
Elektronický obchod příležitostí pro české firmy v Dánsku
12.03.2021 / 14:52 | Aktualizováno: 26.01.2022 / 12:29
Nákupy přes internet stoupají na popularitě a vytváří tak skvělé příležitosti pro firmy, které se věnují oblasti elektronického obchodu. Elektronický obchod tvoří globálně 22 % všech maloobchodních tržeb a Dánsko díky příznivým podmínkám a vysoké míře digitalizace představuje jednu ze zemí, na kterou by se české firmy měly zaměřit.
Dánsko obsadilo první místo v žebříčku serveru Best Accounting Software jako nejlepší země k otevření online byznysu. Celkem bylo porovnáno 99 zemí a jejich umístění záviselo na skóre ve 20 kategoriích, které se zabývaly např. rychlostí internetu, procentem populace využívající internet, sazbou daně z příjmů právnických osob, výškou hrubého národního příjmu na osobu, složitostí založení businessu a logistikou.
Mezi výhody Dánska patří bezpečnost internetových serverů a vysoké procento populace využívající internet k placení účtů či nákupům (88 %). V Dánsku dále nejsou v porovnání s dalšími v žebříčku vysoce postavenými státy tak vysoké náklady na začátek businessu s ohledem k hrubému národnímu příjmu, což znamená, že jsou zde příznivé podmínky pro začínající podnikatele.
Na druhou stranu, mezi kategorie, ve kterých Dánsko obdrželo nižší skóre, patří sazba daně z příjmů právnických osob (22 %), počet co-workingových prostorů a poštovní služba. V celkovém skóre však Dánsko převyšuje ostatní analyzované země, a proto představuje významnou příležitost pro české e-shopy a další firmy podnikající v oblasti elektronického obchodu.
Dánsko se také umístilo na 3. místě za Finskem a Švédskem v Indexu digitální ekonomiky a společnosti (DESI), který porovnává digitalizaci zemí EU. Dánský důraz na digitalizaci je patrný také ze Strategie pro dánský digitální růst, která podporuje firmy a občany k užívání nových digitálních technologií. I z těchto důvodů by měly české firmy věnovat Dánsku svou pozornost.
Podle NETS jsou nákupy přes internet u Dánů oblíbené napříč generacemi a časté jsou také nákupy na zahraničních internetových obchodech, z nichž řada má svou dánskou lokalizaci. Nejčastěji Dánové nakupují na internetu oblečení, obuv a doplňky. Hlavní výhodou zahraničních internetových obchodů jsou nízké ceny, kterým mnoho dánských internetových obchodů není schopno konkurovat. Pro zahraniční firmy začínající svůj business v Dánsku je důležité soustředit se na preference Dánů při nakupování na internetu, jako je např. dostupnost webových stránek v dánštině či provádění plateb kartou nebo přes platební bránu MobilePay.
Z jiných dostupných průzkumů vyplývá, že až 1/3 prodejů na webu v roce 2018 proběhla v mezinárodních e-shopech, zj. skandinávských a německých, dále následují jiné země EU. Ve vztahu k e-komerci v Dánsku platí, že zákazníci jsou ochotnější si připlatit za prémiové zboží, počkat si na ně a hledat je i mimo domácí e-trh.
Doporučení ve vztahu k dánskému e-trhu
Dánská mutace webu není u zahraničního e-shopu nezbytně nutná. Nicméně, nežli „strojově přeložená“ dánština, která u Dánů budí podezření z neserióznosti webu, je rozhodně lepší kvalitní anglická mutace stránek.
Lokalizace webu do Dánska příponou „.dk“ je určitě výhodou, neboť zákazníci k ní mají obecně vyšší důvěru a mají i větší jistotu, že stránka je legální. Ani tato lokalizace ale není nezbytně nutná. V takovém případě ovšem musí být naprosto zřejmé umístění (domicil) webu, tedy že se jedná o členskou zemi EU, a tudíž nehrozí komplikace v podobě cel, vysokých nákladů na dopravu zboží či mizivé možnosti domáhání se vrácení peněz.
Přestože je znalost angličtiny mezi Dány obecně na vysoké úrovni, doporučujeme v případě vstupu na dánský e-trh investovat do řádně redigované dánské mutace e-shopu i do domény „.dk“, neboť obojí vnímáme jako nezanedbatelnou komparativní výhodu.
Ohledně kontaktů pro zákazníky pak není nutno nabízet kontakt přímo v Dánsku, tj. s dánským telefonním číslem, adresou. E-shopy celkem běžně využívají tzv. kontaktní formulář, po jehož vyplnění zpětně kontaktují zákazníka mailem, případně nabízejí možnost zasílání zpráv na obecnou e-mailovou adresu info@doména či support@doména.
Autorky článku:Matilde Rugholm Nielsen, Klára Věntusová