Athénský mezinárodní veletrh HO.RE.CA. signalizoval oživení v sektoru turismu
17.02.2022 / 09:50 | Aktualizováno: 17.08.2023 / 16:44
Ve dnech 11.-14. února 2022 se na athénském výstavišti METROPOLITAN EXPO uskutečnil další ročník mezinárodního veletrhu zásobování a vybavení pro hotely a podniky veřejného stravování HO.RE.CA. Průběh potvrdil nejen jeho pověst jako nejvýznamnějšího oborového veletrhu v jihovýchodní Evropě, ale především signalizoval, že sektor turismu se po pandemickém útlumu dynamicky vrací na scénu. Je radostné, že mezi exponáty nechyběly české výrobky, i když nikoli v rozsahu odpovídajícím potenciálu řeckého turistického sektoru. Veletrh HO.RE.CA. je pro české výrobce a dodavatele komodit pro turistický sektor ideální příležitostí představit se na řeckém trhu. Jeho návštěva umožní seznámit se s trhem a konkurencí. Příští ročník veletrhu je plánován na 10.-13. února 2023.
Turistický sektor je hlavní oporou řecké ekonomiky. Ročně produkuje přímo či nepřímo zhruba čtvrtinu hrubého domácího produktu. Po propadu v roce 2020, kdy pandemie znemožnila cestování, se znovu dere do popředí. Potvrdil to také průběh letošního již 16. ročníku mezinárodním veletrhu zásobování a vybavení pro hotely a podniky veřejného stravování HO.RE.CA.2022 – Hotely-Restaurace-CAfee, kde se představilo okolo 500 vystavovatelů. Je to sice o zhruba 50 méně než před dvěma roky, protože obavy z další vlny pandemie a možného zrušení veletrhu některé vystavovatele odradily, nic to však neubralo na obrovské škále nabízeného zboží a vysoké kvalitě jeho prezentace. Veletrh se uskutečnil v souladu se všemi platnými hygienickými protokoly a navštívilo ho na 100 tisíc podnikatelů. Zjevný byl zájem investovat do modernizace turistických služeb. Význam, který veletrhu překládá řecká vláda, podtrhl svou návštěvou řecký premiér Mitsotakis.
Veletrh HO.RE.CA. tradičně pokrývá čtyři hlavní tematické okruhy:
- nápoje od minerálních vod přes kávy, džusy a smoothies až po pivo a technické vybavení na jejich přípravu;
- vybavení profesionální kuchyně od nádobí, skla a porcelánu až po lednice, vitríny a kuchyňskou techniku;
- vybavení pro hotely jako nábytek, textil, pergoly a zastínění, vybavení pro koupele a spa, bezpečnostní schránky a zařízení;
- potraviny (zejména trvanlivé) pro veřejné stravování.
Mezi exponáty jsou také pokladny a POS, elektronické systémy například pro přijímání objednávek, web marketing, vybavení pro dětské koutky a další. Na okraj veletrhu probíhají tematické semináře jako Business Lab se samostatnými bloky věnovanými hotelům, restauracím a kavárnám, Beer & Spirits show organizovaná Asociací řeckých pivovarů, Cofee Events a Gastronomy Forum.
Je potěšující, že ani letos v tvrdé konkurenci nechybělo tradiční české hotelové sklo a křišťál společností Crystalex, Crystalite Bohemia a Bohemia Crystal, a také karlovarský porcelán G. Benedikt a Thun. Česká přítomnost na veletrhu však zdaleka neodpovídá potenciálu řeckého turistického sektoru ani možnostem českých výrobců. Účast nebo alespoň návštěva příštího ročníku tohoto významného veletrhu by pro všechny české výrobce, kteří chtějí nabídnout své zboží řeckému turistickému sektoru, byla příležitostí seznámit se s konkurencí, případně se poohlédnout po distributorovi a srovnat si nabídku a ceny. Konkurence v oblasti kávy, nábytku a textilu je silná zejména ze sousední Itálie. Existuje však celá řada českých inovačních výrobků, které by zde mohly zkusit najít své uplatnění, jako technologie pro hotelové a restaurační kuchyně, vířivky, nanopolštáře a další nanotextilie či nanonátěry, rekreační loďky nebo vybavení pro hotelová dětská hřiště.
Největší expozice českého skla a porcelánu byla vystavena na stánku obchodní společnosti MAVROMICHALIS CASA, který navštívil také velvyslanec České republiky v Řecku Jakub Karfík.
Společnost SARRIS Panagiotis & Co. Ltd. je dalším z dodavatelů vybavení pro hotely a restaurace s celorepublikovým dosahem, který tradičně nabízí české výrobky.
Autorky: Martina Kapounová, ekonomická diplomatka, Jitka Chromcová, ekonomická specialistka, Velvyslanectví ČR v Aténách