
Alžírsko plánuje rozšíření a modernizaci železniční dopravy
02.03.2025 / 10:41 | Aktualizováno: 02.03.2025 / 10:58
Alžírská národní železniční dopravní společnost SNTF představila rozsáhlý investiční plán ve výši přibližně 378 miliard dinárů (2,8 miliardy USD) do roku 2035. Plán mimo jiné počítá s modernizací infrastruktury a posílením vybavení a služeb. První tranše v hodnotě 138 miliard dinárů je určena na nákup 400 osobních vozů, vagonů a lokomotiv různých typů.
SNTF plánuje zahájit rozsáhlý program nákupu různých typů železniční techniky, aby splnila požadavky současných i budoucích projektů zaměřených na rozšíření vnitrostátní sítě a posílení spojení mezi jednotlivými regiony. V rámci nové strategie do roku 2035 byl vypracován rozsáhlý program na nákup různých typů železniční techniky (lokomotivy s vysokým výkonem, osobní vozy, motorové vozy, vysokorychlostní motorové vozy, nákladní vozy, posunovací lokomotivy).
Investice počítá s realizací několika projektů, jako je instalace monitorovacích kamer na některých tratích, instalaci automatů na jízdenky na nádražích po celé zemi (založené na automatech na jízdenky místní výroby), online rezervace jízdenek a zavedení jednotné jízdenky použitelné pro vlak, tramvaj, metro, lanovku a autobusy Etusa v hlavním městě Alžíru. Infrastrukturní složka plánu se mimo jiné týká obnovy 82 osobních nádraží (dále zahájila studie kompletní přestavby osmi hlavních stanic v Alžíru, Sidi Bel Abbes, Souk Ahras, Skikda, Annaba, Chlef a Ain Temouchent). Tyto investice jsou součástí perspektivy zlepšování služeb a rozšiřování kapacit tak, aby uspokojily stále rostoucí poptávku. Například pro železniční nákladní dopravu přepravily linky SNTF v roce 2023 5 milionů tun a v roce 2024 měl dosáhnout 5,6 milionu tun, což představuje nárůst o 14 % oproti loňskému roku.
Podle ministra dopravy Saïda Sayouda stát vyčlenil přibližně 600 miliard dinárů na posílení a opravy v sektoru železniční dopravy, přičemž největší mezera tkví ve slabosti základní infrastruktury, kterou je třeba modernizovat, a tak umožnit vyšší rychlost vlaků.
Projekty železnice Khenchela-Constantine a Gara djibilet - Béchar
Železnice Khenchela-Constantine na východě země, která je v současné době ve výstavbě, otevře celé regiony, ale také výrazně zrychlí cestování mezi těmito dvěma důležitými ekonomickými centry.
Inaugurace závodu na výrobu železničních pražců čínskou skupinou CRCC v Tindoufu představuje zase důležitý krok k výstavbě železnice čínskou společností na jihozápadně Alžírska. Toto strategické zařízení umožní zejména zásobování materiálem stavbu 950 km dlouhé tratě realizovanou čínskými firmami určené pro přepravu železné rudy z ložiska Gara Djebilet do Bécharu.
Tento alžírský modernizační program do roku 2035, který je založen na strategickém partnerství s několika zeměmi, zejména Čínou, Francií a Německem, podle alžírských médií umožní uspokojit rostoucí poptávku po mobilitě, a to jak pro cestující, tak pro nákladní dopravu. Rozvoj železniční dopravy v Alžírsku ale představuje také významné příležitosti pro české firmy z tohoto oboru, které mají zájem se dlouhodobě angažovat v Alžírsku.
Pavel Zástěra, ekonomický diplomat, Velvyslanectví ČR v Alžíru