Ministerstvo zahraničních věcí ČR

   česky      english     

rozšířené vyhledávání

Přejít na menu

Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Zbyněk Vaníček

 

(Archivní článek, platnost skončena 20.05.2024.)

Od roku 2015 do roku 2021 působil v EUAM Ukrajina, naposledy na pozici vedoucího útvaru pro vyšetřování trestných činů.


Co Vás přivedlo k práci civilního experta a unijní misi na Ukrajině konkrétně?

Zaujala mě práce v mezinárodním prostředí s experty z různých zemí EU a dalších přispívajících států a možnost sdílení mých zkušeností s reformou Policie ČR z pozice poradce s ukrajinskými protějšky v rámci reformy civilního bezpečnostního sektoru. Mimoto Ukrajina jako taková byla pro mne velmi zajímavou a přitažlivou zemí s jistou formou společné minulosti a některých obdobných praktik a struktur dříve aplikovaných v trestním řízení.


Co bylo náplní Vaší práce?

Zpočátku jsem působil jako strategický poradce pro vyšetřování trestných činů a v  této  funkci jsem komunikoval s ukrajinskými vysoce postavenými protějšky v rámci orgánů vyšetřujících trestnou činnost, analyzoval tuto komunikaci a poskytoval strategické rady formou konceptů. Od roku 2016, již jako vedoucí poradce pro vyšetřování trestné činnosti a od roku 2019 jako vedoucí útvaru pro vyšetřování trestné činnosti, jsem řídil a koordinoval tým/útvar mezinárodních poradců a trenérů a ukrajinských expertů, zejména cestou projektů EU k podpoře ukrajinských orgánů činných v trestním řízení skrze strategické poradenství ale i přes zaměřené profesionální tréninky zdůrazňující  nejlepší praxi EU a materiální podporu.


EUAM Ukrajina byla založena před více než sedmi lety. Co byste zařadil mezi její největší úspěchy?

Pokud jsem takto tázán, tak bych odpověděl, že to bylo právě prosazení reformy v oblasti vyšetřování trestných činů, reforma národní policie, zřízení státního úřadu pro vyšetřování trestných činů spáchaných specifickými kategoriemi veřejných činitelů, jež patřila od začátku dlouhodobě k nejúspěšnějším. Později se k úspěchům začala řadit i reforma ukrajinské prokuratury a bezpečnostní služby Ukrajiny. Ale obecně bych mezi největší úspěchy EUAM zařadil získání důvěry a pozornosti ukrajinské společnosti a respektu k evropským hodnotám v rámci implementace reformy. 


Spolupracoval jste během svého působení s velvyslanectvím ČR v Kyjevě či s aktéry mimo EU?

Ano, s velvyslanectvím jsem spolupracoval téměř nepřetržitě, pravidelně jsme se setkávali s panem velvyslancem a ostatním personálem velvyslanectví a koordinovali a komunikovali výsledky našeho působení na Ukrajině a v misi EUAM. Spolupracovali jsme také s nejrůznějšími aktéry mimo EU jako s Kanadskou policejní misí na Ukrajině, americkým ICITAP, misí UNOPS apod.


Bylo pro Vás těžké adaptovat se na život na Ukrajině?

Nebylo, obecně bylo prostředí velmi podobné tomu našemu. Pouze bylo třeba si zvyknout na ukrajinský tradicionalistický a nacionalistický přístup a neskutečnou byrokracii ve státní správě, jíž se Ukrajina snaží bojovat s korupcí. Jinak nám ale byla ukrajinská populace příznivě nakloněna.


V rámci předsednictví ČR v Radě EU se MZV naskytuje příležitost zvýšit povědomí mezi širokou veřejností o civilních aspektech Společné bezpečnostní a obranné politiky EU. Co byste doporučil možným zájemcům, kteří přemýšlejí o práci civilních expertů?

Měli by zvážit, zda jsou připraveni na každodenní skutečně tvrdou práci v mezinárodním prostředí daleko od domova a ve které oblasti jsou skutečně schopni profesionálně a na evropské úrovni podpořit expertní formou reformu v hostitelské zemi.

Speciálně na Ukrajině mohou očekávat vysoce profesionální přístup místních orgánů, vysokou vzdělanost na všech úrovních státní správy a tím dané i silné argumentační schopnosti v rámci tradicionalistického přístupu k reformě, stejně tak jako přebujelou byrokracii, zpomalující postup reformy jako takové.

Pokud budou na toto skutečně připravení, pak mohou uspět.

EUK_1

EUK_1

EUK_2

EUK_2

EUK_3

EUK_3

EUK_4

EUK_4

 

.