na_celou_sirku
Foto: City of Turku

​Finsko – rozvoj tramvajové dopravy a příležitosti pro české firmy

Tramvajová doprava ve Finsku v aktuální dekádě zažívá skutečný boom. Jen v metropolitním regionu by mělo dojít ke ztrojnásobení délky tramvajových tratí, v Tampere se chystají další etapy rozšiřování stávající tramvajové dopravy a počátkem října schválilo zastupitelstvo města Turku vypracování prováděcí dokumentace pro vůbec první tramvajovou linku. S tímto rozmachem se pojí nejen příležitosti pro dodavatele tramvajových souprav, kde je dlouhodobě úspěšná Škoda Group, ale i v oblasti výstavby potřebné infrastruktury, zabezpečení, údržby, autonomizace atd.

V Helsinkách a sousedním Espoo aktuálně vrcholí přípravy na spuštění vysokorychlostní tramvaje „Raide-Jokeri“ do plného provozu, který by měl být zahájen 21. října 2023. Trať má na 25 kilometrech své délky 34 zastávek a spojuje východní Helsinky (čtvrť Itäkeskus) s východní částí sousedního města Espoo Keilaniemi. I přes mimořádný význam tohoto spojení jde pouze o jeden z mnoha projektů v metropolitní oblasti, která zahrnuje města Helsinky, Espoo a Vantaa. Délka tratí v této oblasti se má z původních cca 50 km v roce 2020 do roku 2030 přibližně ztrojnásobit, což s sebou přinese masivní investice nejen do samotných tratí a tramvajových souprav, ale i do infrastruktury, zabezpečení a automatizace provozu. V řadě tendrů budou příležitosti i pro zahraniční hráče, včetně českých firem.

Letos v květnu schválilo zastupitelstvo města Vantaa, kde se nachází finské hlavní mezinárodní letiště, projekt rychlostní tramvajové trati do Helsinek „Vantaa Light Rail“ o celkové délce cca 20 km. Zahájení výstavby za více než 600 mil. EUR se plánuje na podzim roku 2024 a trať má být uvedena do provozu v roce 2029. Projekt posílí rozvoj bezemisní dopravy v metropolitním regionu a město Vantaa si od něj slibuje další rozvoj již tak dynamicky se rozvíjejícího města v podobě desítek tisíc nových obyvatel i pracovních míst. Projekt bude realizován jako tzv. alianční model, v rámci kterého všichni členové aliance (zadavatelé, projektanti, dodavatelé aj.) intenzivně spolupracují, úzce své aktivity koordinují a mají předem jasně rozdělená rizika i zisk. Tendry na jednotlivé investiční celky by měly být vypisovány od konce letošního roku a uzavřeny během roku příštího. Součástí stavby bude i rozsáhlý tunel či depa.

V Tampere byly první dvě tramvajové linky o celkové délce 24 km otevřeny v roce 2021. Aktuálně probíhá druhá etapa výstavby, jež má být dokončena na začátku roku 2025. O prodloužení stávající trati by městská rada měla rozhodnout během příštího roku a výstavba by měla proběhnout v letech 2025-2028. Výhledově pak město zvažuje několik dalších etap rozšíření a výstavbu nových tramvajových tratí s tím, že do roku 2050 by tramvajová doprava v oblasti měla mít nejen městský, ale i příměstský a regionální charakter.

Po mnoha letech diskuzí se 2. října 2023 rozhodnutím své rady pro tramvaje rozhodlo i město Turku, kde budou během letošního podzimu zahájeny práce na prováděcím projektu. První trať bude spojovat přístav se čtvrtí Varissuo na severovýchodě města. Celkové náklady na výstavbu trati se předpokládají ve výši 344 mil. EUR, z toho 42 mil. EUR budou tvořit tramvajové soupravy. V souvislosti s výstavbou trati se plánuje i řada investic do obnovy a modernizace rezidenčních oblastí, které bude tramvaj propojovat. Finální rozhodnutí o investici by společně s projektovou dokumentací a širšími dopady na město měly být schváleny na konci roku 2025.

Daniel Horák, zástupce velvyslance, ekonomický diplomat, Velvyslanectví ČR v Helsinkách