V Thajsku vítězí elektronický obchod
21.04.2022 / 11:00 | Aktualizováno: 13.05.2022 / 12:05
Online obchodování (e-commerce) je u thajských zákazníků dlouhodobě mimořádně populární, mj. vzhledem k jejich hektickému stylu života, který v řadě případů probíhá nepřetržitě (24/7). Statistická data a spotřebitelské průzkumy ukazují, že Thajsko je v regionu JV Asie na druhém místě za Indonésií ve velikosti svojí internetové ekonomiky s hodnotou cca 30 mld. USD. A pandemie Covid-19 dokonce tento trend ještě posílila. V posledních letech v zemi přibylo 9 milionů uživatelů internetu, s nárůstem e-commerce o 68 % jen v roce 2021. V současné době nakupuje spotřební zboží cestou online služeb kolem 37 mil. obyvatel Thajska, 30 % z nich nově právě vlivem pandemie a navíc 95 % z nich nehodlá svoje zvyky měnit ani v post-covidovém období.
Hnací silou rozvoje je stále kvalitnější internetové připojení, univerzální používání mobilních telefonů, kapacitní logistické zázemí a vyspělé online platební systémy (QR kódy, platební brány, bezhotovostní karetní operace), což mj. přispívá k větší spotřebitelské důvěře a přívětivosti online obchodování. Další zájem navíc podporuje rostoucí počet distribučních firem a snižování ceny doručovacích služeb.
Není proto překvapením, že se Thajsko rychle stává regionálním centrem nadnárodních firem, které chtějí proniknout na online trhy JV Asie. Fenoménem v tomto směru se stala Lazada Group (gigant asijského e-commerce a součást čínské společnosti Alibaba), která v Thajsku založila centrum svého marketingu a vývoje produktů. Podílí se též na širokém zapojení místních malých a středních podniků (SMEs) do online obchodování.
Přeshraniční e-commerce představuje téměř 30 % z celkového objemu thajského online obchodu, což je známkou silné chuti po zahraničním zboží a globálních značkách - a právě z toho by do budoucna mohly profitovat také české firmy v řadě konkurenceschopných oblastí svých aktivit. Čína, Japonsko a USA jsou aktuálně pro Thajce třemi hlavními "partnerskými" trhy. Ze zájmových sektorů převažují výrobky a služby z oblasti jídla, potravin a nápojů, kosmetiky, domácího vybavení a spotřební elektroniky (vč. mobilních telefonů a aplikací).
Také thajská vláda se snaží podporovat dynamický rozvoj "digitální ekonomiky" zjednodušením regulatorního rámce, postupným zaváděním celonárodního standardu pro e-platby (PromptPay) a upřednostněním bezhotovostních transakcí a online bankovních služeb pod hlavičkou programu "digitální transformace" s názvem Smart Business Transformation Programme (SBTP). V obdobném duchu se i thajská agentura pro zahraniční investice (Thailand Board of Investment, BoI) snaží přilákat investory do zmíněných technologií a služeb sadou zajímavých pobídek (mj. úleva na dani z příjmu právnických osob po dobu 8 let, osvobození od dovozních cel, apod.), vše s cílem vytvořit z Thajska technologicky vyspělou regionální velmoc s významným inovačním potenciálem.
Aleš Ždimera, ekonomický diplomat, Velvyslanectví ČR v Bangkoku