česky 

rozšířené vyhledávání
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Slovensko na cestě k elektromobilitě

Podobně, jako v 90. letech minulého století se Slovensko vydalo na cestu automobilismu, kterou odstartoval příchod německého Volkswagenu, v roce 2024 se Slovensko poměrně intenzivně vydává na cestu k elektromobilismu. Výzvou k tomuto přechodu je obava, aby se ze Slovenska nestal druhý Detroit.
 

Slovensko na cestě k elektromobilitě

Slovensko na cestě k elektromobilitě

Slovenská vláda schválila zásadní rozhodnutí týkající se udržitelnost výroby automobilů na Slovensku v kontextu přechodu na výrobu elektromobilů. Do poloviny letošního roku mají být  konkrétně rozpracována opatření, která by přispěla ke zvýhodnění nákupu i leasingu elektromobilů, jakož i k jejich dočasnému zvýhodnění při poplatcích za užívání dálnic a rychlostních silnic.

Rozšíření závodu Kia v Žilině

Urgentnost přijetí opatření na podporu a rozvoj elektromobilismu podtrhuje i aktuální rozhodnutí Korejské automobilky Kia o umístění výroby plnohodnotných elektromobilů do své pobočky na Slovensku. V Žilině  působí pobočka automobilky Kia již téměř 18 let a zaměstnává přes 3,5 tis. pracovníků. Postupně přecházela na hybridní a plug-in hybridní pohony a koncem loňského roku žilinská automobilka potvrdila zahájení výroby elektrické verze automobilu Ceed. Zároveň se v příštím roce očekává i příchod nástupce značky Sportage v podobě modelu EV, který měl původně přijít až později. Znamená to tedy, že žilinská Kia má na svých produkčních linkách zavádět obě elektrické novinky již v příštím roce.

Aktuálním úkolem žilinské pobočky Kia bude přizpůsobit své výrobní linky na produkci vozidel s konvenčními, částečně elektrickými a plně elektrickými pohony. Příchod novinek si vyžádá masivní přestavbu žilinské továrny. Automobilka Kia plánuje investovat do transformace žilinské pobočky v průběhu pěti let více než 100 mil. EUR. Rozhodnutí korejské centrály  o připravované investici již podpořila slovenská vláda a schválila investiční pomoc vlády ve výši 30 mil. EUR ve formě úlevy na dani z příjmů. Investice mateřské společnosti společně s vládním investičním  stimulem mají přispět i k vytvoření minimálně stovky nových pracovních příležitostí.

Rozvoj distribučních sítí elektřiny

Podpora rozvoje elektromobilismu se  neobejde bez podpory rozvoje distribuční sítě elektrické energie. Vláda proto uložila rezortu hospodářství vypracovat analýzu posouzení vlivu rozvoje elektromobility na provozování přenosových a distribučních soustav, včetně vyhodnocení vlivu ceny elektřiny pro všechny typy odběratelů. Vláda tím chce motivovat provozovatele distribuční soustavy k rozvoji jejich kapacit prostřednictvím dalších investic.

Příprava výstavby nového jaderného zdroje

Rozvoj elektromobility na Slovensku je rovněž velkou výzvou pro rozšíření existujících zdrojů elektrické energie. Slovenská vláda v této souvislosti již reálně uvažuje o výstavbě nového jaderného bloku, který by měl mít výkon 1100 až 1200 MW, a měl by být umístěn v areálu  elektrárny v Jaslovských Bohunicích.


Příležitosti pro české firmy

Automobilismus a energetika patří ke klíčovým odvětvím ve vzájemné obchodní spolupráci mezi Slovenskou a Českou republikou. Klíčovou roli na výstavbě a dostavbě Jaderné elektrárny Mochovce  nadále sehrává česká společnost Škoda JS. Lze proto předpokládat, že  výstavba nového jaderného bloku může být významnou příležitostí jak pro ČEZ a Škodu JS, tak i pro další české firmy.

V rámci distribučních sítí vlastní např. Energetický průmyslový holding, a.s. 49 procent ve společnosti Středoslovenské distribuční, a.s., může tedy využít příležitosti přímo se podílet na rozvoji distribučních sítí.

Všestranná slovenská vládní podpora elektromobilismu nabízí příležitosti na rozvoj dosavadních dodavatelských vztahů se žilinskou automobilkou v kontextu s výrobou elektromobilů.

Vedle investičních příležitostí, v souvislosti s podporou elektromobilismu na Slovensku, se  nabízejí i nové pracovní příležitosti. Slovensko totiž zoufale postrádá kvalifikovanou pracovní sílu  i v současném automobilovém průmyslu, což se ještě výrazně prohloubí v případě  elektromobility.


Autor: Hildegarda Horská, ekonomická specialistka, Velvyslanectví ČR v Bratislavě