Velvyslanectví v Helsinkách hostilo finalisty soutěže o titul nejlepšího výčepního Plzeňského piva
27.08.2010 / 12:27 | Aktualizováno: 28.01.2025 / 15:26
Kromě automobilů Škoda je pro Finy dalším nejznámějším pojmem české pivo. Finové vypijí ročně na jednoho obyvatele zhruba polovinu množství co obyvatelé Česka (resp. toho, co se v Česku prodá, protože na spotřebě se podílejí i cizinci), tj cca 80 litrů. Přesto dovoz piva v posledních letech – i přes pokles celkové spotřebitelské poptávky – stoupá. Mezi úspěšné dovozce patří firma Servaali Oy, která výhradně importuje dvě populární pivní značky: Plzeňský prazdroj a Velkopopovický kozel. Vedení Servaali se obrátilo na ZÚ s výzvou, zda by se nepodílel na mediálně sledované akci, kterou je každoroční vyhlášení nejlepšího výčepního plzeňského piva ve Finsku.
Dne 11. srpna 2010 přivítal velvyslanec Vladimír Kotzy cca 45 hostů z oblasti prodeje, public relations, médií a devět finalistů soutěže (mezi nimiž byly dvě ženy).
Finalisté celostátní soutěže museli prokázat praktický um a teoretické znalosti. Během čepování piva se jury dotazovala soutěžících na jejich vztah k českému pivu a zákonitosti podávání českého tradičního nápoje. Je pravdou, že pití piva ve Finsku není spojováno s typicky českou, kaloricky bohatou kuchyní. Pivo se také velmi málo podává k jídlu. Při pohledu na správně naplněné sklenice piva vyvstala otázka, proč ve finských restauracích (i se jmény jako např. Vltava, Praha, Hádanka a Milenka) lze dostat pouze podchlazené pivo bez pěny.
Každý z účastníků musel vyplnit dotazník s 30 otázkami na historii a současnost výroby piva v Plzeňském pivovaru. Poté následovalo interview, během něhož bylo nutné prokázat další znalosti, např. ze skladování piva, předpisů z tzv. „alkoholového“ zákona nebo forem public relations.
Zástupci firmy Servaali a koncernu SABMiller ocenili podíl na přípravě akce. VOEÚ získal důležité kontakty nezávislých novinářů deníku Helsingin Sanomat a Kauppalehti. Ředitel Servaali Oy nevyloučil finanční participaci firmy na kulturně-obchodních akcích ZÚ.
Akce se zúčastnili tito významní hosté:
Ertti Hermanson, generální ředitel Servaali
Erkka Schönberg, prodejní ředitel Servaali
Veera Kivimäki, ředitelka odboru pro sortiment Servaali
Kenneth Hansen, ředitel odboru propagace výrobní značky, SABMiller/Pilsner Urquell
Luděk Kraus, ředitel rozvoje SABMiller/Pilsner Urquell
Robert Lobovský, ředitel pro mezinárodní marketing, SABMiller/Pilsner Urquell
Několik zajímavostí okolo piva a jeho výroby
- Dochované záznamy uvádějí, že nápoj podobný pivu vyráběli staří Sumerové před circa 6000 lety
- Až do poloviny 19. století bylo pivo tmavé, hnědavé barvy a bylo velmi kalné; k současné chuti mělo daleko
- Ve středověku se díky kontaminaci vodních zdrojů stalo pivo pomalu jediným nezávadným nápojem pro celou rodinu
- Král Václav II udělil v roce 1307 městu Plzni várečné právo
- V roce 1839 rozhodli plzeňští radní o výstavbě pivovaru a 5. října 1842 byla spuštěna výroba
- Značka Plzeňský Prazdroj byla zaregistrována v roce 1898
- První milióntý hektolitr piva byl vyroben v roce 1913