Tradičně velké zastoupení českých výrobců sportovních letadel na leteckém veletrhu ve Wisconsinu
02.08.2018 / 22:56 | Aktualizováno: 21.05.2019 / 20:28
Projekt ekonomické diplomacie i v letošním roce podpořil zastoupení a prezentaci českých výrobců malých sportovních letadel na veletrhu EAA Airventure Oshkosh ve státě Wisconsin koncem července 2018. České výrobce přijel podpořit předseda PSP ČR R. Vondráček, který byl tou dobou na návštěvě Spojených států na základě pozvání předsedy Sněmovny reprezentantů P. Rayena. Českým výrobcům malých sportovních letadel se od počátku vzniku této letecké kategorie v roce 2005 v USA mimořádně daří a dlouhodobě zaujímají téměř čtvrtinový podíl na tomto vysoce konkurenčním trhu.
Realizace projektu ekonomické diplomacie na podporu malých sportovních letadel (tzv. kategorie letadel S-LSA letadel do 600 kg váhy) byla finančně podpořena Ministerstvem průmyslu a obchodu ČR. Projektu se opět zúčastnili hlavní výrobci malých sportovních letadel z ČR pod firemním názvem používaným na trhu USA: Bristell Aircraft (BRM AERO, s.r.o.), Cruiser Aircraft INC (Czech Sport Aircraft), Evektor-Aircraft, JMB Aircraft, Aeropilot USA (Aeropilot s.r.o.) a TL-Ultralight (TL-ULTRALIGHT s.r.o.).
Od počátku vzniku kategorie lehkých sportovních letadel patřilo výrobcům z České republiky na trhu USA významné postavení s téměř 40 % podílem na trhu. Tento podíl se sice v průběhu posledního desetiletí snížil na dnešních 22 % z důvodu vstupu celé řady nových hráčů do tohoto tržního segmentu, nicméně pro výrobce z ČR i nadále zůstává trh USA jedním z hlavních odbytišť jejich produktů. Důkazem toho je skutečnost, že ze zhruba nově 3500 registrovaných letadel na trhu USA od roku 2005 jich pochází od firem z ČR zhruba 750. V celkových statistikách pak výrobci z ČR zaujímají na trhu USA druhé místo hned za domácími producenty. Je až neuvěřitelné, jaká škála produktů je nyní na trhu USA nabízena. V současné době nabízí své produkty téměř 80 výrobců s nabídkou 112 letadel plnících nezbytnou certifikaci v USA. Poslední roky také vedou k určité koncentraci trhu, kde si zhruba 15 hlavních výrobců drží téměř 80% prodejů na trhu USA. Naštěstí jsou mezi nimi i dvě firmy z ČR: Cruiser Aircraft INC s letadlem Sport Cruiser a firma Evektor s letadlem Evektror Sportstar. Nicméně úspěšných firem je více, kterým se daří prodávat ročně zhruba deset letadel s cenovkou převyšující 3 mil. korun.
Kategorie letadel S-LSA od svého vzniku v roce 2004 v USA naplňovala velká očekávání u tradičních výrobců, která se však nepodařila dodnes zcela naplnit. Prvotní odhady mluvily o ročních prodejích v řádu tisícovek letadel, nicméně dnešní realita je mnohem skromnější. V průměru se v posledních letech prodeje stabilizovaly na 200 – 250 letadlech ročně. Přesto v letošním roce řada amerických prodejců avizovala vyšší prodeje především s argumentem prosperující americké ekonomiky a růstu reálných mezd americké střední třídy po letech stagnace po krizi z období 2008-2010. Avšak nic zásadního se nemění na skutečnosti, že fenomén létaní prochází v USA obdobím menšího zájmu ve srovnání se zlatým obdobím 70. a 80. let, kdy bylo vydáváno mnohem více leteckých průkazu. Právě proto se na výchovu mladých pilotů v leteckých školách zaměřují nejen firmy z ČR a snaží se těmito školami úzce spolupracovat. Další podporu prodeje letadel v USA zajistí možnost využití finančních nástrojů běžných v automobilovém sektoru i v oblasti prodeje letadel. Trendem je také skutečnost, že již nyní americké letecké školy kupují více letadel v kategorii S-LSA než soukromí klienti. Zde je pak velká pravděpodobnost, že si takový novopečený pilot s leteckým průkazem koupí výrobek, na kterém se učil létat. Právě proto se projekt zaměřil i na tyto zástupce leteckých škola a jejich asociací s cílem blíže je seznámit s tradicí a kvalitou výroby letadel v ČR.
Zpracoval: Tomáš Trnka, Generální konzulát Chicago