Aktuální trendy amerického pivního trhu a potenciál pro pivovary z České republiky
24.05.2018 / 17:59 | Aktualizováno: 21.05.2019 / 20:28
Začátkem května 2018 se v Chicagu uskutečnil 4. ročník „Českých pivních slavností“ za sponzorské podpory pivovarů Pilsner Urquell, Czechvar (Budvar), Bernard, Praga (Samson) a Lev (Rebel). Tato příležitost vede k zamyšlení nad převládajícími trendy v prodeji piva v USA v posledních letech a i nad potenciálem pivovarů z České republiky na základě aktuálních statistik za rok 2017.
O trendech v pití piva v USA za posledních zhruba deset let poměrně dobře vypovídá poslední dostupná statistika prodejů piva z roku 2017. Mezí hlavní trendy patří jednak další pokles celkové spotřeby piva v USA v roce 2017 oproti roku 2016 na úkor konzumace vína a tvrdého alkoholu, jednak skutečnost, že i nadále roste prodej „craft beers“ na úkor tradičních velkých pivních značek. Dalo by se říci, obdobný trend jako v mnoha evropských zemích, nicméně trh USA má přece jen svá specifika, se kterými by se potencionální importéři měli před vstupem trh USA velmi dobře seznámit. Asi ani nemusíme dodávat, že na pivním trhu USA panuje obrovská konkurence tisíců různých značek z celého světa.
Úvodem uvádíme několik základních statistických údajů pivního trhu USA - celkové prodeje piva v roce 2017 v USA poklesly o 1,2%, zatímco menší pivovary s produkcí „craft beers“ zaznamenaly zajímavý 5% růst a ukrajují si tak již téměř 13% podíl na celkovém objemu prodaného piva v USA. Ve statistice celkových tržeb si pak menší pivovary polepšily dokonce růstem o 8% (celkem USA $26 mld.) a růstem podílu tržeb dokonce na 23% (celkem pivní trh USA $111,4 mld.). Jen pro představu, prodeje menších pivovarů se v USA zvýšily na celkových 25 mil. barelů (v roce 2010 se jednalo pouze o 10,7 mil. barelů). Avšak tento trend se netýká zdaleka všech výrobců, např. známým pivovarům Boston Beer Co. a Sierra Nevada Brewing Co. se prodeje i v tomto segmentu dokonce výrazně snížily. Skutečným skokanem roku v prodejích je pak druh piva označovaný jako „golden ales“ (také „blonde ales“), u kterého trh očekává další překotný růst prodejů (jen v roce 2017 zaznamenán 41% růst).
Statistiky za rok 2017 jsou také přívětivé k dováženým pivům, jejichž prodeje zaznamenaly slušný růst ve výši 3,2% (v roce 2016 růst dokonce 6.7%) po letech prodejních propadů. Nicméně detailnější pohled na složení značek dováženého piva na trh USA už zase tak přívětivý pro tradiční, především evropské pivovary, není. Největší růst prodeje piva zaznamenávají především mexické pivovary prodávaná nejčastěji pod značkami Corona, Modelo Especial a Dos Equis aj. Za tímto růstem stojí několik faktorů - prosazení mexických značek do vyšších segmentů prodeje, demografický vývoj hispánské populace v USA a silná marketingová podpora těchto produktů v posledních letech. Prodej všech dovážených piv dosáhl zhruba hodnoty $6.5 mld. Mezi desítku největších dovážených značek se daří prosazovat např. značkám Heineken, Stella Artois či Guinness, nicméně jejich prodeje dosahují již jen stovky mil. dolarů ve srovnání s mexickými konkurenty.
Na druhé straně statistik stojí největší americké pivovary zaměřené na masovou produkci pivního ležáku. Prodeje všech čtyř nejznámějších amerických pivních značek (Bud Light, Coors Light, Miller Lite a Budweiser) zaznamenaly v roce 2017 prodejní propad v řádu milionů ve srovnání s rokem 2016. Nicméně i přes tento propad se pivovarům podařilo navýšit tržby o 1,2%. Zajímavým vývojem je také skutečnost, že poprvé v historii se na prvních třech místech pomyslné prodejní statistiky umístily značky piva s nižším obsahem kalorií (pod označením „light“). I přes procentuální poklesy jsou objemy prodejů těchto čtyř značek těžko dostižitelné ostatními značkami. V těchto údajích se naopak objevuje dost velká rezervovanost a citlivost na cenu amerických zákazníků preferujících i nadále tradiční americké značky.
A jak si stojí pivovary z ČR? Nejúspěšnějším pivovarem zůstává bez většího překvapení i nadále Pilsner Urquell s více než 140 letou tradicí přítomností na trhu USA, který však figuruje až ve čtvrté desítce mezi zahraničními dovozci. Tradičním úspěšným dovozcem je také Budvar (Czechvar na trhu USA) a několik dalších menších pivovarů z ČR zažívající větší či menší prodejní úspěchy. Ze značek, které jsou na přítomny na trhu USA nad rámec účastných na pivním festivalu, prodává v USA ještě Primátor a Krušovice.
Jasným trendem posledního desetiletí je příklon amerických konzumentů k pití vína a tvrdého alkoholu právě na úkor pití tradičních pivních ležáků, i když pivo zůstává jednoznačnou jedničkou. Tento trend umocňuje i nastupující generace “mileniánů”, která nepije takové množství piva jako předešlé generace a zejména pak mnohem častěji experimentuje s dalšími druhy alkoholu právě na úkor piva. Celkový objem konzumace alkoholu v USA zůstává v posledních zhruba deseti letech stabilní s trendem ztráty tržních podílu pivního ležáku. V tomto segmentu se také pohybuje většina dovozců piva z ČR. Z důvodu velké konkurence a omezených možností marketingové podpory se jim bohužel příliš nedaří navyšovat své tržní podíly na úkor velkých amerických pivovarů vzhledem k tomu, že cílová skupina je do jisté míry dost podobná. Prostor vidíme i pro výjimečné „craft beers“ z ČR, nicméně zde je dovoz komplikovanější zejména s ohledem na kratší trvanlivost takových piv.
Základní informace o vývoji amerického pivního trhu lze dohledat na stránkách Beer Marketer's Insights, nicméně detailní statistické údaje a trendy spadají do placených služeb.
Více na Beer Insights
Přehled dvaceti nejprodávanějších piv v USA v roce 2017 The Stacker
Zpracoval: Tomáš Trnka, Generální konzulát Chicago