokončeno, v Evropě je v
pohybu - např. v leteckém a kosmickém průmyslu. Co tedy dál?
Zdá se, že evropské struktury vztahující se k obrannému
průmyslu mohou změnit své zařazení a poslání dříve, nežli se Češi
rozhýbou k činům. Je však jisté, že bez evropské spolupráce si
nelze přežití alespoň některých odvětví obranného průmyslu
představit.
5. Hledání místa obranného průmyslu v české průmyslové politice
Pojem přežití není náhodný. Ale jistě je to pokrok, jestliže
jsme u nás po deseti letech dospěli k názoru, že toto tradiční a
slavné odvětví našeho průmyslu má své místo ve výzkumných,
vývojových, výrobních a obchodních kapacitách našeho mladého státu.
Procitnutí ze snů jistě napomáhá prostý pohled na vývoj v
demokratických zemích, které proklamujeme jako své příklady,
zejména pohled na čísla celkového obratu zbrojního průmyslu, čísla
o exportech, včetně do zemí, které byly a mohly by být tradičními
odběrateli českých produktů. Naše exporty se snížily za deset let
nejméně desetinásobně. Obchod byl zpolitizován a podléhá tlakům
domácím i zahraničním. Je tedy nejvyšší čas se rozhodnout, co
chceme, a začít se podle toho chovat. Jinak peníze našich daňových
plátců budou směřovat jinam do světa a zákazník si zvykne na to, že
je jednodušší poskytnout příslušné miliardy z rozpočtu přímo
zahraničním společnostem než hledat české firmy a zajistit lidem
práci. Žádná země není ve věcech obranného průmyslu absolutně
otevřena volnému působení trhů a nadto globalizaci. Ostatně stačí
si prostudovat administrativní postupy potřebné pro vývoz do USA.
Proto při tvorbě politiky na podporu obranného průmyslu bude
vhodné posoudit legislativní ustanovení o soutěžích a zahraničním
obchodu, o ročních finančních cyklech, o alternativních možnostech
financování obranných projektů pro ministerstva obrany a vnitra
atd. A také konečně rozhodnout o podobě české armády s rozumnou
perspektivou, která umožní vytvořit alespoň střednědobý akviziční
plán s rozumným stupněm stability a dá českým firmám (tím
nevylučuji zahraniční spolupráci) možnost uzavřít kontrakty, které
dají naději na budoucí rozvoj perspektivních oborů.
6. Sjednocení Asociace obranného průmyslu a co dál?
Ještě před dvěma lety se zdálo, že hlavní překážkou rozvoje
obranného průmyslu je existence dvou asociací. Alespoň státní
úředníci i mnozí politikové dávali k radosti médií najevo, že o
obranném průmyslu se mohou bavit jen s jednou organizací. Dnes již
nemá smysl vracet se k důvodům a historii zájmů různých
průmyslových skupin a stran v pozadí při vytváření Asociace.
Nakonec si "nouze" vynutila a rozum zvítězil - a tak od 14. října
1999 máme pouze jednu Asociaci obranného průmyslu ČR, sdružující 84
řádných členů a několik nových uchazečů o členství. Zájmové
sdružení právnických osob zabývajících se výzkumem, vývojem,
výrobou, obchodem a nově i marketinkem s vojenskou technikou a
materiálem si klade za cíl uchovat a rozvíjet český obranný
průmysl. Vstup do Aliance dává tomuto úkolu novou dimenzi. Asociace
se silně angažuje v přípravě svých členů na život v novém
prostředí. Jedná se mj. o schopnost účastnit se mezinárodních i
domácích soutěží, získávání nezbytných certifikátů, které umožní
dostat vládní garance pro firmu či společnost, její schopnost
odpovídat např. za ochranu intelektuálních práv (patenty atd.),
svěřených informací, kvalitu výrobků, schopnost dodržet různé
standardy, majetkovou a finanční průhlednost atd. Souvisí s tím do
jisté míry i schopnost podílet se na offsetové politice (průmyslová
kompenzace - poz. red.), vstupovat do projektů výzkumu a vývoje,
infrastruktury a další. Doháníme období, kdy se teprve vytvářely
nezbytné normy a také úřady.
Zároveň je třeba říci, že zatímco mezinárodní vztahy a
spolupráce se rozvíjejí téměř bez problémů, podstatný smysl
Asociace, to jest dialog s hlavním zákazníkem obranného průmyslu,
tedy státem a jeho silovými rezorty, se rodí pomalu a bolestně.
Mnohé důvody jsou ukázány v předchozích částech článku. Přesto
žijeme v očekávání, že Bezpečnostní rada státu a její výbor pro
obranné plánování, spolu s ministerstvy a úřady, posunou vývoj
razantněji dopředu, a to již při vstupu do nového tisíciletí, a
neradostné vyhlídky tohoto průmyslového odvětví se zlepší.
7. Češi a mezinárodní integrace - aneb být či nebýt?
K tomu, aby tyto vyhlídky byly reálné, bude nás muset přebolet hluboce zakořeněná představa, že náš průmysl bude i v budoucnosti vyvíjet a vyrábět čistě národní produkty. Jistě nelze tuto představu zcela zamítnout, jistě si každý dovede představit českou pistoli nebo radiostanici atd., ale u složitějších systémů se bez zapojení do mezinárodní spolupráce neobejdeme. Není to jednoduchá záležitost, jak ukazují problémy spojené s mezinárodními projekty (L-159 nebo modernizace tanku T-72, dodávky pro štábní informační systém apod.). Uzavřít dobré a oboustranně výhodné smlouvy, včetně duševních práv a budoucích prodejů atd., je složité a teprve se tomu učíme. Za deset let se uskutečnila mnohá bilaterální i mnohostranná jednání, na nejrůznějších úrovních, ale podíváme-li se na konečný efekt, kolik společných projektů bylo dohodnuto např. s Polskem nebo Německem, výsledek není povzbudivý. Nelze příliš váhat - např. Velká Británie a Německo se již dohodly na vozidle pro bojiště příštího tisíciletí, tzv. battlefield taxi. Dodávky tisíce kusů jsou plánovány okolo roku 2006, zatímco u nás váháme kolem modernizací dvacet let staré techniky, které se budou uskutečňovat v druhé dekádě příštího století. I odložení věcí je někdy řešením. Ostatně to uvidíme s vývojem kolem nadzvukových letounů pro naše letectvo. Snad by měl být průmysl razantnější a promyšlené projekty více prosazovat a získávat pro ně i podporu příslušných výborů parlamentu. Projekty mohou přinášet pracovní příležitosti, technický rozvoj, obchod a samozřejmě daně do rozpočtu. A je nejvyšší čas vstupovat do společných projektů Aliance.
8. Naprosto nevyhnutelné nejbližší kroky k přežití - nebo k
novému začátku na zelené louce?
Nevyhnutelných kroků je jistě mnoho. Alespoň se toho obávám
po rekapitulaci problémů uvedených v této stati, která si zdaleka
nečiní nárok na úplnou analýzu. Převážně se jedná v této fázi o
záležitosti organizační, tedy především aby instituce začaly plnit
odborně a odpovědně své povinnosti a vytvořily podmínky, abychom
mohli účinně využívat domácích i mezinárodních možností a zdrojů.
Bližší zkoumání situace v našem obranném průmyslu ukazuje, že je
již hodina dvanáctá. Náš převážně privatizovaný průmysl si nemůže
dovolit nést náklady bez naděje na jejich návratnost a udržovat při
životě kapacity, odborníky a žít z naděje, že snad někdy dostane
nějakou zakázku. Je třeba upravit právní i ekonomické prostředí
tak, aby mohly být racionálně čerpány prostředky poskytované
ministerstvu obrany i vnitra. Nerealizované prostředky oslabují
ekonomiku státu.
Jinak se nám může stát, že slavné odvětví české průmyslové
výroby se stane jen předmětem zkoumání historiků a muzeí a budeme
začínat znovu na zelené louce. A ani členství v NATO z nás
odpovědnost za takový vývoj sejmout nemůže.
?XML:NAMESPACE
PREFIX = O /?>