
Velvyslanectví ve svém webináři představilo současný stav čínského automotive sektoru
25.09.2025 / 08:36 | Aktualizováno: 02.10.2025 / 08:43
V rámci série „Obchodní kompas velvyslanectví ČR v Pekingu – Navigace na čínském trhu“ se uskutečnil webinář zaměřený na čínský automotive sektor, v němž prezentující představili současné trendy a možnosti zapojení českých firem.
Roli prezentujících zastali tři odborníci z oboru, konkrétně Zdeněk Štěpánek, vedoucí týmu interní a CEO komunikace ve Volkswagen Auto Group China, Shawn Wang, zástupce čínské automobilové společnosti BYD pro Českou a Slovenskou republiku, a Jan Čížek, strategický konzultant s mnohaletými zkušenostmi z působení v Číně. Ti představili současnou situaci v oblasti čínského automotive sektoru, fakty i mýty.
V posledním desetiletí se Čína stala jedním z lídrů na poli elektromobility. Díky státní podpoře, technologickému náskoku a rozsáhlé domácí poptávce čínští výrobci ovládli nejen domácí trh, ale začínají výrazně zvyšovat svou přítomnost i na zahraničních trzích. Za touto expanzí se však skrývá tvrdá realita – cenová válka, přeplněný trh a klesající ziskovost, tedy faktory, které ohrožují udržitelnost celého odvětví.
V roce 2023 bylo na celém světě prodáno přibližně 14 milionů elektromobilů, přičemž téměř 60 % z nich – tedy přes 8 milionů – se prodalo v Číně. V roce 2024 se prodeje dále zvedly na zhruba 11 milionu nových energetických vozidel (NEV), z nichž 60 % tvořila čistě bateriová vozidla (BEV) a 40 % plug-in hybridy (PHEV). Tyto vozy už tvoří téměř polovinu všech prodaných automobilů v zemi.
Dominantním hráčem na domácím trhu je značka BYD, která v roce 2023 držela zhruba 35% podíl. Společnost zároveň ukončila výrobu spalovacích vozidel a soustředí se výhradně na elektromobilitu. Ačkoliv většina výrobců v Číně bojuje se ztrátami, BYD jako jeden z mála oznámil za rok 2024 zisk, konkrétně ve výši 5,5 miliardy USD. I jich se však silně dotýká cenová válka, která způsobila například výrazný pád jejich akcií v září či pokles prodejů, který je v meziročním srovnání první od roku 2020 (optikou dat za třetí čtvrtletí 2025).
Za vysokými čísly prodejů (i exportu) se však skrývá temnější stránka. Čínský trh s elektromobily je extrémně konkurenční – a přestože výrobci prodávají miliony vozů, většina z nich generuje ztráty. Podíl ziskovosti v automobilovém průmyslu v roce 2024 klesl na pouhých 4,3 %, přičemž tento ukazatel neustále klesá, v roce 2017 například činil 8 %.
Cenová válka tlačí ceny výrazně dolů. Výsledkem jsou klesající marže, ztráty prodejců a problémy v dodavatelských řetězcích. V reakci na tuto krizi podepsalo 17 hlavních výrobců dohodu, že budou platit svým dodavatelům do 60 dnů, aby zmírnili napětí v odvětví.
Čínský trh s elektromobily zažil během několika let bouřlivý rozmach. V roce 2018 bylo v zemi aktivních téměř 500 výrobců NEV. O pět let později jich zůstalo zhruba 100. Zbytek zkrachoval, zastavil výrobu nebo se transformoval.
Příkladem budiž Hozon Auto, výrobce značky Neta, který zastavil výrobu koncem roku 2024 po kumulované ztrátě přes 2,6 miliardy USD. Qiantu Motors vyhlásil bankrot začátkem roku 2025. Weltmeister (WM Motor), kdysi jeden z ambiciózních startupů, skončil kvůli neúspěšné expanzi a rostoucím nákladům.
He Xiaopeng, CEO automobilky XPeng, nedávno varoval, že během následující dekády „přežije“ pravděpodobně jen sedm hlavních značek. Zbytek nebude schopen konkurovat ani technologicky, ani finančně.
Čínská elektromobilita je z technologického i výrobního hlediska fenoménem. Drží téměř 75 % světové produkce lithium-iontových baterií a ovládá hlavní surovinové i výrobní řetězce. Avšak skutečná udržitelnost – ekonomická i environmentální – závisí na schopnosti trhu vyrovnat růst s rentabilitou.
Zatímco BYD, Tesla a několik dalších globálních hráčů dokázalo vytvořit životaschopné modely, většina trhu operuje na hranici přežití. Přeplněnost trhu, agresivní slevy a výrazná konkurence vytvářejí prostředí, které je z dlouhodobého hlediska neudržitelné. K tomu se připojují některé nekalé praktiky jako například prodej nových vozů jako ojetých z důvodu ospravedlnění příliš nízké ceny. Kvůli regulaci exportu a zachování dobrého jména čínských výrobců elektromobilů vydalo Ministerstvo obchodu ČLR nařízení, kterým oznamuje, že od 1. 1. 2026 budou všichni vývozci elektromobilů muset disponovat patřičnou exportní licencí. Ta by pak měla být udělována pouze výrobcům či jejich přímým prodejcům.
Čína bezesporu přetváří svět elektromobility – od baterií přes výrobu až po export. Ale právě nyní čelí největší zkoušce: konsolidaci trhu, růstu nákladů a zpomalujícímu tempu růstu. Do budoucna tak bude pro firmy důležité zvládnout nabídnout nejen inovace a rozsah výroby, ale také stabilitu, finanční zdraví a důvěru zákazníků doma i v zahraničí.