Uzavření manželství v České republice
Informace k uzavření sňatku v ČR
Termín svatebního obřadu musí být předem dohodnut s konkrétním matričním či farním úřadem, kde je vhodné se dopředu informovat o všech požadovaných náležitostech k právoplatnému uzavření sňatku.
Pokud některý ze snoubenců nemluví česky, při svatebním obřadu je vyžadována přítomnost soudního tlumočníka.
České úřady zpravidla vyžadují předložení následujících dokumentů od obou snoubenců:
- rodný list
- vysvědčení o právní způsobilosti k uzavření manželství, o jehož vystavení lze požádat na Velvyslanectví České republiky v Dublinu nebo na příslušném matričním úřadě v místě trvalého či posledního trvalého bydliště v ČR. Tento doklad musí obsahovat údaje o Vašem rodinném stavu, státním občanství, datu a místu narození a místě bydliště. Doklad platí 6 měsíců od data vystavení, pokud není uvedeno jinak. Cizinec předloží povolení domovského státu, že jejich občan může uzavřít manželství v České republice. Pokud domovský stát takový doklad nevydává, předloží cizinec potvrzení o této skutečnosti.
- pravomocný rozsudek o rozvodu předchozího manželství v případě osob rozvedených či osob, u nichž bylo manželství zrušeno
- úmrtní list manžela/manželky v případě osob ovdovělých
- potvrzení české cizinecké policie o legálnosti pobytu cizince v ČR, které nesmí být ke dni uzavření manželství starší 7 pracovních dnů. Toto potvrzení je Policií ČR vydáváno bez ohledu na to, zda má cizinec na území České republiky povolen pobyt či nikoliv. Je-li snoubenec, který je cizincem, státním občanem Evropské unie, občanem jiného smluvního státu Dohody o Evropském hospodářském prostoru nebo jeho rodinným příslušníkem, upouští se od požadavku předložení potvrzení o oprávněnosti pobytu.
Dokumenty, vydané cizozemskými úřady úředně přeloženy do českého jazyka anebo opatřeny připojeným vícejazyčným formulářem vydávaným irskými úřady na požádání (dle Nařízení Evropského Parlamentu a Rady EU č. 2016/1191)