česky 

rozšířené vyhledávání
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo X logo LinkedIn logo

Slovensko připravuje masivní investice do silničních mostů

Slovensko musí v následujících letech začít masivně investovat do oprav mostů.
V současnosti je ve špatném nebo velmi špatném stavu 42 % mostů, v roce 2031 by to bez investic bylo až 99,8 % mostů. V zemi je celkem 8 280 silničních mostů, z toho 3 970 na silnicích třetí třídy. Stav těchto mostů se dlouhodobě zhoršuje a mnohé z nich jsou jen krok od havarijního stavu. Situaci chce zvrátit vedení ministerstva dopravy, které plánuje velkou rekonstrukci mostů formou PPP.
 

Most SNP v Bratislavě

Most SNP v Bratislavě

Mosty na Slovensku rychle chátrají

Mosty na Slovensku se na základě stavebně-technického stavu zařazují do sedmi kategorií. Čím je stupeň vyšší, tím je stav mostu horší. Jejich vlastnictví je rozděleno mezi stát a osm samosprávných krajů. Mosty na dálnicích a rychlostních silnicích spravuje Národní dálniční společnost (NDS), mosty na silnicích první třídy spadají pod Slovenskou správu silnic (SSS). Zbývající na cestách druhé a třetí třídy spravují na svém území jednotlivé kraje. Nejvíce mostů je na silnicích III. třídy (3978), druhý nejvyšší počet se nachází na cestách I. třídy (1929). Na cestách II. třídy je jich 1476. Nejméně mostů je na dálnicích (557) a rychlostních silnicích (359).

Na chátrání slovenských mostů poukazuje každoroční statistika SSS. Zatímco v roce 2019 jich bylo v bezvadném stavu 532, podle letošních dat jich bylo v této kategorii už jen 361. Za pět let se tedy do horších kategorií propadlo až 171 mostů. Pokles je evidentní ve druhé i třetí kategorii. Naopak, počet mostů, které jsou v uspokojivém až havarijním stavu, v roce 2024 meziročně vzrostl. Před pěti lety bylo v uspokojivém stavu 2828 mostů, letos to bylo již 3008. Obrovský rozdíl nastal v pátém stupni, kdy je stav mostu označován jako špatný. Zatímco v roce 2019 byl počet takto klasifikovaných mostů 782, v letošním roce to bylo již 1918. Vysoký nárůst lze pozorovat rovněž v kategorii velmi špatný stav mostu, kde z 353 mostů v roce 2019 stoupl jejich počet na 885 v letošním roce. V havarijním stavu je aktuálně téměř 60 mostů.


Nejhorší situace je na východním Slovensku

V nejhorším stavu jsou mosty v Prešovském kraji, kde jich je v uspokojivém až havarijním stavu přes tisíc, druhý nejhorší stav mostů má Banskobystrický kraj a třetí Košický kraj. Nejlepší ze statistik SSC vyšly mosty v bratislavském kraji. Pod špatný stav mostů na Slovensku se podle SSC podepisuje několik faktorů. Cesty I. třídy v podmínkách SR představují klíčový prvek při zajišťování dopravní obslužnosti území, který však vlivem vysokých intenzit nad rámec projektovaného rozsahu a vysokým podílem těžké nákladní dopravy trpí zvýšenou degradací kvalitativní úrovně a kontinuálně se zhoršujícím technickým stavem.


Ministerstvo dopravy je připravené situaci řešit

NDS má ve správě 850 mostů a letos plánuje opravit sedm z nich za více než 20 mil. EUR. V  letošním roce plánuje obnovit dva mosty v úseku dálnice D1 Trnava - Horní Streda, jeden v okolí Trnavy na silnici R1, jeden na D1 na Liptově, dva v okolí Zvolena a jeden u Galanty. Komplexní oprava mostů bude spočívat ve výměně mostního svršku. Obnoví se vozovka, dojde k výměně mostních závěrů, opraví se římsy, svodidla, zábradlí či odvodňovací systémy. Součástí oprav bude také sanace podhledu nosné konstrukce a spodní stavby.

Na alarmující stav mostů upozorňoval již předchozí ministr dopravy z úřednické vlády Pavol Lančarič. Varoval, že bez potřebných investic budou v roce 2031 nevyhovující všechny mosty na Slovensku. Radikálně chce situaci zlepšit současné ministerstvo dopravy pod vedením ministra Jozefa Ráže ml, což také deklarovala čtvrtá vláda Roberta Fica ve svém programovém prohlášení. Dvě třetiny mostů na silnicích I. třídy jsou ve špatném, velmi špatném a havarijním stavu. Pokud do nich nebudeme investovat, v budoucnu se situace bude radikálně zhoršovat. Investice do mostů a jejich rekonstrukce jsou pro ministerstvo dopravy naprosto klíčové, prohlásil současný ministr dopravy Jozef Ráž ml.

Kroky k opravě, výstavbě a provozu vybraných mostů na silnicích I. třídy prostřednictvím projektů PPP již ministr Ráž započal a vyhlásil veřejné zakázky na poradenské služby za téměř 8 mil. EUR. Cílem studie je odpovědět na to, kolik mostů a jakým způsobem se zrekonstruuje, a současně se určí potřebný finanční rozsah PPP projektu. Poradce pak následně připraví veřejné zakázky na budoucího koncesionáře, upřesnilo ministerstvo dopravy.


Příležitosti pro české firmy

Ministerstvo dopravy SR považuje koncepční  řešení problematiky mostů  za mimořádně důležité. Aktuálně se proto zabývá možností vytvoření Fondu dopravní infrastruktury dle vzoru České republiky.

Kromě problémů s finančním zabezpečením údržby a opravy mostů zápasí Slovensko rovněž s nedostatkem fundovaných odborníků v této oblasti. Díky neodborným postupům byly v mnoha případech finanční prostředky investovány do oprav neefektivně a neřešila se tak samotná podstatu problému.

Připravovaná rozsáhlá, nicméně nezbytná oprava příp. rekonstrukce mostů na Slovensku může být významnou příležitostí pro české firmy z oblasti stavebních konstrukcí a mostů, ale i pro odborníky v oblasti projektové dokumentace příslušných rekonstrukcí a oprav mostů. V České republice existuje několik firem, které mají s opravami a rekonstrukcí silničních mostů bohaté zkušenosti, a tak by své know-how mohly nabídnout při obnově mostů na Slovensku. Jednotliví správci mostů budou postupně na rekonstrukci mostů vypisovat výběrová řízení. Za tímto účelem by měly české firmy pravidelně sledovat oznámení o nových veřejných zakázkách na webové stránce „Úrad pre verejné obstaravanie SR“ (Úřad pro veřejné zakázky Slovenské republiky) - https://www.uvo.gov.sk/vyhladavanie-zakaziek-4dd.html.


Autor: Petr Darmovzal, ekonomický diplomat, Velvyslanectví ČR v Bratislavě