
Výběrové řízení na dodavatele projektu Metro de Bogotá zahájeno
10.08.2018 / 05:35 | Aktualizováno: 10.08.2018 / 06:56
Po téměř šedesáti letech pouhého vypracovávání studií se zdá, že projekt bogotského metra již nic nezastaví. Kolumbijská téměř desetimilionová metropole by se tak do roku 2024 mohla zbavit nechvalného primátu největšího světového města bez podzemní či nadzemní dráhy. Projekt 6. srna vstoupil do fáze podávaní předkvalifikací, na které mají firmy čas do konce roku 2018.
Ke 480 výročí založení Bogoty bylo zahájeno výběrové řízení, jež rozhodne, které společnosti se budou podílet na výstavbě metra v hlavním městě Kolumbie. Obyvatelům Bogoty by mělo metro v budoucnu výrazně zlepšit životní podmínky, neboť v současnosti se denně potýkají s takřka permanentní dopravní zacpou, kdy veřejnou dopravu zajišťují přeplněné a omšelé autobusy. V Kolumbii se s metrem totiž aktuálně mohou setkat jen ve městě Medellín.
Události slavnostního zahájení výběrového řízení 6. srpna 2018 se účastnil starosta Bogoty Enrique Peñalosa a ve funkci ten den končící prezident Juan Manuel Santos. Výstavba plánované první linky metra bude stát 4,4 miliardy dolarů a bude ji kofinancovat Meziamerická rozvojová banka (600 milionů dolarů), Světová banka (500 milionů dolarů) a Evropská investiční banka (500 milionů eur). Předběžné stavební práce by měly začít během druhé poloviny tohoto roku a v květnu 2019 by se stavební firma měla pustit do větších prací. Za 6 let, v roce 2024, by pak mělo dojít k zahájení provozu.
Podle plánu bude metro 24 kilometrů dlouhé, po jehož trase bude v průměrném rozestupu 1,4km umístěno 16 stanic. První linka, které bude projíždět z jihu z Portal de las Américas až na sever na Avenidu Caracas, bude celkově nad zemí ve výšce cca. 12 metrů. Z částí, které budou pod mostem, se stanou stezky pro cyklisty a prostory metra nabídnou doplňkové služby jako obchody, toalety nebo restaurace.
Proces výběrového řízení, které bude mít celkem 4 fáze, začíná srpnem 2018, přičemž konec poslední fáze je odhadován na květen 2019.
Projekt výstavby první linky bogotského metra představuje prostor pro české firmy, především v oblasti dodávek řídicích a zabezpečovacích zařízení, přístupových systémů, kamerových systémů, zařízení pro rozvodny a mnoho dalších. V této souvislosti není bez zajímavosti, že při původních vizualizacích byl použit příměstský vlak RegioPanter od výrobce Škoda Vagonka, a to včetně loga Českých drah.
Projekt bogotského metra v číslech:
• 24 km nadzemní dráhy metra
• 16 stanic a 28 přístupových hal
• renovace a vybudování 600 tisíc metrů čtverečních veřejných prostor
• vybudování depa na 32 hektarech
• provoz metra bude ze začátku zajišťován 23 soupravami (celková kapacita depa bude 60 vlaků)
• průměrná rychlost souprav bude 43 km za hodinu
Zástupci velvyslanectví a kanceláře Czechtrade projekt pozorně sledují a jsou připraveni českým společnostem poskytnout maximální součinnost.
Autoři: Milan Rejtar, ekonomický diplomat a Karolína Kubínová
Velvyslanectví ČR v Bogotě