
Austrálie investuje 70 miliard AUD do výstavby nové a modernizace staré železniční infrastruktury
06.08.2025 / 03:01 | Aktualizováno: 06.08.2025 / 03:12
Austrálie se v současné době nachází v období rozvoje a modernizace železniční infrastruktury. Vzhledem k plánované výstavbě železniční sítě v hodnotě 70 mld. AUD (960 mld. CZK) v příštích 5 letech, se promění její železniční síť pro další generace. Uvedený záměr je výzvou i pro české firmy z oblasti železniční infrastruktury. Některé již do Austrálie úspěšně dodávají.
Austrálie má velkou nabídku projektů financovaných z veřejného sektoru, přičemž je plánováno 357 velkých projektů výstavby silniční, železniční, letištní, energetické a sociální infrastruktury ve velkých městech a na klíčových nákladních a dopravních trasách. Infrastrukturní odvětví tvoří více než 20 % HDP Austrálie. Australská vláda se zavázala vynaložit 120 mld. AUD během příštích 10 let na velké infrastrukturní projekty, včetně miliard na silniční a železniční projekty po celé zemi.
Přibližně 80 % všech Australanů žije v 21 největších australských městech. Během desetiletí do roku 2032 se předpokládá, že populace Austrálie vzroste o 3,8 milionu na 30 milionů lidí – což odpovídá roční míře růstu 1,4 %. Rozvoj měst a regionálních center s cílem uspokojit budoucí potřeby cestujících je klíčovým záměrem vlády.
Mezi největší australské infrastrukturní projekty patří Sydney Metro, což je největší australský projekt veřejné dopravy a první plně automatizovaný systém metra v zemi. V rámci něj vzniknou čtyři nové železniční tratě a 46 stanic, čímž se zvýší železniční kapacita Sydney až o 60 %. Melbournská příměstská železniční smyčka tvoří 90 km nové železniční trati a 15 nových stanic okolo Melbourne. Tři úseky by měly být kompletně dokončeny do roku 2035. Vnitrozemská železniční síť pokračuje v propojení Melbourne a Brisbane prostřednictvím 1600 km dlouhého nového koridoru pro železniční nákladní dopravu napříč venkovskými oblastmi Viktorie, Nového Jižního Walesu a Queenslandu. Tento projekt propojí rozvíjející se australský venkov a jeho odvětví s přístavy a logistickými centry v Melbourne, Brisbane a v Novém Jižním Walesu, jakož i západ východního pobřeží přes město Parkes.
Příležitosti ve vysokorychlostní železniční dopravě a dodavatelském řetězci železniční výroby
Vysokorychlostní železnice je také hlavní prioritou agendy australské vlády, přičemž v červnu 2023 byl zřízen Úřad pro vysokorychlostní železnici. Queensland bude těžit z rychlejší železniční dopravy mezi Brisbane, Gold Coast a Sunshine Coast, což ho připraví na silný populační růst v jihovýchodní části země a také na Olympijské hry v roce 2032, které se budou konat v Brisbane.
Dále se bude pracovat na spojení mezi Melbourne a severními městy Shepparton a Albury, jakož i na rychlodráze Geelong-Melbourne, čímž se doba jízdy mezi těmito dvěma městy sníží pod 1 hodinu.
Na podporu dodavatelského řetězce železniční výroby povede nový Úřad pro národní koordinaci železničního průmyslu (ONRIC) národní a koordinovaný přístup k posílení australské železniční výroby. Úřad bude realizovat Národní plán železniční výroby australské vlády v hodnotě 14,2 mil. AUD.
Rozvoj železniční dopravy vnímá australská vláda jako příležitost pro snížení emisí
Australská vláda si stanovila cíl snížit emise o 43 % do roku 2030. V současné době je dopravní sektor třetím největším zdrojem emisí skleníkových plynů v zemi. Odhaduje se, že jeden příměstský vlak odstraní z provozu 578 aut. Australská vláda investuje do snižování silniční nákladní dopravy a využívání veřejné dopravy s cílem urychlit pokrok k nulovým emisím a hledá globální partnery pro transformaci železniční sítě a dekarbonizaci dopravního sektoru.
Austrade podporuje mezinárodní společnosti, aby přinesly odborné znalosti světové úrovně
národní agentura pro podporu investic, která propojuje investory s příležitostmi v rané fázi investování v Austrálii a poskytuje jim přímou a individuálně přizpůsobenou odbornou pomoc. Austrálie hledá globální partnery pro transformaci své železniční sítě a dekarbonizaci dopravního sektoru. V současné době se doprava podílí na celkových emisích uhlíku v Austrálii 19 %.
Výše popsané programy a aktivity australské vlády jsou příležitostí i pro české firmy, ať už ty, které již v regionu působí nebo nové, které by měly zájem o účast na probíhajících či připravovaných infrastrukturních projektech..
Nutno zdůraznit, že pro účast na výše uvedených projektech je nezbytné místní zázemí české společnosti na australském trhu prostřednictvím vlastního zastoupení nebo partnerství s domácí společností. Následně pak splnění kvalifikačních kritérií a technických parametrů dodávaných produktů nebo služeb. Projekty jsou realizovány na úrovni vlád jednotlivých států a teritorií a jejich agentur, a proto s ohledem na jejich suverenitu zde mohou být odlišnosti v zadávacích podmínkách. Z tohoto důvodu je důležitá určitá flexibilita a schopnost přizpůsobit se požadavkům zejména na lokální certifikace (standardy AS/NZS), které se často dublují či překrývají s evropskými nebo mezinárodními standardy. Investice do budování dlouhodobých vztahů a partnerství je klíčem k úspěchu na australském trhu. Z tohoto pohledu je pozitivní, že se několik českých firem bude v listopadu t.r. prezentovat v Melbourne na veletrhu AUSRAIL 2025 spolu s dalšími více než 300 vystavovateli.
Zpracoval: Marek Tuček, ekonomická expertní místní síla, Velvyslanectví ČR v Canbeře